Sterk hest i venstregalopp

Naranja

Trådstartare
Rir en fjording på rideskole. Når vi jobber med venstregalopp blir hun forferdelig vrang og sterk. Jeg har vært turrytter i over ett tiår og prøver nå å komme meg videre i dressur. Har alltid bare jaget hestene opp i galopp, aldri lært ordentlig fatning. Så det er vanskelig å skulle lære det på en slik hest, og jeg blir frustrert.

Det som skjer er at når jeg ber om fatning fra skritt/trav, fatter hun feil eller bare durer frem i trav. Hun blir noe vanvittig sterk i munnen, og jeg klarer nesten ikke få henne ned i skritt igjen. Generelt er hun vanskelig å gjøre holdt på. Når jeg gir signal om holdt fra skritt vil hun gjerne gå noen seige skritt bortover først.

Jeg er ikke så flink i dressur, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Ridelæreren min ber meg enten om å dra så hardt jeg kan i tøylene eller slå med pisken. Jeg ignorerer dette, da jeg vet det kan være noe feil i det jeg gjør eller at hesten kan ha noen låsninger, stivhet, ømhet eller noe annet som gjør vondt.
Noen som har tips til hvordan jeg kan håndtere dette?

Det er så trist og frustrerende at jeg ikke får gjort noe som helst annet enn å ri den ene timen i uka. Jeg får verken ordnet behandlinger eller trent henne utenom ridetimene. :(

Eier min egen hest som nå er langtidssykmeldt, og jeg er veldig påpasselig med behandlinger av equiterapeut og helsemessig trening.
 
Sv: Sterk hest i venstregalopp

Hvis det er den beskjeden du får fra ridelæreren din, ville jeg nok vurdert å slutte på rideskolen. Finnes det noen andre steder i området du kan ta timer? En annen rideskole, eller kanskje en privat ordning? Høres ikke ut som et sted jeg ville fortsatt å ri. Jeg ville rådet deg til å ta det opp med ridelæreren, men utifra det du beskriver kan det høres ut som om det er liten nytte i det. Kan jeg spørre om hvor i verden du bor?
 
Sv: Sterk hest i venstregalopp

Kan ikke slutte. Er i regi av skolen, så da får jeg fravær. Og ellers er det ikke så ille, bare dette om plager meg. Jeg kan prøve og snakke med henne. Sist gang var jeg så frustrert at det ikke var noe vits.

Men ingen som har råd til meg ang ridningen?
 
Sv: Sterk hest i venstregalopp

Vil ikke spre rykter om skolen eller rideskolen, så ønsker ikke fortelle hvor det er.

Men en ting til. Sliter med låsninger i ryggen selv, og går til kirotraktor jevnlig. Under ridning sitter jeg enten med foten for langt inn i stigbøylen, eller så trekker jeg opp hælen. Prøver jeg å ta hælen ned klarer jeg ikke sitte godt ned i salen. Det hender også at jeg får noe alà strekk i hofta. Burde jeg prøve fysioterapeut i tillegg?
 
Sv: Sterk hest i venstregalopp

Den eneste grunnen til at jeg lurte på hvor du befinner deg, var for å se om jeg kunne tipse deg om noen andre instruktører :) Som mangeårig turrytter selv fant jeg ut at jeg trengte hjelp med sitsen før det var noen vits i å ri mer.

En kiropraktor kan være til god hjelp for ryggen din. Men om du får løst opp i låsningene, vil de stadig komme tilbake dersom du ikke begynner å trene selv også, for å styrke de rette musklene. Jeg vet om noen som burde kunne hjelpe deg både med sitsen og med trening. Men om du ikke har mulighet for å ri for andre instruktører akkurat nå, så burde du høre med legen din om å få en rekvisisjon til fysioterapeut i tillegg til kiropraktor. En fysioterapeut bør kunne gi deg øvelser som passer for deg og dine behov.

Når det gjelder ridningen, prøv i alle fall å forklare ridelæreren din at det h*n sier ikke fungerer for deg. Det er ridelærerens ansvar å finne en måte å undervise på som fungerer for hver enkelt elev, det er ikke ditt problem! (Det skal iallfall ikke være det). Fins det noen andre på skolen din som er flinke til å ri? Noen medelever? Kunne du bedt dem om hjelp? For det er alltid lettere å gi ansikt til ansikt.

I ditt tilfelle kan det være du som er problemet, eller det kan være at hesten ikke er sterk nok/har fysiske problemer, eller det kan være begge deler. Det er ikke så godt å si uten å se på dere. Fatter hesten fint med andre i salen? Fatter den venstregalopp når den longeres? I så fall er det mest sannsynlig du som ikke helt får det til. Utifra det du skriver om stigbøylene, mistenker jeg at du ha noen ting i sitsen som burde rettes opp. Hvis du vil, kan jeg sende deg noen linker med treningstips på PM som du kan lese litt i? :)
 
Sv: Sterk hest i venstregalopp

Ja, det var det jeg tenkte selv ang. låsningene. Det skulle visst være quick fix og løse seg etter max 10 omganger med knekking. Men nå har jeg gått der i ett år, og sliter fortsatt. Dette er noe jeg har hatt i alle år, så da er vel musklene mine deretter også. :/
Men da tenker jeg at det blir en legetime på meg.

Skal snakke med ridelæreren min. Det kan ikke fortsette slik. Jeg var støl i skuldre og armer etter sist gang, og med så forferdelig dårlig samvittighet. Men hva skal man gjøre når man sliter med å holde kontroll på dyret, og den som instruerer ikke akkurat hjelper...?
Ingen av de andre i klassen er drevne på ridning. Jeg har snakket med dem om at jeg slet på timen, men de visste ikke hva som kunne hjelpe. Og det jeg selv kan komme på er vel mere trening utenom skolen, salsjekk, kroppssjekk og tannsjekk. Men dette er ikke aktuelt dessverre.

Jeg sliter jo med kroppen, så det kan være det. Men jeg ble også fortalt at ridelæreren hadde selv kjent at hun er vanskelig på venstre, og hvor sterk hun kan bli. Og ridelæreren rir vel middels selv. Nesten alle hestene har de samme Wintec Allroundsalene, så det kan ligge der også. Hun er ikke blitt longert imens vi har vært der, så det må jeg nesten komme tilbake til når jeg får spurt.

Men ja, flott om du kan sende meg en PM :)
 
Sv: Sterk hest i venstregalopp

Helt utrolig! Leste rideteori, fulgte tipsene og klarte løsne i hofta. Hesten vokste under meg og det var som å sveve på en sky! :-D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
474
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Trenger en anbefaling! I dag fikk jeg beskjed om at jeg satt skjevt på ponnien av saltilpasser, jeg har også fått beskjed om at jeg er...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: EZMK
·
Hästvård Er det noen som vet hva dette er? Ponnien har hatt det siden jeg kjøpte henne, men nå har det spredd seg litt. Den ene veterinæren jeg...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp