Stjärnsporrar...

Betazoid

Trådstartare
Såg en tjej som hade sådana sporrar idag på tävling, blev fundersam på om det är tillåtet, någon som vet? :confused:
 
VAH? är det ponny så är det max 15 mm och rättvända som gäller, men är det vuxen så är det bara så att dom itne får va konstruerade så att dom kan skada hästen-.
 
Det skulle det ju kunna ha varit, själv var jag på Berga naturbruksgymnasium, va väl typ årsta ryttare som arrangerade...
 
Jaså! Då lär det ju ha varit samma häst för det finns ju inte så många som rider med stjärnsporrar precis... och tur är väl det
 
Jo man får använda stjärnsporrar!
det är rätt många som jag känner som har det..jag skulle nog aldrig tänka mig att använda sådant!..
vissa tränare använder det har jag sett....men men..de gör väl som de vill, bara de inte skadar hästen!
 
Måste bara säga att jag använder sådana sporrar på min häst när jag tävlar (dock dressyr) men dom är inte skadliga för hästen i och med att dom rör ju på sig hela tiden och man sitter inte och nöter på samma ställe. Min häst är väldigt känslig och får lätt skav här och var när pälsen är dålig, oxå av sporrarna, men inte när jag rider med stjärnsporrar.
 
Sv: Stjärnsporrar...

Asså stjärnsporrar e mkt snällare en va "vanliga" sporrar är....stjörnsporrar kiklar man igång hästen man nöter inte utan låter den rulla.......så den e mkr bättre en vanliga :smirk:
 
Sv: Stjärnsporrar...

Rullsporrarna, som bara är hjul, är ju meningen att de ska fungera så, men stärnsporrar som dessutom ibland är spetsiga...kan de verkligen vara snällare?? :crazy:

Men om man vet vad man gör med ben och sporrar kommer ju inte vanliga nöta ;)
 
Sv: Re: Stjärnsporrar...

Precis, men folk här inne har väldigt lätt för att snabbt ut tala sig om saker de INTE har någon egen erfarenhet om....
 
Sv: Stjärnsporrar...

Love_you_Carmen skrev:
Asså stjärnsporrar e mkt snällare en va "vanliga" sporrar är....stjörnsporrar kiklar man igång hästen man nöter inte utan låter den rulla.......så den e mkr bättre en vanliga :smirk:

Håller med dig totalt
Men man har väll sporrar av en viss anledning kanske för att hästen är välldigt seg eller av annan anledning. dessutom så är det inte så farligt att det blir lite skaf av sporrarna det är ju något som ligger an och det blir skav, det är inte så farligt enligt mig (jag själv använder inte sporrar eftersom jag har en häst som inte behöver det 4:åring)
Hade en ponny som jag behövde ha sporrar på och han fick "skav" när det var fällnignsperiod!
 
Sv: Stjärnsporrar...

Jag använde stjärnsporrar en del på min förra häst och jag kan erkänna att stjärnsporrar inte är lika snällt som vanliga sporrar trots att många försvarar användandet genom att påstå det.

Jag tycker de är jättebra! Min häst gick väldigt bra och var verkligen lyhörd. Dessa skall såklart inte användas för ofta men de är bra hjälpmedel. Bättre att säga till en gång med stjärnsporrar än att gräva i magen med vanliga.

Dock är det lätt att rispa hästen med stjärnsporrarna så att de får småsår särskillt vid hoppning så man får vara försiktig.
De jag använde var sprengers med "stor" stjärna. Har sett vad vissa ryttare använder, en visade mig sina och det var 3-4 cm långa med liiiten sylvass stjärn på. Jag säger lycka till att hoppa en bana utan att rispa. Då höjer jag på ögonbrynen men inte till vanliga.
 
Sv: Stjärnsporrar...

dessutom så är det inte så farligt att det blir lite skaf av sporrarna det är ju något som ligger an och det blir skav, det är inte så farligt enligt mig

Meningen med sporrar är väl knappast att dom ska ligga an mot hästen?
Måste man ha sporrar som hela tiden ligger an så bör man kanske se över hästens grundutbildning.. eller sin egen kanske?

(jag själv använder inte sporrar eftersom jag har en häst som inte behöver det 4:åring)

Varför skulle andra hästar behöva det mer än unghästar? Blir dom "avtrubbade" med tiden? Jag hade hoppats att dom blev lydigare och känsligare istället..



Angående stjärnsporrar kontra vanliga sporrar är det egentligen likadant med båda - dom blir inte skarpare än vad man gör dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Stjärnsporrar...

SanchoPancho skrev:
Jag använde stjärnsporrar en del på min förra häst och jag kan erkänna att stjärnsporrar inte är lika snällt som vanliga sporrar trots att många försvarar användandet genom att påstå det.

Jag tycker de är jättebra! Min häst gick väldigt bra och var verkligen lyhörd. Dessa skall såklart inte användas för ofta men de är bra hjälpmedel. Bättre att säga till en gång med stjärnsporrar än att gräva i magen med vanliga.

Dock är det lätt att rispa hästen med stjärnsporrarna så att de får småsår särskillt vid hoppning så man får vara försiktig.
De jag använde var sprengers med "stor" stjärna. Har sett vad vissa ryttare använder, en visade mig sina och det var 3-4 cm långa med liiiten sylvass stjärn på. Jag säger lycka till att hoppa en bana utan att rispa. Då höjer jag på ögonbrynen men inte till vanliga.


Och.....ja använder inte sporrar överhuvudtaget min lilla plutta e för pigg för det hehe..ja går bara efter det jag har lärt mig från olika böcker o ridläger och hästmänniskor.. :crazy:
Men det kan säkert vara lätt att rispa till hästen..men med alla sorts sporrar ska man va aktsam om..en tjej som stod förut i mitt stall s hade hästen två st stora röda sår efter "vanliga" sporrar när man frågade va det va sa hon att det va "eksem" phu eller hur just där sporrarna sitter liiksom såna som hon borde inte få ha häst = /
 

Liknande trådar

Tävling Jag är lite fundersam kring vad som gäller när otillåtna/karensbelagda substanser påträffas hos en tävlande häst. Någon som vet vad som...
2
Svar
23
· Visningar
1 018
Senast: Lady_S
·
Hundhälsa Oskar slickar intensivt på sporren på höger fram. Började idag. Han har redan hunnit slicka bort päls. Avleder och nejar - vilket...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: tanten
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 184
Senast: corzette
·
  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 526
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp