Sterilisering - utbruten från "Roe vs. Wade" - kanske snart ett minne om HD får bestämma.

Ja... Jag är inte så pigg på de biverkningarna som finns för kvinnor. Hade hoppats på att sambon hade tagit mot till sig att göra det istället. Men det känns som att det börjar brinna lite i knutarna.

Jag och sambon har haft den diskussionen många gånger, men tydligen är det så himla mer skrämmande att bli klippt i pungen än att jag ska behöva bli sövd. :meh:

(Han har grov fobi för nålar, sjukhus etc ska tilläggas, så det handlar inte bara om någon form av "manlighet" som riskerar gå förlorad - även om jag absolut tror att det också spelar in)
 
Jag och sambon har haft den diskussionen många gånger, men tydligen är det så himla mer skrämmande att bli klippt i pungen än att jag ska behöva bli sövd. :meh:

(Han har grov fobi för nålar, sjukhus etc ska tilläggas, så det handlar inte bara om någon form av "manlighet" som riskerar gå förlorad - även om jag absolut tror att det också spelar in)
Min har nog mest läkarfobi. Men så är han lite rädd att han ska ångra sig med. Han är inte riktigt lika starkt barnfri som jag är. Han mest inser att det finns inte plats för barn i hans liv och att han inte har något sug efter barn. Medans jag då är STARKT aktivt emot. Så det är lite skillnad. Han hoppas ju att den där salvan för män som testas ska bli tillgänglig jättesnart. Jag är inte lika hoppfull.

Tror iofs inte att jag är fertil så många år till. Cykeln varierar mellan 22-32 dagar och jag har värmevallningar på kvällarna. Så sist när jag trodde att det var en säker period så visade det sig att det nog egentligen var precis perfekt för barnskapande... Men det verkar ha gått bra ändå så jag är nog inte superfertil i grunden heller.

Men att den frågan ska behöva aktualiseras hos en själv igen på grund av denna händelse visar ju verkligen vilken sjuk värld vi lever i.

Praise be. :grin:
Ja så sjukt. Ska nog sätta mig och titta på handmaid's tale igen och förfasas lite.
 
Det är väldigt små biverkningar för kvinnor om du väljer metoden "klippa och knut"?
Sanning med modifikation. Har man otur så ryker artären som förser äggstocken med blod, den går nämligen längs med äggledaren. Då kan man få väldiga problem med hormonell obalans, och det påverkar tyvärr ens mående ganska ordentligt.
 
Ja... Jag är inte så pigg på de biverkningarna som finns för kvinnor. Hade hoppats på att sambon hade tagit mot till sig att göra det istället. Men det känns som att det börjar brinna lite i knutarna.
Vilka biverkningar får man av knipsade äggledare?
Typ inga, precis som när män knipsar sädesledare, så vill man som kvinna inga barn ha får man ta lite eget ansvar och inte lämpa över det på partnern.
 
Jag har en äggledare borttagen pga utomkveds och den andra är knipsad. Äggstockarna turas snällt om med att ägglossa var typ tredje vecka fast den ena var ”liten och nästan slut” för snart tio år sedan 😅

(Men jag vet att en person inte säger ngt om risken för att andra ska få problem).
 
Själv kan jag tycka att om kvinnan tagit preventivmedel tidigare så är det inte mer än rätt att det är mannens tur att se till att det inte blir barn. 🤷🏼‍♀️
Så om mannen genom åren använt kondom och inte längre vill/kan det, då är det inte mer än rätt att kvinnan steriliserar sig oavsett hon vill eller inte?

Så sanslöst..

Vidhåller att vill man inga barn ha, så ligger ev sterilisering på ens eget ansvar istf att tjata och pusha nån som -oavsett skäl- uppenbarligen inte vill sterilisera sig.
 
Vilka biverkningar får man av knipsade äggledare?
Typ inga, precis som när män knipsar sädesledare, så vill man som kvinna inga barn ha får man ta lite eget ansvar och inte lämpa över det på partnern.
Du missade at läsa det jag skrev ovan gissar jag? Det finns en hel del kvinnor som får en hel del biverkningar.
Googla på post tubal ligation syndrome så finns det massor info.
 
Jag har en äggledare borttagen pga utomkveds och den andra är knipsad. Äggstockarna turas snällt om med att ägglossa var typ tredje vecka fast den ena var ”liten och nästan slut” för snart tio år sedan 😅

(Men jag vet att en person inte säger ngt om risken för att andra ska få problem).
Det där är så intressant! Min ena äggstock har aldrig fungerat. Den andra har fungerat så att den gett ägglossning ungefär varannan-var tredje gång och mensen kom lika ofta dvs. varannan-var tredje månad. När den fungerande äggstocken (och äggledaren) togs bort då en cysta hade strypt äggstocken sa jag när jag fick veta att jaha, då hamnar jag i klimakteriet nu då? Jag blev dumförklarad och det tog 14 år innan jag äntligen fick ta det simpla lilla provet som visade att visst var det så. Jag ramlade alltså rakt in i klimakteriet som trettiofyraåring och jag är så enormt tacksam för att jag hade fått de barn jag ville ha och jag tänkte faktiskt på just dig (och andra som jag läst/hört om som fått ta bort äggstocken och/eller äggledaren pga utomkveds) när jag fick veta att det mycket riktigt var så som jag alltid hade trott att ena äggstocken inte fungerade. Jag undrar om de idag är mer försiktiga med att ta hela äggstocken bara sådär. Nu vet jag inte, i mitt fall kanske det hade varit omöjligt att rädda den (jag hade jäkligt ont!) men om chansen hade funnits? Hade de då gjort en mer komplicerad operation eller hade den rykt ändå?

Vad gäller risker @SiZo så håller jag med dig. Visst kan en sterlirisering vara en simpel grej men skadar de något och man som jag, åker huvudstupa in i klimakteriet väldigt mycket förtidigt så är det inte roligt. Framförallt inte när man inte blir lyssnad på och får rätt hjälp.

Jag håller dock med dig också @Gnist. Var och en tar ansvar för sina reproduktionsorgan och den som absolut inte vill ha barn ska såklart vara om sig och kring sig så att inget blir ändå. Samtidigt har det traditionellt alltid varit kvinnans lott att skydda sig och att jämföra den yttepytteoperation det är för en penisbärare att sterilisera sig med den bukoperation en livmoderbärare får göra för att få samma resultat blir larvigt. Är paret överens så är det bättre att mannen gör det. Med det sagt frågade jag aldrig ens min partner utan det var självklart för mig att sterilisera mig eftersom jag absolut inte vill ha fler barn.
 
Det där är så intressant! Min ena äggstock har aldrig fungerat. Den andra har fungerat så att den gett ägglossning ungefär varannan-var tredje gång och mensen kom lika ofta dvs. varannan-var tredje månad. När den fungerande äggstocken (och äggledaren) togs bort då en cysta hade strypt äggstocken sa jag när jag fick veta att jaha, då hamnar jag i klimakteriet nu då? Jag blev dumförklarad och det tog 14 år innan jag äntligen fick ta det simpla lilla provet som visade att visst var det så. Jag ramlade alltså rakt in i klimakteriet som trettiofyraåring och jag är så enormt tacksam för att jag hade fått de barn jag ville ha och jag tänkte faktiskt på just dig (och andra som jag läst/hört om som fått ta bort äggstocken och/eller äggledaren pga utomkveds) när jag fick veta att det mycket riktigt var så som jag alltid hade trott att ena äggstocken inte fungerade. Jag undrar om de idag är mer försiktiga med att ta hela äggstocken bara sådär. Nu vet jag inte, i mitt fall kanske det hade varit omöjligt att rädda den (jag hade jäkligt ont!) men om chansen hade funnits? Hade de då gjort en mer komplicerad operation eller hade den rykt ändå?

Vad gäller risker @SiZo så håller jag med dig. Visst kan en sterlirisering vara en simpel grej men skadar de något och man som jag, åker huvudstupa in i klimakteriet väldigt mycket förtidigt så är det inte roligt. Framförallt inte när man inte blir lyssnad på och får rätt hjälp.

Jag håller dock med dig också @Gnist. Var och en tar ansvar för sina reproduktionsorgan och den som absolut inte vill ha barn ska såklart vara om sig och kring sig så att inget blir ändå. Samtidigt har det traditionellt alltid varit kvinnans lott att skydda sig och att jämföra den yttepytteoperation det är för en penisbärare att sterilisera sig med den bukoperation en livmoderbärare får göra för att få samma resultat blir larvigt. Är paret överens så är det bättre att mannen gör det. Med det sagt frågade jag aldrig ens min partner utan det var självklart för mig att sterilisera mig eftersom jag absolut inte vill ha fler barn.
Med friska äggstockar som blir knipsade så ramlar man inte huvudstupa in i något klimakterie, eftersom äggstockarna sitter kvar och producerar hormoner precis som innan knipsande av äggledare.

I klimakteriet hamnar man när de plockas bort, som i ditt fall.

Numera görs knipsandet oftast via titthål, så förutom sövande/ryggmärgsbedövning är det inte nån gigantisk historia.
 
Eftersom man numera kan plocka bort livmodern utan sövning så googlade jag.

Sterilisering via slidan och livmodern lämnar inte några ärr och kan göras med lokalbedövning.
Så nu kan de kvinnor som inte vill ha (fler) barn inte ens skylla på sövning och ev komplikationer pga det till att pressa och pusha en ovillig man till att sterilisera sig.
 
Eftersom man numera kan plocka bort livmodern utan sövning så googlade jag.


Så nu kan de kvinnor som inte vill ha (fler) barn inte ens skylla på sövning och ev komplikationer pga det till att pressa och pusha en ovillig man till att sterilisera sig.
Men är det så himla bra plocka ut den? Har läst (kanske inte stämmer?) att tar man bort livmodern kan organen runt om ”kollapsa” ner eftersom livmodern håller upp.
 
Men är det så himla bra plocka ut den? Har läst (kanske inte stämmer?) att tar man bort livmodern kan organen runt om ”kollapsa” ner eftersom livmodern håller upp.

Framfall och inkontinens är risker, ja. Dessutom är det ju inte en procedur man använder sig av för just sterilisering från vad jag läste mig till, utan när man har problem med t ex endometrios eller muskelknutor i livmodern.
 
Vilka biverkningar får man av knipsade äggledare?
Typ inga, precis som när män knipsar sädesledare, så vill man som kvinna inga barn ha får man ta lite eget ansvar och inte lämpa över det på partnern.
Eller så steriliserar sig båda? När vi känner oss 100 klara med barn ska båda sterilisera sig. Kommer aldrig gå med på att bara jag ska göra det.
 

Liknande trådar

Samhälle Fy vilken dålig start på dagen, att läsa att Politico kommit över ett utkast till ett yttrande, där det framgår att en större del av HD...
16 17 18
Svar
356
· Visningar
23 459
Senast: MJLee
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 987
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 610
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 833
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp