Stigläder

Tagel

Trådstartare
Hej.
Köpte stigläder för ett tag sedan, men har två frågor.
1, finns det någon viktgräns på dessa stigläder(lägger in bilf)? Jag har alltid ridit med "vanliga" stigläder så vet inte riktigt hur dessa fungerar.. Är så rädd att det ska gå sönder när man sitter på!
2, hur sjutton får man fast dem? Nu har jag för övrigt endast testat när sadel redan satt på hästen men dem gick inte att få på.

3 Någon som kan lägga in bild på hur de ska sitta när man har de fästa på sadeln?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210812-153524.png
    Screenshot_20210812-153524.png
    116,8 KB · Visningar: 51
Först trär man på stigbygeln på den sida lädret som har öglan.

Trä på "skyddet" efter stigbygeln

Sen trär man öglan över stigbygelkrämpan.

Stiglädret hänger alltså inte vikt, utan bara ett 'lager' så att säga (se bild ovan)

Fäst sedan upp T-spännet i en av hålen (se bild ovan)

Dra sedan ner skyddet över spännet.

För att fästa upp stigbygeln så lossar man T-spännet, för stigbygeln hela vägen upp till krämpan och fäster sedan T-spännet i det absolut högsta hålet UNDER stigbygeln.
 
Först trär man på stigbygeln på den sida lädret som har öglan.

Trä på "skyddet" efter stigbygeln

Sen trär man öglan över stigbygelkrämpan.

Stiglädret hänger alltså inte vikt, utan bara ett 'lager' så att säga (se bild ovan)

Fäst sedan upp T-spännet i en av hålen (se bild ovan)

Dra sedan ner skyddet över spännet.

För att fästa upp stigbygeln så lossar man T-spännet, för stigbygeln hela vägen upp till krämpan och fäster sedan T-spännet i det absolut högsta hålet UNDER stigbygeln.
Lägger till ang det sista - alla enkla läder har inte ett extra hål upptill. Vet inte hur det är med märket TS köpt.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 625
Senast: caballus
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
948
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 616
Senast: Hoarfrost
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp