Stjärnans stora ilska: ”Plocka min licens då”

Europaderbyt med 2,4 miljoner stod på spel.
Då tvingades Daniel Redén stryka sin häst La Yuca med 20 minuter till start.
Nu rasar han mot beslutet.
”Tycker ST att min tro är fel kan dom lika gärna plocka min licens”, dundrar han i sin blogg.

Jobbat med trav många, många år och är nu tillbaka på deltid som hästägare och inhoppare när det behövs. När jag höll på på heltid var det ofta blödande munnar, hästar som slagit på sig så de blödde etc. Jag tycker nog det är rätt vettigt att föra in en blodsregel även i travet som det faktiskt är i alla andra sporter och blir lite beklämd över travsportens utövare att de tycker det är fel (inte första gången jag sett diskussionen där en tränare, oftast någon av de större, gråter ut över att hästen inte fått starta pga att den blödit någonstans). Regler är ju dessutom regler, Reden verkar ha allmänt svårt att hålla sig till dem.

Jag skulle snarast säga att det är dinosaurier som Redén som äventyrar travets framtid genom att bagatellisera hästarnas välfärd... :meh:
Grejen är den att tittar man i travgrupper där folk delat dessa artiklar är det MÅNGA - både spelare och aktiva som tycker det är skitfjantigt med blodsregeln.

Jag själv älskar hästar och även hästsport, all hästsport, är ägare inom både trav och galopp och dottern rider högt i hoppning, men jag blir så beklämd över att just travet verkar ha missat den här frågan helt om blödande munnar/sporrmärken i dressyr och dessa regler.

I det stallet jag är delägare till en häst, tränaren har 60 häst i träning så är ändå ett relativt stort stall, får hästarna också sår, men de sköts hutlöst därefter just på grund av blodsregeln och har aldrig hört någon anställd eller tränaren gnällt över denna tack och lov.
Och så ska det ju vara tänker jag. När jag var ung och jobbade i stall körde vi ofta heta hästar på skarpa bett så de blödde ibland, många hästar var så dåliga i travet att de slog på sig står köttsår på kotorna trots skydd och så vidare. Jag tycker inte det ska vara så och tycker också det är färre hästar som är så numer, visst slår hästarna på sig ibland i vårt stall också, men tycker ändå att det är betydligt mer rentravande hästar nu än det var då (avelns framsteg antar jag).

Grejen är den att tittar man i travgrupper där folk delat dessa artiklar är det MÅNGA - både spelare och aktiva som tycker det är skitfjantigt med blodsregeln.

Jag själv älskar hästar och även hästsport, all hästsport, är ägare inom både trav och galopp och dottern rider högt i hoppning, men jag blir så beklämd över att just travet verkar ha missat den här frågan helt om blödande munnar/sporrmärken i dressyr och dessa regler.

I det stallet jag är delägare till en häst, tränaren har 60 häst i träning så är ändå ett relativt stort stall, får hästarna också sår, men de sköts hutlöst därefter just på grund av blodsregeln och har aldrig hört någon anställd eller tränaren gnällt över denna tack och lov.
Och så ska det ju vara tänker jag. När jag var ung och jobbade i stall körde vi ofta heta hästar på skarpa bett så de blödde ibland, många hästar var så dåliga i travet att de slog på sig står köttsår på kotorna trots skydd och så vidare. Jag tycker inte det ska vara så och tycker också det är färre hästar som är så numer, visst slår hästarna på sig ibland i vårt stall också, men tycker ändå att det är betydligt mer rentravande hästar nu än det var då (avelns framsteg antar jag).

Travet som helhet har ju tyvärr en drös med folk som inte är hästmänniskor öht som verkligen ser hästarna som inget annat än tex skidor (nu är givetvis inte hästmänniskor någon garanti för bra behandling av hästarna som vi tyvärr sett inom bla dressyren). Jag vet att det finns mycket bra folk inom travet också men det finns för många som tycker det inte ska "pjåskas" med hästarna. Jag upplever att hästvälfärdsdebatten inte kommit så långt där ännu.

Travet som helhet har ju tyvärr en drös med folk som inte är hästmänniskor öht som verkligen ser hästarna som inget annat än tex skidor (nu är givetvis inte hästmänniskor någon garanti för bra behandling av hästarna som vi tyvärr sett inom bla dressyren). Jag vet att det finns mycket bra folk inom travet också men det finns för många som tycker det inte ska "pjåskas" med hästarna. Jag upplever att hästvälfärdsdebatten inte kommit så långt där ännu.
Nä det är ju mycket pengar för de bästa.

Min erfarenhet är lite himmel eller helvete. Antingen ok hästhållning med leriga mångmiljonärer i hagen :) eller folk som inte ens reflekterar över att det handlar om levande varelser varken vad gäller hästar eller skötare

Och jag anser att licensen bör ryka efter ett sådant uttalande, i synnerhet som han varit i hetluften förr

Man får ju hoppas att hans uttalande var i stundens hetta. För att han lagt upp träning osv inför en miljonvinst, men att ett "litet skrap" stoppar honom. Är man en tävlingshjärna kan det lätt brinna till då.

Man får ju hoppas att han egentligen förstår vad det handlar om. Det allmänna förtroendet för hästarnas välfärd i en tuff sport.

Att han innerst inne vet hur svårt det är att bromsa, stanna upp och verkligen se hur det är med hästen när man är mitt uppe i det. Och att det då är tur att det finns andra ögon, med fasta regler, som bromsar.

Men där pengarna går in, går hjärnan ut...

Man får ju hoppas att hans uttalande var i stundens hetta. För att han lagt upp träning osv inför en miljonvinst, men att ett "litet skrap" stoppar honom. Är man en tävlingshjärna kan det lätt brinna till då.

Man får ju hoppas att han egentligen förstår vad det handlar om. Det allmänna förtroendet för hästarnas välfärd i en tuff sport.

Att han innerst inne vet hur svårt det är att bromsa, stanna upp och verkligen se hur det är med hästen när man är mitt uppe i det. Och att det då är tur att det finns andra ögon, med fasta regler, som bromsar.

Men där pengarna går in, går hjärnan ut...
Vi pratar alltså om en tränare som visserligen blev friad från påföljd men ändå dömd enligt tränaransvaret och tävlat med en nervsnittad häst. Nej, han har nog inte begrepp till att förstå att det snackas om hästvälfärd både högt och lågt och i alla sporter just nu. Skötaren har väl redan slutat pga detta om man läser debatterna i travgrupperna…

Ska dock sägas att det tydligen fanns andra hästar som inte skulle startat heller enligt skötaren, en med blödande mun och en med foderstrupsförstoppning. Och det håller jag med om om så är fallet men verkar mest vara hörsägen än så länge. De behöver förstå dock att två fel inte gör ett rätt.

Liknande trådar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Låt katten vara katt - foder

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Dressyrsnackis 19
  • Stora shoppingtråden III

Hästnyheter