Love_you_Carmen skrev:Asså stjärnsporrar e mkt snällare en va "vanliga" sporrar är....stjörnsporrar kiklar man igång hästen man nöter inte utan låter den rulla.......så den e mkr bättre en vanliga :smirk:
dessutom så är det inte så farligt att det blir lite skaf av sporrarna det är ju något som ligger an och det blir skav, det är inte så farligt enligt mig
(jag själv använder inte sporrar eftersom jag har en häst som inte behöver det 4:åring)
SanchoPancho skrev:Jag använde stjärnsporrar en del på min förra häst och jag kan erkänna att stjärnsporrar inte är lika snällt som vanliga sporrar trots att många försvarar användandet genom att påstå det.
Jag tycker de är jättebra! Min häst gick väldigt bra och var verkligen lyhörd. Dessa skall såklart inte användas för ofta men de är bra hjälpmedel. Bättre att säga till en gång med stjärnsporrar än att gräva i magen med vanliga.
Dock är det lätt att rispa hästen med stjärnsporrarna så att de får småsår särskillt vid hoppning så man får vara försiktig.
De jag använde var sprengers med "stor" stjärna. Har sett vad vissa ryttare använder, en visade mig sina och det var 3-4 cm långa med liiiten sylvass stjärn på. Jag säger lycka till att hoppa en bana utan att rispa. Då höjer jag på ögonbrynen men inte till vanliga.