Sticka raggsockor och sälja?

Ok...! :o

Men är det så, så behöver hon ju lägga på extra för både skatt, moms och egenavgifter?
Inte moms men inkomstskatt och en reducerad egenavgift. Bästa är nog att balansera utgifter och inkomster så att det går plus minus noll då blir det ingen skatt.
 
Jag tycker det är lite löjligt att behöva ta upp det i deklarationen. Hur många strumpor kan det handla om i månaden liksom? Det är ju inte primärt för att sälja och bli rik. Tror knappast att alla som syr/virkar lite och säljer till bekanta, på fotbollsklubben eller liknande tar upp det på inkomstdeklarationen
Man får väl skilja på vad som formellt ska tas upp enligt reglerna, och vad man moraliskt anser är nödvändigt att göra av det som reglerna föreskriver.

Det blir ju en konstig konkurrenssituation om hobbyhantverkare inte ska skatta på inkomsten, men de som har en näringsverksamhet ska skatta för exakt samma typ av sålt hantverk. Så att det ska deklareras är inte i sig löjligt.

Sen är det väl inte så många som tycker det är något stort problem om de som har väldigt små hobbyinkomster kanske fuskar med några enstaka hundralappar av skatten.

Men det betyder ju inte att all hobbybeskattning är lika "ok" att strunta i. Det kan ju faktiskt vara större summor också - eller användas som ett sätt att fuska bort något som egentligen borde skattas som näringsverksamhet.
 
Inte moms men inkomstskatt och en reducerad egenavgift. Bästa är nog att balansera utgifter och inkomster så att det går plus minus noll då blir det ingen skatt.
Egenavgiften reduceras med ungefär två tredjedelar så pensionärer betalar 10 procent.
 
Det beror på hur man gör, om man väljer att ta med alla kostnader man har och inte bara garnet så blir det nog inte så mycket över till vinst i en så liten verksamhet som det handlar om.
Vad har du för kostnader mer än garn om du stickar strumpor?

(förutom ev. porto om de skickas till kund, men det tar man väl ut summan rakt av från kunden så det inte påverkar överskottet)
 
Vad har du för kostnader mer än garn om du stickar strumpor?

(förutom ev. porto om de skickas till kund, men det tar man väl ut summan rakt av från kunden så det inte påverkar överskottet)
Hämta och lämna paket kostar, mönsterböcker, stickor och andra redskap man kan behöva, utprovning av nya garn och mönster o.s.v.
 
Hämta och lämna paket kostar, mönsterböcker, stickor och andra redskap man kan behöva, utprovning av nya garn och mönster o.s.v.
Aha, du menar så. "Konsumera bort" överskottet genom att köpa mer saker inom stick-hobbyn som man inte skulle skaffat annars.
I just TS fall lät det som mamma gärna hade behövt pengarna till annat, men annars är det ett alternativ.
 
Jag testade att räkna ut skatten och om man har 160 000 kr per år i pension blir skatten ungefär 1800 kr på 10 000 kr i hobbyinkomst, är pensionen lägre blir skatten på hobbyinkomsten lägre. Så inte jättehög skatt ändå för den som är pensionär och vill tjäna lite extrapengar.

Använde skatteverkets "räkna ut din skatt":
https://skatteverket.se/privat/skat...aknautdinskatt.4.309a41aa1672ad0c837436a.html

Fast har man 160 papp i pension så har man så att man kan unna sig lite...
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 117
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp