Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänker jag rätt?
Med enkla läder blir det svårare att korta/länga lädren när man sitter på.
Det går inte att ”dra upp” stigbyglarna när man sadlar av och på? Det finns ingen flärp att fästa i sadeln.
Men man kommer närmare hästen och slipper en klump under låret (om man nu besväras av det).
Jag tycker inte att det är svårare att länga/korta lädrena när man sitter på, bara att ta ut foten ur stigbygeln och lyfta upp stigbygeln och ändra. Jag har ett hål kortare när jag rider ut och då ändrar jag innan jag hoppar upp. Har haft enkla läder i många år och kommer aldrig gå tillbaka till dubbla igen, tycker det är sjukt obehagligt med knölen av spännet när man sitter i andras sadlar, plus man slipper att lillkåpan blir missfärgad och ful.Tänker jag rätt?
Med enkla läder blir det svårare att korta/länga lädren när man sitter på.
Det går inte att ”dra upp” stigbyglarna när man sadlar av och på? Det finns ingen flärp att fästa i sadeln.
Men man kommer närmare hästen och slipper en klump under låret (om man nu besväras av det).
Lillkåpan?Jag tycker inte att det är svårare att länga/korta lädrena när man sitter på, bara att ta ut foten ur stigbygeln och lyfta upp stigbygeln och ändra. Jag har ett hål kortare när jag rider ut och då ändrar jag innan jag hoppar upp. Har haft enkla läder i många år och kommer aldrig gå tillbaka till dubbla igen, tycker det är sjukt obehagligt med knölen av spännet när man sitter i andras sadlar, plus man slipper att lillkåpan blir missfärgad och ful.
Den lilla kåpan över stigläderkrampan, där stiglädret hänger från.Lillkåpan?
Varför skulle den bli missfärgad och ful av vanliga stigläder?Den lilla kåpan över stigläderkrampan, där stiglädret hänger från.
Den formar sig efter spännet, sticker därmed upp lite mer och blir då mer utsatt för friktion och nötning av färg, t.ex.Varför skulle den bli missfärgad och ful av vanliga stigläder?
Equipes skydd för spännet är format så det är lite smalare upptill. Kan inte glida nerJag tycker det är toppen egentligen. Jag har dock problem med att skyddet över spännet inte sitter kvar. Just nu har jag Prestiges och då glider skyddet ner så spännet hamnar över skyddet typ. Har testat några olika och har haft liknande problem oavsett märke. Jag gör antagligen något när jag rider, eller har fel längd eller nåt. Men annars ser jag inga nackdelar med dem, bara positivt.![]()
Du kanske skulle ha en kortare längd?Det är Prestiges också, men den dras ned ändå och jag får ta i som sjutton för att få upp den igen. Jag har bara hoppsadel och skänkeln ligger an där jag har spännet och skyddet. Kanske passar de dressyrsadlar bättre.
Testa equipes om du inte redan gjort det. Har extremt svårt att se hur det skyddet skulle kunna glida genom.Sadeln verkar som tur är inte ha tagit någon stryk, för spännet hamnar utanpå stiglädret. Stövlarna däremot har det snart gått hål i. Inte så skoj! Ja något med längden är det säkert, men jag tror jag har kortaste lädren redanMen jag har sett att det finns några varianter med lite bredare skyddslapp, kanske är mer nåt sånt jag ska testa.
Det är Prestiges också, men den dras ned ändå och jag får ta i som sjutton för att få upp den igen. Jag har bara hoppsadel och skänkeln ligger an där jag har spännet och skyddet. Kanske passar de dressyrsadlar bättre.
Klart man kan. Men har man två olika sadlar så har man ju generellt två uppsättningar stigläder i anpassad längd för resp ändamål.Kan man inte använda samma stigläder till dressyr och hoppning?