Stigbygel med förskjuten ögla?

Fibusen

Trådstartare
Jag har problem med knän och fotleder, får en malande smärta runt knäskålen, och i bland även fotknölen. Har relativt långa stigläder (dressyrsadel) annars så hade det nog inte gått alls. Har kikat ett tag på ledande stigbyglar, men av vad jag har läst så verkar det som om dom dyraste är dom enda som rekommenderas, och i dagsläget när jag springer veckovis med hunden till veterinären så känner jag att jag har inte ett par tusen att lägga på stigbyglar...

Jag troooor att mitt största problem är att fötterna åker utåt, dvs så pekar tårna ut, och då blir det för mycket spänningar i knät. Eller om jag spänner knäna eftersom det blir obehagligt, och då åker fötterna ut? Har alltid haft dåliga knän (gått hos ortoped som ung och haft ilägg i skor under tonåren) och det förvärrades efter en hästolycka när ledband/menisken gick sönder i högra knät, och det är också det jag får mest ont i.

Jag rider inget seriöst, lufsar mest i skogen, men efter 30-40 minuter i sadeln börjar det göra så ont så jag helst vill släppa stigbyglarna helt, men då ponnyn har en väldigt snabb reaktionsförmåga på saker som inte finns så låter jag fötterna vara kvar.

Som sagt, jag har varit inne på en ledande stigbygel ett tag, men osäker om den gör någon skillnad i en sadel med långa läder? Den borde kanske ge mer effekt vid tex hoppning eller där man står upp mycket?

Jag började då kika på ”sneda” stigbyglar då jag kom på att en fd stallkompis alltid red med sneda stigbygelplattor just för att hon hade ont i knäna och hon tyckte det hjälpte.

Har just nu ögonen på dessa;
- copyrightskyddad bild borttagen av moderator

Någon här inne som testat? Gör det någon skillnad? Anledningen till att jag funderar på dessa är att dom bla hjälper till att få in knä/skänkel och då tänker jag att knäna kanske mår bättre?

Jag rider idag i stigbyglar med gummisnodd, och dom mördar mina knän....
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag köpte intec till mamma som alltid rider i dressyrsadel och alltid får ont i alla möjliga leder i benen av att rida. Hon upplever lindring. Jag har också intec på min dressyrsadel och freejump i hoppning. Får jätteont av gummisnoddsstigbygel och hade nog helst inte provat såna du lagt upp bild på heller. Billigt knep med ungefär samma effekt som de snedställda stigbyglarna tillsvidare kanske kan vara att köpa kilformade stigbygelplattor?
 
Jag köpte intec till mamma som alltid rider i dressyrsadel och alltid får ont i alla möjliga leder i benen av att rida. Hon upplever lindring. Jag har också intec på min dressyrsadel och freejump i hoppning. Får jätteont av gummisnoddsstigbygel och hade nog helst inte provat såna du lagt upp bild på heller. Billigt knep med ungefär samma effekt som de snedställda stigbyglarna tillsvidare kanske kan vara att köpa kilformade stigbygelplattor?

Har kikat på Intec faktist, och dom faller inom min budget också (absolut max 1000kr)
 
Jag har lite problem med knäna och föredrar stigbyglar med breda plattor. Får nästan aldrig ont längre. Ska jag hoppa eller stå mycket i fältsits så är leddade rena döden. Däremot har jag gärna ledade (bow balance) när jag rider dressyr
 
Köp sneda gummimattor och testa med innan du köper nya stigbyglar. Jag har testat det och tyckte att det var jättekonstigt och obekvämt.

Jag har Sprenger system 4 med vridet öga för dressyr och älskar dem. Jag skulle hellre leta rätt på sådana begagnade än köpa något sämre nytt.

På hopp/uterittsadeln har jag Bow balance, de är en dröm för snabb galopp i lätt sits, jag har aldrig någonsin känt mig osäker i dem eller upplevt trötthet i vader och fotleder som jag kunde få med de vanliga stigbyglar som hästen kom med.

- copyrightskyddad bild borttagen av moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Hmm, verkar som om bow balance är oslagbara när jag läst på... Kanske lika bra att avvakta tills hunden är frisk igen och satsa på ett par sånna endå... Lär ju stå ut några månader till om jag stått ut hittills tänker jag. :up:

Blir så dyrt om man köper något för en hel del pengar som sen inte hjälper nämnvärt, sen lär man endå köpa tex bb...
 
Hmm, verkar som om bow balance är oslagbara när jag läst på... Kanske lika bra att avvakta tills hunden är frisk igen och satsa på ett par sånna endå... Lär ju stå ut några månader till om jag stått ut hittills tänker jag. :up:

Blir så dyrt om man köper något för en hel del pengar som sen inte hjälper nämnvärt, sen lär man endå köpa tex bb...
Titta annars om de finns begagnade till ett bättre pris? :) har också bow balance och gillar dom skarpt.
 
Har bara sneda stigbyglar alt sneda stigbygelplattor och det gör under för mina knän.
Kan inte ha något annat tyvärr.
 
Titta annars om de finns begagnade till ett bättre pris? :) har också bow balance och gillar dom skarpt.

Har kikat efter det med, men köper hellre nya för 1800 än begagnade för 1400, där man inte ens vet om dom kommer fram eller inte... Får hålla lite utkik om det kommer ut några i närheten så jag kan hämta på plats i sådant fall.
 
Har kikat efter det med, men köper hellre nya för 1800 än begagnade för 1400, där man inte ens vet om dom kommer fram eller inte... Får hålla lite utkik om det kommer ut några i närheten så jag kan hämta på plats i sådant fall.
Sånt är drygt när folk skall ha nästan nypris för begagnade saker.. :meh: för det priset kan man ju hitta nya på rea t.o.m!
 
Sånt är drygt när folk skall ha nästan nypris för begagnade saker.. :meh: för det priset kan man ju hitta nya på rea t.o.m!

Ja, var lite så jag kände också. Plus alla säljare som gladeligen tar emot swishen, men aldrig skickar! :rage: Bättre då att köpa nytt på rea, eller hitta några i närheten till bra pris så det går att hämta på plats.
 
Den typen som du visar på bilden har jag. Köpte mina begagnade av en kompis för 50 kr för flera år sedan och vill absolut inte byta bort dem. Tycker de är väldigt bekväma att rida med och förbättrar positionen av hela benet och foten.
 
Jag rider i Bow Balance. Jättesköna för knäna. Jag fick jötteont Freejump, de fungerade inte alls.
Bästa för mina knän är Hööks komposit.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 076
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 651
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp