Sto betäcker sto(långt)

Sv: Sto betäcker sto(långt)

Det ska vara hästägaren som blir betalningsskyldig som har en häst som sparkat en annan.
Det finns en häst på buke som vart betalningsskyldig när hennes häst sparkade en annan.
Då gick hennes hemförsäkring in och täckte den drabbade och betalade självrisken+ 20%.


Det är mig du menar.
Det den täckte var självrisken och de 20% på totalbeloppet som ägaren fick betala sitt försäkringsbolag där hennes häst var försäkrad.

Tänk dock på att har du inga vittnen på´händelsen och den andre ägaren vägrar ersätta dig så lär du får dra det vidare om du ska få ersättning.

Jag har också skrivit i den andre tråden att om jag yrkat på att ingen såg vad som hände när den skadade hästen blev så hade det kanske slutat på annat sätt.
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Det är mig du menar.
Det den täckte var självrisken och de 20% på totalbeloppet som ägaren fick betala sitt försäkringsbolag där hennes häst var försäkrad.

Tänk dock på att har du inga vittnen på´händelsen och den andre ägaren vägrar ersätta dig så lär du får dra det vidare om du ska få ersättning.

Jag har också skrivit i den andre tråden att om jag yrkat på att ingen såg vad som hände när den skadade hästen blev så hade det kanske slutat på annat sätt.

Vittnen finns betesägaren sa att hon såg på när det hände, men å andra sidan hur lätt är det inte att sedan säga
Nääää jag har inte sett något, eftersom det är hennes bästa kompis som har hand om den häst som sparkade.

Nu gick räkningen på 625 kr(!) sjukt billigt så jag kommer inte bråka om dessa 100 lappar.


Jag kan ju bara gå tillbaks till mig och vad jag skulle ha gjort om min häst nu hade skadat de andra stoet i sina försök i att betäcka.
Jag hade i alla fall erbjudit mig att betala 50% av vet kostnader och förband och sårvårdskostnaderna.

Hade även självklart erbjudit mig att när jag är ute hos min häst kollat till hennes och kunna tvättat såret då.

Men de är ju jag de, uppenbart är man för ärlig och snäll och de jobbiga är att jag kommer fortsätta att vara de.:)
För jag tror på ärlighet och att man hjälper varandra, tjejen som hade hand om stoet som sparkade min har inte ens frågat hur de gått med min:crazy:
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Jag kan verkligen inte förstå hur du ens kan ha kvar hästen på det betet. Hela historien låter väldigt oansvarig inte bara ifrån betesägaren och den andra hästägaren utan även från dig som accepterar de villkoren!
Börjar ett sto betäcka så ser jag det som en självklarhet att hästarna delas på direkt! Skaderisken är extremt hög på båda stona och du ska vara glad att din häst "bara" fick ett fult sår...

Hur som helst om vi ska gå tillbaka till ursprungsfrågan så kan jag berätta att min häst fick en tumör på äggstocken förra sommaren. Hon betäckte stoet hon delade hage med och visade ett typiskt hingstbeteende.
Jag skulle råda dig att göra ett dräktighetstest och även ett ultraljud på äggstockarna för att utesluta tumör. Använd dig med en veterinär som jobbar mycket med seminstationer och är van vid den här typen av ul. Tumören kan vara lätt att missa. Vet du inte vilken veterinär du ska vända dig till så kontakta någon stuteri i närheten och fråga om råd. Jag kan även berätta vilka veterinärer som hjälpte mig med min häst om du är intresserad.
Är det en tumör så är det operation som gäller, min opererades ståendes med enbart sedering laproskopiskt. Jag svarar gärna om du har några frågor om hur det går till.
Hoppas det löser sig med din häst!
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Jag som ägare har tagit mitt ansvar, jag fick inte ens veta att mitt sto betäckte av betesägaren utan det var min medryttare som sa till en börja med.
Utan i efterhand har hon sagt att hon sett på när mitt sto betäckt.... och JA jag är svinförbannad för HON inte ringt och sagt detta till mig OCH på att hon INTE har särat på hästarna DIREKT när hon såg att mitt sto började betäcka!


Dagen efter åkte jag ut för att ta in min häst för att gå till betesägaren och säga att hästarna skulle dela på sig.
Att jag inte längre ville ha min häst med den andra då jag sett att den hade brodd på sig.
MEN då var denna skada redan skedd sparken hade skett efter att min medryttare varit ut och betesägaren sett sparken utan att säga nått till mig.

När man står inhyrd kan man inte bara åka ut och ta ut hästen från hagen pang bom.. Ska jag stå där 24 timmar om dygnet med en häst som jag inte har någonstans att ha?

Nä utan man måste FÖRST ringa runt och fixa nytt bete/stallplats och tyvärr funkar det inte som så att man alltid l kan fixa nytt bete på 2 sekunder.
Många är inte så pigga på att ta in ny häst i flocken som redan är släppta på betet.

Eftersom det handlade om 9 dagar tills jag skulle flytta är en flytt till nytt stall mer jobbigt för min häst än att stå själv de sista dagarna.

Min häst fick stå inne 1½ dag i betesägarnes stall tills de kunde hämta stoet med brodd.
Mer än så kan jag inte göra så kalla mig inte för att inte ta mitt ansvar för de gör jag!!!!!:mad:

Sista 7 dagarna fick min häst stå själv i hagen eller överhuvudtaget på betet då betesägaren hade flyttat sina hästar ett par km bort.,
Nu har jag tur att min häst inte bryr sig av att gå själv så det löste sig på bästa möjliga vis.:)

Så jag har gjort allt jag har kunnat så fort jag fått reda på nått men inte lätt att ingripa när folk inte ens talar om att ens häst betäcker.:(

Jag PMar dig om lite frågar om ultraljud å sånt ist för att ta det här.
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Fast jag håller med mackan, men ofta är det just langråga ston som kan betäcka i dominassyfte. Ett sätt att ta reda på var i hierarkin man befinner sig.

Likaså när man ser äldre ston som bestiger yngre eller ungston.
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

*KL*

Ni kan inte på allvar mena att en hästägare är skyldig att ersätta skador på andras hästar om ens häst tex sparkar en annan i hagen?

Att hundägare har det ansvaret är en sak, men knappast hästägare...
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Ja, det låter underligt. Jag hade nästan 40 år i hästvärlden bakom mig när jag råkade ut för det, och jag hade aldrig hört talas om det tidigare.

Läs inlägg 18, med länk till tidigare tråd(ar) där jag berättar om vad som hände.
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Jag är ändå förundrad.
Så om jag skickar mitt sto till en betäckande hingst, och hingstägaren släpper på hingsten på mitt sto utan att ha teasat ordentligt för att se brunst.

Menar du på fullt allvar då att jag blir skadeståndsskyldig för hela hingstens värde?

Att jag menar hela, och inte halva, gör jag för att JAG fattar ju att stoet skulle sparka, utan ordentlig teasing.
Hingstägaren kanske menar på att stoet sparkade med berått mod. (ja, självklart).

???

Tur man ska sluta med hästar....
 
Sv: Sto betäcker sto(långt)

Nu är det ju inte jag som stiftat lagen som mitt försäkringsbolag hänvisade till.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 649
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Frågar åt en stallkompis. Hon har ett äldre sto på 22. För 7 veckor sen kom ett annat sto hon träffat för några år sen. De har inte gått...
2
Svar
31
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp