Stigbyglar och skor

mumin

Trådstartare
Jag hittade bara väldigt gamla trådar i frågan o tänkte att det kanske har kommit nya produkter och folk har mer erfarenhet nu några år senare.

Jag har länge varit medveten om att jag har kassa fötter och ett knä som inte mår så bra, men nu är jag ny i distanssvängen och då blev det väldigt tydligt. Efter förra ritten hade jag ont i fötterna, men knäet som var väl tejpat mådde hyfsat. Inför vår första femmil nu i helgen hade jag inte kommit iväg och blivit tejpad innan - resultatet efteråt blev ett väldigt svullet knä.

Jag rider i ledade stigbyglar från Mark Todd och vanliga jordphursskor med hålfotsinlägg. Inser ju att jag antagligen skulle behöva både andra stigbyglar och kanske rida i gympaskor, men om jag inte känner att jag har råd att göra alla förändringar på en gång - var är vettigast att börja - hur gör ni andra? Vad har jag troligtvis störst glädje av i "vardagen" och inte bara precis de få gångerna vi tävlar?

Borde jag satsa på ett par rejäla distansstigbyglar, och vilka är i så fall bäst/mest prisvärda? Eller är det lönt att prova att bara köpa ett par "korgar" att sätta på mina vanliga ledade stigbyglar, och rida i gympaskor, för att få det mjukare och kanske en bättre ställning för foten? Funkar det bra att rida i gympaskor + shortchaps eller det blir sladdrigt? Förstår att det är individuellt, men vad är era erfarenheter?

Tips o råd? Privat har jag mer fotriktiga skor och inlägg, och jag går hos sjukgymnast för mitt knä, men jag måste ändå göra vad jag kan för att lindra när jag rider långt känner jag, så att jag inte slutar för att det gör ont.
Hur gör ni som tränat och tävlat mycket och länge och som antagligen redan provat det mesta? Vad funkar för er? Var borde man börja?
 
Sv: Stigbyglar och skor

Jag kan ju inte påstå att jag har problem med knäna, men med hälsenorna.
Det som funkar klart bäst för mig är det jag har nu, islandshäststigbyglar (såna som hänger i rätt position av sig själva), med ditskruvade korgar av den typ man köper på hööks.
Sen har jag stadiga löparskor.
Jag red i flera år med fjädrande distansstigbyglar, "alla" sa ju att de var så bra. Men faktum är att jag aldrig blev bekväm med dom. Jag upplevde dom för svajiga.
Ibland har jag shortchaps, och ibland fotbollsstrumpor.

Sen tror jag en bra, stadig sadel med stöd för skänklarna, i kombination med en stadig sits, gör att påfrestningarna på kroppen minskar rejält.
 
Sv: Stigbyglar och skor

Nu befinner jag mig ju i USA och vi har kanske andra produkter här men min kombination som fungerar är Ariat Terrain som har en gelsula, half-chaps samt E-Z ride nylon stirrups som har en utbytbar skumgummiplatta. Detta har fungerat i alla distanser upp till 160.

Mumin, det här kanske du redan tänkt på eftersom du har ett kroniskt problem, men att länga stiglädren fungerar ofta som lösning för onda knän. Jag får vansinnigt ont om jag rider i för korta läder medan jag inte har några problem med knäna i längre läder. Kanske första steget är att länga lädren lite och se om det gör skillnad, steg två är en investering i stigbyglar (eller låna av någon - CK kanske har några gamla skräpande i kammaren :) eller i en bättre sula i skorna.

Sigel - tack för tipset om Supracor sulor. Jag har alltid använt Supracor pads för hästarna och älskar dem men visste inte att de hade sulor för folk.
 
Sv: Stigbyglar och skor

Lugnt, undrar bara vart mitt inlägg försvann. Får man inte lgga ut sin mail eller yppa produktnamn. ??
 
Sv: Stigbyglar och skor

Det är roligt att det är olika. Jag gillar stigbyglarna med en riktigt bred fotplatta så man inte står och balanserar på en för smal pinne med foten. Har ridit med både E-Zride och Flexride och gillar båda. Mina fötter fixar inte att rida i för sladdriga skor, bäst blir det med stabila skor som är stötdämpande inuti, typ Graningekängor. De ska helst gå upp över anklarna också, så det blir stadigt där, annars får det bli shortchaps.

Lycka till och hoppas du hittar en bra variant för dig. :)
 
Sv: Stigbyglar och skor

Fendrar i stället för stigbyglar hjälper också för stabiliteten. Har jag även hört att det finns som ett gummiband man fäster mellan sadel och stigbygel som ska hjälpa mot all världens krämpor. Jag skulle vilja prova det men har ingen aning om vad det heter och vad man ska söka på för att få fram det. Hittar du så hojta!

Annars så.. Jag har fått ändra stigläderlängd beroende på sadel. I allroundsadeln har jag haft långa läder och i Sportssaddle och StarTrekk har jag något kortare. Jag märker tydlig skillnad på vanliga läder och fendrar (inte hunnit köpa fendrar till ST:n). Då jag själv känner av i leden ibland brukar jag peka ut tårna, det lindrar lite i alla fall. Ska även inhandla bättre stigbyglar till ST:n då man märker stor skillnad på dem med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 448
Kropp & Själ I våras fick jag Peroneustendinos. Konstaterat med UL. Efter ett antal behandlingar med stötvåg och laser samt anpassad ansträngning...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 929
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 159
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp