Sto brunstar KRAFTIGT!

Elena99

Trådstartare
Hej! Har ett sto född 09 (aldrig fått föl) som brunstar något förjävlig rent ut sagt. Piper och skriker för allt, omöjlig att motionera, slå sönder stallet mm under brunst. Hon får munkpeppar nu men ser ingen större skillnad under brunst.

Någon annan som har erfarenhet av det?

Otrevliga kommentarer och dylikt undanbedes tack!
 
Hur länge har du gett munkpeppar? Om jag börjar ge i februari så blir brunsterna aldrig jobbiga (om det inte är ett år med tidig vår) men börjar jag ge senare så är närmsta och nästa brunst jobbiga och först vid tredje brunsten lugnar det sig. Men börja med veterinärundersökning. Det kan ju vara något som behöver åtgärdas.
 
Hur länge har du gett munkpeppar? Om jag börjar ge i februari så blir brunsterna aldrig jobbiga (om det inte är ett år med tidig vår) men börjar jag ge senare så är närmsta och nästa brunst jobbiga och först vid tredje brunsten lugnar det sig. Men börja med veterinärundersökning. Det kan ju vara något som behöver åtgärdas.
Hon har fått det från och till i gamla stallet men vägrade att äta det där. Hon har fått det i nya stallet sen 1 månad tillbaka och det märks skillnad, men inte under brunsten...
 
Hon har fått det från och till i gamla stallet men vägrade att äta det där. Hon har fått det i nya stallet sen 1 månad tillbaka och det märks skillnad, men inte under brunsten...
Jag ger min häst NAF Oestress och det fungerar på henne. Tar bort de värsta topparna. Annars finns det ju alternativen att sätta in kulor eller kastrera.
 
Hon har fått det från och till i gamla stallet men vägrade att äta det där. Hon har fått det i nya stallet sen 1 månad tillbaka och det märks skillnad, men inte under brunsten...
Äter hon det inte regelbundet så blir det såklart ett problem. Är hon annorlunda även mellan brunsterna tycker jag inte att du ska experimentera mer utan få henne gynundersökt av duktig veterinär först.
 
Till mitt sto så köper jag ren munkpeppar från örtagård och blandar det med kraftfodret. Blir betydligt billigare så. Det får dock inte vara för mycket i relation till mängden kraftfoder, då äter hon inte. Jag gissar att det har en ganska kraftig smak. Hon får det under hösten och hela vinterna fram till april någon gång då brunsterna kommer igång "på riktigt".

Kom ihåg att det är 48 timmars tävlingskarens på munkpeppar.

Om vet inte hittar ngt knasigt och det är "så hon är" så får man anpassa träningen. Under perioder när M var yngre så kunde jag bara tömköra henne under brunsten, men nu går det bra att rida, så det kan ju även ändras med åren.
 
Hej! Har ett sto född 09 (aldrig fått föl) som brunstar något förjävlig rent ut sagt. Piper och skriker för allt, omöjlig att motionera, slå sönder stallet mm under brunst. Hon får munkpeppar nu men ser ingen större skillnad under brunst.

Någon annan som har erfarenhet av det?

Otrevliga kommentarer och dylikt undanbedes tack!

Hade en som munkpeppar och dylikt inte fungerade på..Ville inte. kastrera henne så vet rekommenderade att prova betäcka henne. Hon fick ett föl och nu är hon lugn och brunstar normalt och är ridhäst igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte ett sto den 17e Maj. Igår märkte jag att hon börjat brunsta, för tredje gången sen jag fick hem henne. Från samma dag hon...
Svar
4
· Visningar
1 122
Senast: TinyWiny
·
Avel Jag har ett sto född 1988 som jag haft i femton år. Hon har aldrig visat speciellt mycket brunst, ett litet enstaka pip bara i övrigt...
Svar
3
· Visningar
1 778
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 012
Senast: exotic
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp