Grejen är den att tittar man i travgrupper där folk delat dessa artiklar är det MÅNGA - både spelare och aktiva som tycker det är skitfjantigt med blodsregeln.
Jag själv älskar hästar och även hästsport, all hästsport, är ägare inom både trav och galopp och dottern rider högt i hoppning, men jag blir så beklämd över att just travet verkar ha missat den här frågan helt om blödande munnar/sporrmärken i dressyr och dessa regler.
I det stallet jag är delägare till en häst, tränaren har 60 häst i träning så är ändå ett relativt stort stall, får hästarna också sår, men de sköts hutlöst därefter just på grund av blodsregeln och har aldrig hört någon anställd eller tränaren gnällt över denna tack och lov.
Och så ska det ju vara tänker jag. När jag var ung och jobbade i stall körde vi ofta heta hästar på skarpa bett så de blödde ibland, många hästar var så dåliga i travet att de slog på sig står köttsår på kotorna trots skydd och så vidare. Jag tycker inte det ska vara så och tycker också det är färre hästar som är så numer, visst slår hästarna på sig ibland i vårt stall också, men tycker ändå att det är betydligt mer rentravande hästar nu än det var då (avelns framsteg antar jag).