Bukefalos 28 år!

sticker om en cross kommer

L

Laurii

tänkte fråga en till sak :D

min medryttarhäst sticker när det kommer en cross, någon som har nåt bra förslag på hur man kan få hästen att inte bli så rädd? Har ingen cross själv som jag kan träna med tyvärr, annars hade ju det varit ett bra alternativ.
 
Sv: sticker om en cross kommer

Finns det inte någon i närheten som har en cross, tänkte det kanske gör det om ni möter en då och då?
 
Sv: sticker om en cross kommer

joo det finns det kanske, jag känner inga där då jag bor på ett annat ställe, men det skulle vara jättepinsamt om man liksom skulle typ gå och knacka dörr och se om nån har en cross (a)
Fast det skulle ju vara jättebra om jag kunde göra det..
 
Sv: sticker om en cross kommer

Det bästa sättet att vänja hästen vid krossar är att vistas runt dem, och det är guld värt om du skulle kunna hitta någon som ville ställa upp och köra lite, kanske mot en liten betalning som tack för hjälpen eller något.

Använd handskar, en longerlina, kanske hjälm och bett eller kapson så du lättare får stopp på hästen om den försöker sticka, sen är det bara att träna. Låt hästen nosa på crossen när den är avstängd, stå sedan brevid crossen när den är igång och puttrar, när det går bra kan föraren köra långsamt fram och tillbaka medan du och hästen står och tittar.
 
Sv: sticker om en cross kommer

Ooh, jag kom på en sak nu! :D Min kompis har ju en moppe, det borde väl vara typ samma sak eller? För det skulle ju vara jättebra det gick att träna med den! :bump:

Tack för tipsen! :bow:
 
Sv: sticker om en cross kommer

Moppe kan nog vara bra att börja med. En cross som kör ordentligt låter ju ganska mycket mer, men man får ju ta det i etapper sas. Börja du med en moppe så kanske hästen är så pass lugn när ni möter en cross att den kanske bara tittar lite, och inte som det är nu, sticker.

Lycka till!
 
Sv: sticker om en cross kommer

aa, precis, får hoppas iaf :)

Tack! :D
 
Sv: sticker om en cross kommer

fråga/informera dom som kör cross om ni kan komma fram till något gemensamt för att undvika olyckor?

Tex att dom kanske kan stanna och stänga av crossen när dom ser dig (då måste du alltid ha reflexväst på dig för att underlätta för dom).

Eller om du frågar vilka tider och vilka vägar dom brukar köra och ni kanske kan komma överens om någonting för att undvika varandra?


Kommunikation är nyckeln till väldigt mycket!
 
Sv: sticker om en cross kommer

Nej det får man givetvis inte!

KL*

Jag skulle åka till en crossbana med hästen, parkera en bit bort, lasta ur och sedan beta med hästen. Börja långt bort och sedan komma närmre och närmre själva banan. Banan måste vara inhängad med rejält staket så sålänge du håller dig utanför det behöver du iaf inte oroa dig för att hästen skulle bli överkörd av crossåkare om du skulle tappa den.
 
Sv: sticker om en cross kommer

jo men dom stannar oftast så fort dom ser mig, men ibland så missar dom väll och så blir det lite för nära tycker pållen.

Jag tror faktiskt inte att det finns nån crossbana i närheten. :/

Men tack för tipsen ändå! :)
 
Sv: sticker om en cross kommer

Hur gör hästen när ägaren rider och möter en cross? Och hur tycker hon/han att du ska göra för att bli av med problemet? Jag hade inte blivit överglad om min medryttare börjat träna sådant utan min vetskap.
Men som du kom på, moppe är ju ett bra sätt att börja träna med.
 
Sv: sticker om en cross kommer

Det viktigaste är ju att hästen inte känner sig trängd så när du hör att någon kommer så rid ut 10-20 meter ut i skogen så hästen kan betrakta ”odjuret” därifrån. Oftast hörs de ju lång väg så man brukar tid på sig att ta sig till ett säkert ställe
 
Sv: sticker om en cross kommer

En moppe låter inte alls som en cross.

Min klarar utan problem av en moppe.
Hon har tom tävlat mot en :laugh:

Men när det kommer en cross "får hon vingar"

Det jag gjorde var att hoppa av och stanna en av killarna som kör där min häst står.

Började med att säga att det såg kul ut och förklarade att min häst blir mkt orolig när de kommer.
För att vi alla ska kunna njuta av sommaren och de fina vägarna vi har så är det bra om vi kan sammarbeta.
Frågade sen lite snällt om min häst fick nosa på hans cross och om han kan sakta ner när han ser mig.

Har funkat super!!

Sen han att hästen blir hysterisk, stannar han och stänger av tills jag har passerat.
Reagerar hon inte så värst så puttrar han förbi.

Det har hjälpt enormt!
Idag kan de passera utan att hon blir tossig. Ser dock till att hon alltid har mkt plats så hon inte känner sig trängd.

Har gjort samma sak med bönderna omkring och idag kam jag tom trava förbi en arbetande traktor :)

Lycka till och glöm inte att ett leende och ödmjukhet kommer man långt med!! :)
 
Sv: sticker om en cross kommer

En moppe låter inte alls som en cross.

Min klarar utan problem av en moppe.
Hon har tom tävlat mot en :laugh:

Men när det kommer en cross "får hon vingar"

Det jag gjorde var att hoppa av och stanna en av killarna som kör där min häst står.

Började med att säga att det såg kul ut och förklarade att min häst blir mkt orolig när de kommer.
För att vi alla ska kunna njuta av sommaren och de fina vägarna vi har så är det bra om vi kan sammarbeta.
Frågade sen lite snällt om min häst fick nosa på hans cross och om han kan sakta ner när han ser mig.

Har funkat super!!

Sen han att hästen blir hysterisk, stannar han och stänger av tills jag har passerat.
Reagerar hon inte så värst så puttrar han förbi.

Det har hjälpt enormt!
Idag kan de passera utan att hon blir tossig. Ser dock till att hon alltid har mkt plats så hon inte känner sig trängd.

Har gjort samma sak med bönderna omkring och idag kam jag tom trava förbi en arbetande traktor :)

Lycka till och glöm inte att ett leende och ödmjukhet kommer man långt med!! :)

Trycker på Gilla-knappen. :)
 
Sv: sticker om en cross kommer

Ägaren rider inte hästen.
jo fast på de vägarna som crossarna åker på och de jag måste vi måste rida på för att komma till skogen så finns det bara diken och tät skog på sidorna, så man kan liksom inte riktigt undvika mötet nån stans.
Jag vet att det är när han känner sig trängd, jag tror att om crossåkarna skulle märka lite tidigare att vi var där så skulle han kanske inte springa iväg. Men det kan ju såklart vara mitt fel med, jag kanske gör nåt fel..

tack för alla bra råd :D
 
Sv: sticker om en cross kommer

Kolla upp om crossarna har någon nummerplåt, annars körs de olagligt på vägen och då kan man tipsa polisen om det.
 
Sv: sticker om en cross kommer

Jag vet att de inte körs olagligt iaf.
De är väldigt sammarbetsvilliga och stannar och slår av motorn om de ser att en häst kommer, men ibland kan det ju hända att hästen blir rädd ändå..
 

Liknande trådar

Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 696
Senast: vilde
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 329
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 560
Senast: Askur2017
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp