Bukefalos 28 år!

sticka raggsockar - stickrecept?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag sprang på raggsocksgarn i kul färger idag och tänkte ge mig på att sticka några par raggisar själv inför vintern - har inte stickat på säkert 15 år så det är väl bäst att börja i tid... :p :idea:

det jag skulle behöva hjälp med är att veta hur många maskor man behöver lägga upp för olika storlekar på sockar - finns det någon bra sammanställning över sånt nånstans? eller någon här sin sitter på sådan information?
 
Sv: sticka raggsockar - stickrecept?

Gå in på www.garnstudio.com ,där finns mönster på raggsockar i massor av olika garner .Lägg upp ca 30 maskor och sticka tio centimeter mät sedan hur många maskor på 10 cm och räkna hur många varv v det går på 10 cm.Har du något garn nu så läs på banderollen ang vilka stickor som blir lagom och prova dig fram till rätt stickor och garntjocklek.Det går att räkna ut också men om du inte är van försök att hitta ett mönster som passar till garnet första gången.
 
Sv: sticka raggsockar - stickrecept?

Jag köpte stickor i storlek 4 och 5 så ska jag prova mig fram vad som funkar bäst.
Har börjat sticka nu - räknade antal maskor på ett par gamla raggisar som min mamma stickat, så får vi se hur det blir - det är inte värre än att jag får göra dem till något av barnen om det blir för smått...

Men det var intressant, det tog mig en bra stund att komma på hur sjutton det var man gjorde aviga maskor :rofl:, jag har ju faktiskt inte stickat en maska på minst 15 år så det satt långt inne....
 

Liknande trådar

Samhälle Min mamma älskar att sticka! Hon är pensionär och har mycket fritid, hon sträcker åt mig och sonen ett par raggsockor då och då. En vän...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 729
Senast: Stekspaden
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 295
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 853
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp