Sticklingar av pelargoner

Petruska

Trådstartare
Jag brukar ha köksfönstret fullt av pelargoner som jag tror heter Prins Nikolai varje sommar. De växer gärna på ett sätt som passar bra i mitt fönster, och hela fönstret täcks av grönska och vita blommor. Jag låter dem bli höga och smala som rankor. Det är väldigt fint. Jag såg det i ett kaféfönster för några år sedan, och är väldigt glad att jag får till det lika fint hemma.

Men nu har jag haft samma plantor i åratal och beskurit dem gång på gång i samband med vintringen, och de börjar bli rätt fula, faktiskt. Så då tänkte jag att kanske kan börja om på ny kula genom att ta sticklingar. :idea:

Hur gör man när man tar sticklingar av pelargoner? Ska jag klippa av små skott och ställa dem i vatten, eller plantera direkt? Ställs det några särskilda krav på jorden i så fall?

Finns det något annat jag bör tänka på?
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Toppa av dina pelargoner, ta skott som är 8-10 cm och stick direkt ner i fuktig sandblandad jord. Sätt en plastpåse över med några hål i, eller använd "mini-växthus". Håll fuktigt men inte blött. Plantera om i större kruka när rackarna fått rötter.
Väldigt enkla tacksamma blommor. Jag har ett tjugotal som övervintrar och jag har tagit nästan lika många sticklingar :D
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Jag misshandlar mina svårt hela tiden, de överlever och förökar sig. Jag kan inte slänga det jag skär av, och när jag sedan sticker dem i vattenglaset i fönstret slår de rötter direkt. Och så har jag fyra nya. Och så håller det på, varje månad. Jag vill ha mina pelargoner buskiga, så jag skär rätt mycket och ofta.

Och får därmed många sticklingar. Som jag inte kan slänga. Jag tror maken slänger några då och då, för att inte översvämmas (han tycker inte om pelargoner, stackarn).
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Tack båda!

Jag brukar kasta det jag klipper av när jag beskär dem. Jag har tänkt på att ta sticklingar, men jag tycker inte att det känns så frestande med 150 pelargoner av samma sort.

Nu har jag i alla fall klippt lite och ställt några skott i vatten, eftersom jag inte hade sandblandad jord till hands och inte orkade gå och köpa. Hoppas att det blir rötter! Blir det alltid det?
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

....
Nu har jag i alla fall klippt lite och ställt några skott i vatten, eftersom jag inte hade sandblandad jord till hands och inte orkade gå och köpa. Hoppas att det blir rötter! Blir det alltid det?

Ja, det blir alltid rötter. Tar bara olika lång tid.
Ssnabbaste sättet är att trycka ner dem i en kruka. "Sandblandad" är pjåsk. Vanlig jord går utmärkt.

.... du har möjligen inte lust att fota när de blommar sen..... Och kanske mentalt förbereda dig på att skicka några skott på posten :angel:
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

En till bukare som gärna tar lite sticklingar haha :) Letar efter FINA vita pelaroner nämligen :):D
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

KL

Jag har Mårbacka pelargoner. Nu när jag klippte ner mina så tog jag sticklingar och körde ner några i vatten och några direkt i kruka. Hoppas att ngt av det tar sig! Men funderade på det här med att Mårbacka inte vill stå blött. De sticklingar som står i vatten, ska änden vara i vatten eller precis ovanför så rötterna söker sig till vattnet????

//Blomnovisen
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

KL

Jag har Mårbacka pelargoner. Nu när jag klippte ner mina så tog jag sticklingar och körde ner några i vatten och några direkt i kruka. Hoppas att ngt av det tar sig! Men funderade på det här med att Mårbacka inte vill stå blött. De sticklingar som står i vatten, ska änden vara i vatten eller precis ovanför så rötterna söker sig till vattnet????

//Blomnovisen

De ska stå i vatten. Annars dör de ju.
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

T.o.m. jag lyckas med att föröka pelargoner.
Klubb kanske?
Träffas och byta sticklingar med varandra?
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Ok, då ska jag försöka sätta sticklingarna så att änden precis är i vattnet! Tack!
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

jag har maverick pelargoner.. tror jag... klipper av o trycker ner i sma krukor, har bara dodat 1 av 8 sticklingar! ..vilket ar helt otroligt med mina ickegrona fingrar (att jag inte dodat moderplantorna som tillhor makens farmor ar ocksa ett mirakel..) 5 olika farger nu.. sag mavericks i butik igar sa var bara tvuuuungen o kopa 4 nya i 2 farger jag inte har :angel: rott, rosa, starkt rosa, orange o lila nu.. :rofl: vill med ha vita egentligen men har inte hittat nagra an..

jag gillar pelargoner har jag markt... de overlever ju!

/Bewwan, som dodar kaktusar for hon glommer vattna...
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

*kl*

Trodde inte man kunde ta livet av pelagoner, men jag lyckades bannemej ta livet av alla utom en stackare nu i vinter. :eek:
Och det var några dyringar som jag köpte för att de inte såg lika tråkiga ut som de flesta "Ica-pelargoner".
Där fick jag för det :mad:

Men något som jag är topp tunnor lycklig över är att min gula pelargon som jag hittade i somras fortfarande lever & frodas. Den var något av det anskrämligaste jag sett där den stod i affären men jag kunde inte låta bli att köpa den då den är GUL :love:
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

KL

Det finns medel som hjälper sticklingarna att bilda rötter. Men de kanske är svåra att få tag på?

Jag har fått lära mig ett enkelt (gratis!) sätt att hjälpa upp rotbildningen. Stick ner ett par kvistar av sälg eller salix i glaset. Dessa bildar själva lätt rötter och utsöndrar hormoner som hjälper de andra att ta sig.
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Jag har fått lära mig ett enkelt (gratis!) sätt att hjälpa upp rotbildningen. Stick ner ett par kvistar av sälg eller salix i glaset. Dessa bildar själva lätt rötter och utsöndrar hormoner som hjälper de andra att ta sig.

Wow! Som en smittsam fertilitet! :D

Det ska jag testa.
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

åh, pelargoner är så mysiga och tacksamma :)
har inte en enda i fönstret nu (det är fullt av annat) men tänkte samla på mig massor när jag får större lägenhet i juni.

när jag tar mina pelargonsticklingar brukar jag inte klippa, utan "nypa" av dom precis under en nod (dvs. ett av "knäna" där blad kommer ut). sen tar jag av de blad som sitter vid den nod jag nöp av, så att det är 3-5 cm upp till nästa bladpar. sätter direkt i jord, men vatten funkar också bra.

vet fler som menar att de rotar sig bättre om man nyper av istället för att klippa, kan vara värt ett försök :)
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Nu har jag misshandlat dem igen. Min "Fire Works Light Pink" har fått sig en rejäl duvning (undrar om den kommer igen, den är lite kinkig) och så gick jag loss på "Mosaic Silky" som är lite mindre kinkig. "Tant Hanna" vågade jag inte skära i, den har två jättefina knoppar - och den vill jag ha fler av. Typiskt.

Nu drunknar jag i sticklingar. Igen.
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Tja....
Torpet fick godkänt av min "besiktningsman" så nu är det bara att invänta att säljaren flyttar. :D Det sker absolut senast om en månad och tre dagar.

Jag får en massa fönster igen och kan ha pelargoner.

Någon frivillig donator?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 110
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 027
Senast: Otherside
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 809
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp