Bukefalos 28 år!

Stigbyglar - Vilka

MaRomer

Trådstartare
Ny sadel på väg och jag vill ha ett par bra stigbyglar. Inte dyraste som finns tack;) Vill ha lite säkerhet i dem då det är en unghäst.
 
Sv: Stigbyglar - Vilka

Jag har precis köpt ett par Kwick out till min dotter, som iofs mest hoppar, men det är snygga och ganska säkra stigbyglar efter vad jag har läst om här på forumet. Kostade mig strax under 800 kr.
 
Sv: Stigbyglar - Vilka

Har funderat på Kwickout. Men gnisslar era? För kompisen har dem och de gnisslar något hemskt:/
 
Sv: Stigbyglar - Vilka

jag har som är från pfiff eller sprenger, kan inte säga vilket, jag tittade på båda men kom inte ihåg vilka av dem jag köpte. misstänker att det är pfiff den 6 ledade modellen. kostade runt 1000lappen:)
 
Sv: Stigbyglar - Vilka

jag har som är från pfiff eller sprenger, kan inte säga vilket, jag tittade på båda men kom inte ihåg vilka av dem jag köpte. misstänker att det är pfiff den 6 ledade modellen. kostade runt 1000lappen:)

Kika gärna! Vill som sagt ha lite säkerhet i dem!
 
Sv: Stigbyglar - Vilka

Men ledade stigbyglar fattar allafall inte jag vitsen med att de skulle vara sk säkerhetsstigbyglar. :confused: Visst, de ger efter något i vissa lägen.
Sprenger BB är dock helt underbara att rida i! :love: Jag har problem med knäna, och av den anledningen inte rida i något annat än ledade Sprenger.

Är du ute efter ett par säkerhetsstigbyglar tycker jag att du ska köpa ett par Kwick Out och olja in dem. De tillhör allafall de säkraste (och mest stilrena) stigbyglarna :)
 
Sv: Stigbyglar - Vilka

jag har inte sagt att det är en fördel utan att jag föredrar. pga jag har fastnat i den, ren otur ja, det slutade som tur var bra.
 
Sv: Stigbyglar - Vilka

Men det borde ju vara större risk att fastna i en hel stigbygel även om det finns en risk att fastna i alla?
 
Sv: Stigbyglar - Vilka

Sprenger Bow Balance! Har man väl använt dessa ett tag så kan man inte byta tillbaka till "vanliga" :)
 
Sv: Stigbyglar - Vilka

Mina gnisslade, men smörjde dem med oljan som är till klippmaskinen. Ordentligt i alla gångärna och utrymmen jag kunde hitta. Sen har de inte gnisslat! :D
 
Sv: Stigbyglar - Vilka

Min kompis använder Kvik-out på alla sina tre hästar och hon tycker dem är jättebra och inte världsdyra! =) Hoppas du hittar bra stigbyglar!
 
Sv: Stigbyglar - Vilka

*lite halvt kl*
Lägger mig i sprenger BB diskusionen, jag rider bara med dom och när jag ramlade av med dom fastnade jag rejält (dvs blev hängandes i stigbygeln).
Så jag tycker inte de kan klassas som säkerhetsstigbyglar, dock riden ju jag enbart med sånna då jag "hatar" andra stigbyglar
 
Sv: Stigbyglar - Vilka

jo visst men enda gången jag har fastnat i en stigbygel har varit i en sådan utlösande, därav använder jag hela:)
 
Sv: Stigbyglar - Vilka

KL

På tal om fasta så har även jag gjort det. Och detta i säkerhetsstigbyglar med gummi på sidan! Dvs de med en läderflärp och sedan gummiring. Så hela stigbyglar vill jag verkligen INTE ha:/
 
Sv: Stigbyglar - Vilka

Jag har Kwickout. Jättebra och säkrare stigbygel kan du nog inte hitta. Gnisslar inte om man öppnar upp stigbygeln då och då och tvättar bort grus.
Har också Sprenger BB som är väldigt sköna att rida med, dock skulle jag inte rekommendera dessa ur säkerhetssynpunkt. Tycker de är rätt lätta att fastna i så fort man inte har nätta jodhpurs..
 

Liknande trådar

Utrustning Vid en ridolycka där jag föll av hästen tänkte jag i luften påväg ner ”åh måtte jag inte fastna i stigbygeln”. Det gjorde jag tack och...
2
Svar
33
· Visningar
2 295
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Är sugen på nya stigbyglar och har fastnat för Acavallo alupro. Men så såg jag Hansbos Abrivel som ser typ likadan ut med ytterbåge som...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: Kristall10
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 447
Senast: Seabaz
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
584
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp