Sto efter fölning

anonym10982

Trådstartare
Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var frustrerande i vissa lägen (mestadels med tanke på stoet, då fölis ändå är social och lekfull samtidigt som han är självständig). Jag undrar lite vad man kan göra med dessa två (iallafall stoet). Hon har alltid varit självständig, inte alls en häst som är kelig. Hon har varit (är) en häst som inte vill bli infångad, och när man väl fångat henne, står hon gärna blickstilla och rör inte en hov, frustrerande. Hon bestämmer över en, vilket det inte ska vara, det ska vara jag som bestämmer. Både jag och stoet är envisa som bara den vilket kan medföra att vi båda försöker ta plats och bestämma, och att vi då nästan går varann på nerverna, blir mer eller mindre en dragkamp om vem som ska bestämma egentligen. Jag undrar lite om man på något sätt kan träna stoet (och mig) relationsmässigt? I hagen främst, då stoet och fölet ska gå tillsammans i 6-8 månader iallafall, och därefter är tanken att vi ska sätta igång stoet. Känns som att det kan vara en fördel att ha en bättre relation med henne tills att det är dags för igångsättning.

Hittills har det endast varit mys med stoet o fölis 😍

Så finns det något sätt att träna stoet på så sätt? För att stärka vår relation. Med åtanke att vi förmodligen börjar om från 0.
Vill att vi ska göra det i hagen, då fölis ska gå med sin mamma såklart.
Vill att allt ska vara roligt för oss båda, och att hon ska vara med frivilligt. Ingen träning blir ju rolig vid tvång.
Min dröm är ju att hon ska komma till mig i hagen, frivilligt utan något som lockar henne dit (såsom godis), men även att jag ska kunna gå och springa med henne bredvid mig (gärna lös) inklusive att kunna stanna henne såklart. Allt som har med relation och tillit att göra.

Jag litar och känner mig trygg med henne, vill att hon ska känna detsamma med mig och veta att jag aldrig skulle utsätta henne för fara.

Men är det för tidigt och tätt inpå att börja med detta eller när tycker ni det passar att börja träna med detta efter fölning? Men oavsett så får ni jättegärna komma med förslag på träning, och hur vi tar oss dit, alla tips jag kan få uppskattas! ❤️
 
Fast vad är det med dig nu, så som du är som skulle locka stoet till att vara med dig?
Varför inte godis?
Det är ju ett djur som vill få ut något av ditt sällskap och innan du klurat ut vad hon tycker är roligt måste hon ju finna något givande med att du kommer ut i hagen.

Är det bara sto och föl som går ihop? De går inte med fler hästar?

Stoet jag sköter om fölade 20 April och jag har tagit in både sto och föl för att borsta men nu tar jag bara in stoet då fölet tyr sig mycket till de andra hästarna i hagen också. Tog det steg för steg men igår var jag ute och gick en stund med stoet och det var verkligen ingen fara. Bra träning för både sto och föl om de nu är ganska självständiga båda två.
 
Fast vad är det med dig nu, så som du är som skulle locka stoet till att vara med dig?
Varför inte godis?
Det är ju ett djur som vill få ut något av ditt sällskap och innan du klurat ut vad hon tycker är roligt måste hon ju finna något givande med att du kommer ut i hagen.

Är det bara sto och föl som går ihop? De går inte med fler hästar?

Stoet jag sköter om fölade 20 April och jag har tagit in både sto och föl för att borsta men nu tar jag bara in stoet då fölet tyr sig mycket till de andra hästarna i hagen också. Tog det steg för steg men igår var jag ute och gick en stund med stoet och det var verkligen ingen fara. Bra träning för både sto och föl om de nu är ganska självständiga båda två.
Vill inte separera dem så och det tror jag inte någon av dem är helt redo för. Ibland går de nu med e gammal valack, vilket varken stoet eller fölis är så förtjust i. Stoet är sur på honom (låter ej gå nära henne) och fölet, han tycker bara att valacken är tråkig. Det jag frågade mer om var ju att träna mer relationsbaserad träning, och belöningsbaserad.

Det jag menade vara att jag tänker att mitt långsiktiga mål med det hela är att hon vill vara med mig -inte med godiset.
I början tränar jag ju med belöning -godis i detta fall, då det är det hon tycker om och då känner att hon gjort något bra/rätt. Men sen är ju mitt mål att hon inte ska tigga och "utnyttja" för godis. Jag vill att hon ska förstå att det kan vara roligt även utan godis. Sen utesluter jag inte godis.
Vill bara ha en bättre relation? Inte tvinga henne till något. Låter det som något negativt mål?

Hoppas du förstår mitt röriga svar hehe.
 
Vill inte separera dem så och det tror jag inte någon av dem är helt redo för. Ibland går de nu med e gammal valack, vilket varken stoet eller fölis är så förtjust i. Stoet är sur på honom (låter ej gå nära henne) och fölet, han tycker bara att valacken är tråkig. Det jag frågade mer om var ju att träna mer relationsbaserad träning, och belöningsbaserad.

Det jag menade vara att jag tänker att mitt långsiktiga mål med det hela är att hon vill vara med mig -inte med godiset.
I början tränar jag ju med belöning -godis i detta fall, då det är det hon tycker om och då känner att hon gjort något bra/rätt. Men sen är ju mitt mål att hon inte ska tigga och "utnyttja" för godis. Jag vill att hon ska förstå att det kan vara roligt även utan godis. Sen utesluter jag inte godis.
Vill bara ha en bättre relation? Inte tvinga henne till något. Låter det som något negativt mål?

Hoppas du förstår mitt röriga svar hehe.
Googla "relationsbaserad hästträning" och "Intrinzen" så kommer det förhoppningsvis upp en del du kan ha nytta av och roligt med!
 
Vill inte separera dem så och det tror jag inte någon av dem är helt redo för. Ibland går de nu med e gammal valack, vilket varken stoet eller fölis är så förtjust i. Stoet är sur på honom (låter ej gå nära henne) och fölet, han tycker bara att valacken är tråkig. Det jag frågade mer om var ju att träna mer relationsbaserad träning, och belöningsbaserad.

Det jag menade vara att jag tänker att mitt långsiktiga mål med det hela är att hon vill vara med mig -inte med godiset.
I början tränar jag ju med belöning -godis i detta fall, då det är det hon tycker om och då känner att hon gjort något bra/rätt. Men sen är ju mitt mål att hon inte ska tigga och "utnyttja" för godis. Jag vill att hon ska förstå att det kan vara roligt även utan godis. Sen utesluter jag inte godis.
Vill bara ha en bättre relation? Inte tvinga henne till något. Låter det som något negativt mål?

Hoppas du förstår mitt röriga svar hehe.

Ja jag förstår vad du menar 🙂 men jag tror vägen dit innefattar godis eller något annat som motiverar hästen.
Svårt att veta hur du ska göra när man inte ser hur hästen reagerar i olika situationer men att börja med att hon kommer fram och ta på grimma är väl en bra start?

Små steg blir det ju iaf när de inte är så kontaktsökande direkt.
 
Saken är den att du måste få hästen att tycka det är roligare att vara med dig än med sin flock, att vara med dig än att beta. Vilket är svårt eftersom flock och beta är det mest naturliga och viktigaste för en häst.

Min häst gillar att bli borstad och gillar att ridas, så han är väldigt lätt att jobba med utan godis eftersom han är positiv till mig och det vi gör. Men har man en häst som inte gillar att bli borstad, som inte gillar att ridas och tränas, då är det svårt att få hästarna att se det mer positivt att komma in med ägaren, då är det många hästar som hellre stannar i hagen med flocken och maten. Och då kan det bara en bra ide med godis ifall man har en matmotiverad häst.

Vill du att hästen bara ska gilla att vara med dig, gör det hästen gillar, inte det du vill.
 
Godis godis godis säger jag.
Sen hade jag inte lagt så stor energi på att skapa band nu när hon går med fölet om ni inte hade starka band innan. Bättre att sätta igång mer ordentligt när fölet är äldre. Men fånga henne är väl bra om man kan.

Hade ett svårfångat sto för några år sen. Sög musten ur intresset att ha en häst som aldrig ville umgås med en. Men henne fick jag till en bättre komunikation med av att belöna henne konstant med godis. Hon hade stor integritet och var ganska känslig så hon blev aldrig odräglig av mycket muta.
 
Det jag menade vara att jag tänker att mitt långsiktiga mål med det hela är att hon vill vara med mig -inte med godiset.
Jag läste något för länge länge sedan i en skönlitterär bok. Det var ungefär att "godiset och den som kommer med godiset blir snart detsamma", mycket fritt citerat. Det funkar kanske inte riktigt så men godis skapar enkelt en grund att bygga vidare på
 
När jag hör om svårfångade hästar brukar jag alltid tänka på vad som möter hästen när den kommer in i stallet.
Blir den uppställd på gången och får en sadel på sig eller får den komma in i boxen, kissa och hitta något gott i krubban?

Min erfarenhet är att de allra flesta svårfångade hästar är i första kategorin.
 
Ja jag förstår vad du menar 🙂 men jag tror vägen dit innefattar godis eller något annat som motiverar hästen.
Svårt att veta hur du ska göra när man inte ser hur hästen reagerar i olika situationer men att börja med att hon kommer fram och ta på grimma är väl en bra start?

Små steg blir det ju iaf när de inte är så kontaktsökande direkt.
Det var godis (dvs belöngsbaserat) jag menade att jag ska börja med, men att senare när det blir bra så så är det att just godiset ska inte vara hennes syfte med det hela. :)
Tack så mycket!
 
Saken är den att du måste få hästen att tycka det är roligare att vara med dig än med sin flock, att vara med dig än att beta. Vilket är svårt eftersom flock och beta är det mest naturliga och viktigaste för en häst.

Min häst gillar att bli borstad och gillar att ridas, så han är väldigt lätt att jobba med utan godis eftersom han är positiv till mig och det vi gör. Men har man en häst som inte gillar att bli borstad, som inte gillar att ridas och tränas, då är det svårt att få hästarna att se det mer positivt att komma in med ägaren, då är det många hästar som hellre stannar i hagen med flocken och maten. Och då kan det bara en bra ide med godis ifall man har en matmotiverad häst.

Vill du att hästen bara ska gilla att vara med dig, gör det hästen gillar, inte det du vill.
Bara svårt att veta vad hon vill eftersom hon är så pass tillbakadragen och för henne är det bara mat som gäller. Så det är ju godis jag (försöker) motivera henne med.
Försöker spendera en del tid i hagen (både i hennes och fölis syfte och i sysselarbets syfte).
Men försöker somsagt hitta något hon gillar att göra
 
När jag hör om svårfångade hästar brukar jag alltid tänka på vad som möter hästen när den kommer in i stallet.
Blir den uppställd på gången och får en sadel på sig eller får den komma in i boxen, kissa och hitta något gott i krubban?

Min erfarenhet är att de allra flesta svårfångade hästar är i första kategorin.
Förstår!
Jag har alltid prioriterat henne framför arbete. När hon tagits in (innan hon fölade) så var det borsta, en tuss hö/lite mash/eller godis, lärde henne bl.a puss osv. Ibland promenader och varit få antal uteritter. Numera är det att komma in under natten. Sen gör jag väl lite fel i att ta på en citronellagel på henne vilket hon inte gillar, men det enda som funkar. Försöker applicera det så successivt som möjligt för att det inte ska bli allt för stort obehag. Jag kan känna att jag kanske gör lite fel och känner mig lite elak som "tvingar" henne, men jag ser att hon tycker det är rätt skönt efteråt. Har grimma på, för att hon inte ska springa iväg. Sen har jag stretchat henne liite och försökt göra lite trix med henne -med hjälp av godis som belöning. Har grimma i vissa av de tillfällen speciellt när det är annan häst i hagen, av säkerhetsskäl.

Misstänker dock att mycket har med en föredetta ägare som inte behandla henne bra överhuvudtaget, vilket gjorde att hon blev rädd (speciellt för att göra fel) kan jag tänka mig. Sedan hade hon en ägare som lät henne bestämma.
Så mycket kan ju ha med trauma, rädsla och tanken att hon bestämmer att göra.

Skulle kalla henne för en projekthäst då hon varken är så utbildad, trauman osv.
 
Jag läste något för länge länge sedan i en skönlitterär bok. Det var ungefär att "godiset och den som kommer med godiset blir snart detsamma", mycket fritt citerat. Det funkar kanske inte riktigt så men godis skapar enkelt en grund att bygga vidare på
Det jag tänkt på oxå! Men i slutändan ser jag helst att hon inte gör allt bara för godiset skull, utan för att hon tycker det är roligt. :)
 
Godis godis godis säger jag.
Sen hade jag inte lagt så stor energi på att skapa band nu när hon går med fölet om ni inte hade starka band innan. Bättre att sätta igång mer ordentligt när fölet är äldre. Men fånga henne är väl bra om man kan.

Hade ett svårfångat sto för några år sen. Sög musten ur intresset att ha en häst som aldrig ville umgås med en. Men henne fick jag till en bättre komunikation med av att belöna henne konstant med godis. Hon hade stor integritet och var ganska känslig så hon blev aldrig odräglig av mycket muta.
Tack!:)
 
Förstår!
Jag har alltid prioriterat henne framför arbete. När hon tagits in (innan hon fölade) så var det borsta, en tuss hö/lite mash/eller godis, lärde henne bl.a puss osv. Ibland promenader och varit få antal uteritter. Numera är det att komma in under natten. Sen gör jag väl lite fel i att ta på en citronellagel på henne vilket hon inte gillar, men det enda som funkar. Försöker applicera det så successivt som möjligt för att det inte ska bli allt för stort obehag. Jag kan känna att jag kanske gör lite fel och känner mig lite elak som "tvingar" henne, men jag ser att hon tycker det är rätt skönt efteråt. Har grimma på, för att hon inte ska springa iväg. Sen har jag stretchat henne liite och försökt göra lite trix med henne -med hjälp av godis som belöning. Har grimma i vissa av de tillfällen speciellt när det är annan häst i hagen, av säkerhetsskäl.

Misstänker dock att mycket har med en föredetta ägare som inte behandla henne bra överhuvudtaget, vilket gjorde att hon blev rädd (speciellt för att göra fel) kan jag tänka mig. Sedan hade hon en ägare som lät henne bestämma.
Så mycket kan ju ha med trauma, rädsla och tanken att hon bestämmer att göra.

Skulle kalla henne för en projekthäst då hon varken är så utbildad, trauman osv.
Tror det kan bli fel att se henne som en häst som varit utsatt för trauma eftersom det då speglar sig i ditt sätt vara emot henne.
Se henne istället som en outbildad häst, där man börjar om från 0 som med en unghäst/föl. Och få henne positiv till hantering och andra saker.
 
Bara svårt att veta vad hon vill eftersom hon är så pass tillbakadragen och för henne är det bara mat som gäller. Så det är ju godis jag (försöker) motivera henne med.
Försöker spendera en del tid i hagen (både i hennes och fölis syfte och i sysselarbets syfte).
Men försöker somsagt hitta något hon gillar att göra
Mitt sto var till en början relativt ointresserad av människor. Hon accepterade hantering, men bjöd inte på sig själv.

Jag tog aldrig hennes ointresse personligen, utan upplevde snarare att hon självklart behövde tid.

Jag har inte direkt belönat henne med godis, mer än att jag fodrar som vanligt.

Däremot så lärde jag mig successivt var hon gillade att bli kliad och jag smekte henne lite försiktigt lite mer som "apropå när jag ändå står bredvid", men jag har aldrig varit påflugen.

När jag haft henne ett cirka år, började hon söka min uppmärksamhet och nu är hon och jag i rätt nivå för varandra.

Jag är ingen påflugen person, utan mer avvaktande och hon är likadan, men vi älskar båda att umgås. Numera tigger hon att bli kliad på vissa ställen, men i princip bara med mig. Hon behöver lära känna människor för att fjäska lite.

Så, tålamod och vänlighet tycker jag är viktigt.
 
Tror det kan bli fel att se henne som en häst som varit utsatt för trauma eftersom det då speglar sig i ditt sätt vara emot henne.
Se henne istället som en outbildad häst, där man börjar om från 0 som med en unghäst/föl. Och få henne positiv till hantering och andra saker.
Exakt!
Jag hade inga tankar om att min häst skulle ha dåliga erfarenheter.

Snarare uppfattade jag att hon inte var van att umgås så intensivt med människor, och därför var lite "avstängd".

Jag tror inställning hos människan spelar väldigt stor roll.

Alltså, inte tycka synd om, utan snarare se det som mer neutralt; så här är det just nu.

Tid, tid och åter tid är det som behövs för att skapa relation.
 
Det jag tänkt på oxå! Men i slutändan ser jag helst att hon inte gör allt bara för godiset skull, utan för att hon tycker det är roligt. :)
Jag förstår vad du menar. Jag har aldrig varit någon person med fickorna fulla av godis. Mina hästar har fått godis då och då, förstås, och foder i krubban när de kommer in.

I övrigt har jag lagt tid på att värna hästens integritet och inte hållit på "för mycket".

Alltså, lära hästen exempelvis "puss" och göra det lite då och då, men inte bli tjatig.

Jag gillar att stå bredvid min häst, och hon påkallar min uppmärksamhet, snarare än att jag "bestämmer" och tar alla initiativ.

Sedan är alla individer olika. Jag älskar hästar med lite integritet, jag har en del av den varan själv. Då blir relationen, enligt mig, ett djupare samförstånd, snarare än en som tigger godis.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
708
Senast: Krumben
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp