Stigbygel Venice Evo Tech

Charlotte1975

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av stigbygeln Venice Evo Tech? Har fått önskan av dotters hopptränare att köpa nya stigbyglar till henne. I dag har hon den gamla hederliga varianten med gummisnod, mest för att jag gillar säkerheten på dem. Vad har ni för åsikter om Tech? Ris och ros.
 
Ursäkta, men rent spontant känns det som att späda på prylhetsen bland barnen... :meh:
Om tränaren inte anser att barnet får tillräckligt stöd från befintlig stigbygel (kollade upp Venice och jadå, plattan är ju bredare än traditionella säkerhetsstigbyglar med gummisnodd) så handlar det nog mer om hur sadeln ligger och hur stiglädret hänger i förhållande till sadelns balans.
Hänger inte stiglädret rakt ner från stigläderkrampan passar inte sadeln som den borde.
 
Ursäkta, men rent spontant känns det som att späda på prylhetsen bland barnen... :meh:
Om tränaren inte anser att barnet får tillräckligt stöd från befintlig stigbygel (kollade upp Venice och jadå, plattan är ju bredare än traditionella säkerhetsstigbyglar med gummisnodd) så handlar det nog mer om hur sadeln ligger och hur stiglädret hänger i förhållande till sadelns balans.
Hänger inte stiglädret rakt ner från stigläderkrampan passar inte sadeln som den borde.

Fast stigbyglarna har verkligen utvecklats på senare år och är mer ergonomiska och säkrare än "vanliga med gummisnodd" så jag förstår inte varför man inte ska investera i ett par om man önskar och har möjlighet. Eller anser du att alla ska rida runt i gamla stenhårda Stübbensadlar och enkla stigbyglar när det finns bättre, säkrare och skönare alternativ?
 
Jag har ingen erfarenhet av just Tech, men kan förstå om tränaren (och dottern) önskar andra stigbyglar. Jag upplever de traditionella med gummisnodd som väldigt hala, särskilt i kombination med sanden som är vanlig i många underlag till ridhus/ridbana. Visst är de säkra, men de kan också skapa rätt mycket spänning och därmed instabilitet i skänkeln.

Jag rider själv i Freejump soft up pro plus, men har också testat Acavallo Arena som är liknande de från Tech. Jag föredrar mina Freejumps då de är vinklade och har lite bredare fotplatta som mina (trasiga och svaga) vrister gillar. Men greppet i de från Acavallo var verkligen bra. Har ni möjlighet att åka till t ex Hööks och känna/prova några olika stigbyglar? Man bör väl kunna testa på sadelbock i butik tänker jag. Så kan dottern få känna på de olika greppen från de modeller som finns där.
 
Jag bytte från klassiska med gummisnodd till Venice Tech eftersom jag fick problem med knäna. Jag gillar dem verkligen! Kollade på bla freejump men tyckte inte att de kändes så värst säkra
 
Fast stigbyglarna har verkligen utvecklats på senare år och är mer ergonomiska och säkrare än "vanliga med gummisnodd" så jag förstår inte varför man inte ska investera i ett par om man önskar och har möjlighet. Eller anser du att alla ska rida runt i gamla stenhårda Stübbensadlar och enkla stigbyglar när det finns bättre, säkrare och skönare alternativ?
Absolut inte, men eftersom inget argument var angivet för just den stigbygeln och ett par kostar över tre tusen kronor (kanske en rejäl utgift för familjen?) är det väl inte så dumt att se till helheten?
Själv skulle jag gärna ha ett par Ophena, men kan inte riktigt motivera inköpet för plånboken...

(Tyvärr ser jag alldeles för många unga ryttare där föräldrarna har lagt ohyggliga summor på utrustning, men sadlarna ligger otroligt illa och barnen kan inte ens göra en korrekt galoppfattning...)
 
Absolut inte, men eftersom inget argument var angivet för just den stigbygeln och ett par kostar över tre tusen kronor (kanske en rejäl utgift för familjen?) är det väl inte så dumt att se till helheten?
Själv skulle jag gärna ha ett par Ophena, men kan inte riktigt motivera inköpet för plånboken...

(Tyvärr ser jag alldeles för många unga ryttare där föräldrarna har lagt ohyggliga summor på utrustning, men sadlarna ligger otroligt illa och barnen kan inte ens göra en korrekt galoppfattning...)

Förstår absolut hur du menar, vissa prylar är absolut "onödiga", men just stigbyglar tycker jag man ska tänka till ordentligt kring vilka man använder. Kan för övrigt inte rekommendera Ophena. Mina ligger bara och dammar och jag kommer nog sälja dem, har bara inte orkat lägga ut dem.
 
Jag har bara bra saker att säga om mina Tech :up: För några år sedan började jag känna en hel del osäkerhet kring ridningen, mycket pga trasig ryttare och konvalescenshäst. I princip från dag ett med nya stigbyglarna kände jag mig som vanligt igen 😁 Så jag tror absolut att stigbyglar kan göra stor skillnad och för mig innebar det att de var väldigt prisvärda trots sitt höga pris. (Bytte från BowBalance.)
 
Ursäkta, men rent spontant känns det som att späda på prylhetsen bland barnen... :meh:
Om tränaren inte anser att barnet får tillräckligt stöd från befintlig stigbygel (kollade upp Venice och jadå, plattan är ju bredare än traditionella säkerhetsstigbyglar med gummisnodd) så handlar det nog mer om hur sadeln ligger och hur stiglädret hänger i förhållande till sadelns balans.
Hänger inte stiglädret rakt ner från stigläderkrampan passar inte sadeln som den borde.
Tror verkligen inte detta handlar om prylhets. Sadeln ligger bra och lädret hänger rakt. Mera om att hon har en storhoppande ponny och kan behöva en större platta och mer ergonomisk stöd.

Kom just på varför jag hållit mig borta från Buke i många år. Påhoppen när man ställer en vänlig fråga.

Behöver såklart inte vara just denna stigbygel men de flesta av det nyare kostar lite mera än det äldre traditionella. Vill ha en säker stigbygel av kvalitet som kan ge henne så mkt hjälp som möjligt. Förslag på annan variant som kan ge detta och som är billigare mottages gärna.
 
Jag har precis bytt från såna där med gummisnodd och jag är så nöjd med de nya (acavallo arena). De har bred fotplatta och bra grepp. De gammal blev hala av ridhussanden och det var lite som att balansera på en pinne i jämförelse med de nya. Med de nya får jag en mycket bättre känsla av balans och "grounded" liksom, allt känns stabilare. :)
 
Tror verkligen inte detta handlar om prylhets. Sadeln ligger bra och lädret hänger rakt. Mera om att hon har en storhoppande ponny och kan behöva en större platta och mer ergonomisk stöd.

Kom just på varför jag hållit mig borta från Buke i många år. Påhoppen när man ställer en vänlig fråga.

Behöver såklart inte vara just denna stigbygel men de flesta av det nyare kostar lite mera än det äldre traditionella. Vill ha en säker stigbygel av kvalitet som kan ge henne så mkt hjälp som möjligt. Förslag på annan variant som kan ge detta och som är billigare mottages gärna.
Jag tror din dotter kommer uppleva ett stort lyft med nya stigbyglar, det påverkar men än man kan tro! Jag har själv Venice Tech och är väldigt nöjd. Som andra har nämnt så kan även Acavallo Arena vara ett alternativ. Visst är Venice Tech dyra, men tänker att de kommer att hålla i många år framöver och det känns som de är av gedigen kvalitet.
 
Tror verkligen inte detta handlar om prylhets. Sadeln ligger bra och lädret hänger rakt. Mera om att hon har en storhoppande ponny och kan behöva en större platta och mer ergonomisk stöd.

Kom just på varför jag hållit mig borta från Buke i många år. Påhoppen när man ställer en vänlig fråga.

Behöver såklart inte vara just denna stigbygel men de flesta av det nyare kostar lite mera än det äldre traditionella. Vill ha en säker stigbygel av kvalitet som kan ge henne så mkt hjälp som möjligt. Förslag på annan variant som kan ge detta och som är billigare mottages gärna.
Har ingen egen erfarenhet av Tech stigbyglarna, men har själv Acavallo Arena och tycker de är helt fantastiska. Föredrar dem framför Ophena och Sprenger Bow balance.
 
Tror verkligen inte detta handlar om prylhets. Sadeln ligger bra och lädret hänger rakt. Mera om att hon har en storhoppande ponny och kan behöva en större platta och mer ergonomisk stöd.

Kom just på varför jag hållit mig borta från Buke i många år. Påhoppen när man ställer en vänlig fråga.

Behöver såklart inte vara just denna stigbygel men de flesta av det nyare kostar lite mera än det äldre traditionella. Vill ha en säker stigbygel av kvalitet som kan ge henne så mkt hjälp som möjligt. Förslag på annan variant som kan ge detta och som är billigare mottages gärna.
Skit i det sura svaret ;) resten av svaren i tråden är väldigt bra. Så man får sålla bort såna som bara skall sura.

jag har Acavallo Arena och är super nöjd! blev sugen på Evo tech, men det är faktiskt mer åt ett villhöver perspektiv eftersom dom görs i super snygga färgar :p

Jag skulle aldrig använda såna vanliga säkerhetsbyglar med gummisnodd mer, har hört om flera som fastnat i dom.
 
Tror verkligen inte detta handlar om prylhets. Sadeln ligger bra och lädret hänger rakt. Mera om att hon har en storhoppande ponny och kan behöva en större platta och mer ergonomisk stöd.

Kom just på varför jag hållit mig borta från Buke i många år. Påhoppen när man ställer en vänlig fråga.

Behöver såklart inte vara just denna stigbygel men de flesta av det nyare kostar lite mera än det äldre traditionella. Vill ha en säker stigbygel av kvalitet som kan ge henne så mkt hjälp som möjligt. Förslag på annan variant som kan ge detta och som är billigare mottages gärna.
Det var absolut inte menat som något påhopp!
Jag skulle ha lagt till att som tränare tycker jag att en har en skyldighet gentemot sina elever (och betalande föräldrar...) att motivera varför en rekommenderar en viss produkt!
 
Det var absolut inte menat som något påhopp!
Jag skulle ha lagt till att som tränare tycker jag att en har en skyldighet gentemot sina elever (och betalande föräldrar...) att motivera varför en rekommenderar en viss produkt!
Ah förstår dock varför det kunna missförstås för jag tolkade det lite surt också :D men bra att du beskrev mer för det håller jag med om :up:
 
Är det tränaren som önskar att ni köper just dessa stigbyglar? Vad har hen sagt är anledningen isåfall? Det jag reagerar på är att det är en ganska saftig utgift i dessa tider. Vad är det stigbyglarna ska lösa/förbättra/underlätta? Det kan ju finnas andra alternativ beroende på vad det är man söker i stigbygeln, som inte kostar multum menar jag.
 
Tror verkligen inte detta handlar om prylhets. Sadeln ligger bra och lädret hänger rakt. Mera om att hon har en storhoppande ponny och kan behöva en större platta och mer ergonomisk stöd.

Kom just på varför jag hållit mig borta från Buke i många år. Påhoppen när man ställer en vänlig fråga.

Behöver såklart inte vara just denna stigbygel men de flesta av det nyare kostar lite mera än det äldre traditionella. Vill ha en säker stigbygel av kvalitet som kan ge henne så mkt hjälp som möjligt. Förslag på annan variant som kan ge detta och som är billigare mottages gärna.

Jag bytte från bowbalance till Acavallo Arena för några år sedan, och det har gjort mycket för min sits (och hur bra fötter och knän mår). Själva grejen att ha en större platta med väldigt bra grepp har gjort det lättare för mig att känna var jag har balansen under fotbladet, och jag kan slappna av mer i fotleden.
 
Jag har bland annat haft FreeJump, Tech Venice och Acavallo Arena men föredrar de sistnämnda så har bara sådana kvar. Upplevde känslan med Tech som tyngre och klumpigare än Acavallo så bytte faktiskt ut dem mot ytterligare ett par Acavallo av just den anledningen.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 639
Senast: cirkus
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 563
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp