Stigbyglar

aglaonema

Trådstartare
Har skickat efter ett par damstigbyglar som är 11,5 cm mina olika skor i storlek 40 är 10-10,5 cm breda. Hur mycket utrymme behövs i ett par stigbyglar med tanke på säkerheten?
 
Har skickat efter ett par damstigbyglar som är 11,5 cm mina olika skor i storlek 40 är 10-10,5 cm breda. Hur mycket utrymme behövs i ett par stigbyglar med tanke på säkerheten?

Jag har lärt mig 1-1.5 cm. Mina skor är ca. 9 cm breda (stl. 37) och mina stigbyglar är 10-10.5 cm breda. Precis lagom och har alltid fungerat för mig iaf! :)
 
Dom flesta skorna är 10 cm och damstorlek 11,5 cm, antar att herr är 12,5 cm om man byter bör jag då ha herr eller ingetdera av dom? Herr blir ju lite stora istället.
 
Jag har lärt mig minst 1 cm på var sida av skon. Mina skor och stövlar är 10-11 cm (38). Jag har Bow balance i herrstorlek, 13,5 cm och vanliga system 4 i 12,5 för de fanns inte större. Jag skulle inte vilja ha mindre stigbyglar. De största är köpta till sambon men jag tycker absolut inte att de känns "stora". Det är en platta som man trampar på liksom, sidorna av stigbygeln ska man inte ha någon kontakt med så jag förstår inte vad det är som folk tycker känns stort.
 
Jag har stl 38 på arbetsskorna och stl 40 på ridskorna båda är ca 10cm breda och stigbyglarna jag ridit i är 11,5 cm, aldrig haft några problem. Arbetsskorna red jag bara med ibland och då endast skritt när jag hade lite bråttom efter jobbet (slutat sent t ex), med ridskorna har jag åkt av och aldrig fastnat med foten i stigbygeln.

stigbyglar.jpg
 
Varför kallas stigbyglar 11,5 cm damstorlek? Då blir dom ju för små för dom flesta skorna om det ska vara 2 cm tillgodo.
Tillverkarna får väl bestämma själva. Om det är märkets mellanstorlek så blev det dam. Junior, dam, herr. Varför nu storlekarna anges så och inte i cm.

Mina sprenger är 12,5=dam och 13,5=herr.
 
Jag använder islandsstigbyglar, dels för att jag rider islänning och dels för att jag aldrig skulle få plats i något annat med mina vinterskor. Knappt annars heller då jag har typ Kalle Anka-modell på mina fötter.:meh:
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 884
Senast: valy
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 300
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag behöver skicka ett paket som är 140 cm långt, men alla jag kollat hos (dhl/schenker/PostNord) har 120 cm som längdgräns på paketet...
Svar
4
· Visningar
522
Senast: Rie
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter nya höst/vinterstövlar att ha till vardags. Jag skulle vilja ha ett par i stil med Dubarry (fast gärna billigare!), har...
Svar
1
· Visningar
597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp