Bukefalos 28 år!

Sto eller valack?

the_connemara

Trådstartare
Jag vet att typ alla skriver "Jag skulle ha en stor, brun, snäll valack och kom hem med ett litet hetsigt fuxsto och det blev så himla bra!" men nu när jag för första gången i mitt liv öht kan fundera på hur hästlivet skulle kunna vara längre fram i tiden så måste jag ändå fråga. Finns det sådana som faktiskt köper vad de "vill ha"? Alltså inte enbart, enbart, enbart går på känsla och individ när de väl står där? Någon här som följer vissa kriterier om storlek, kön, utbildning osv? Förutom då om man ska ha en tävlingshäst till höga klasser osv, jag syftar på ni som bara vill ha en trevlig träningskompis o familjemedlem :)

Helt plötsligt känner jag att jag har massa önskemål om ffa stam o kön, och ålder såklart, vill ha en liten en som vanligt.

Hur gör ni?
 
Sv: Sto eller valack?

jag hade en lista på vissa saker som jag inte kunde tumma på det minsta, hästen skulle vara
minst 165cm (jag är 180cm själv)
Kunna hanteras av de flesta (står i stall där man hjälps åt att släppa ut/in på helger)
Kunna gå med andra hästar i hagen (finns inte möjlighet att ha egen hage)
pris

sedan fann det saker som jag ville ha men kunde bortse ifrån
åldern ville ha 6-12 år (köpte en som var 3)
valack (köpte sto)
kunna ridas ut på själv,
helst svensfödd
ha tävlat endel (den jag köpte har det inte)
hyfsat lättfödd
bra hovar

sedan fanns det saker som jag helt valde bort
skadad de senaste 3 åren, (osäker om de håller)
hingst
folkilsken


de jag inte kunde tumma på höll jag, det som jag valde bort höll jag hårt i, men sedan var det det man önskade som rubbades en aning.
 
Sv: Sto eller valack?

Jag gjordet det, det blev inte rätt. Inte helt fel heller, men nu ska hästen säljas, hon är en fantastisk häst, men hon har aldrig klivit in i mitt hjärta.
 
Sv: Sto eller valack?

Hm båda mina hästar är ju fuxar som jag inte skulle ha :p

Men visst finns det kriterier som båda uppfyllde när jag var i hästköpartagen.
För mig är uppenbarligen inte färg, kön och ras avgörande även om jag har en önskan om det.
Stam bryr jag mig inte ett dugg om men ändå har visst båda mina bra stam enligt dem som är insatta i det.
För mig är det tex viktigt att hästen är snäll och enkel i vardagen, den måste kunna röra sig hyfsat och ska vara välutbildad efter ålder.
Vill inte ha en häst där utbildningen är lite si å så. Hellre lägre utbildning men med hög kvalitet.
Storlek är inte heller något jag kompromissat med hittills, jag vill ha relativt små hästar, absolut ingen på 170 eller mer.

Men för mig är det ändå viktigast att kemin och hjärtat stämmer.
En häst kan vara perfekt på pappret men utan rätt kemi och kärlek blir det ändå fel.
 
Sv: Sto eller valack?

Hihi, min första tanke när jag såg du svarat var "Jag tänkte faktiskt inte på pulka när jag skrev citatet!" haha :p

kl

Ras för min del är givet, jag vill stötta den svenska ponnyaveln och köpa en svenskfödd connemara, helst från samma uppfödare (där kommer kruxet, bara ston just nu!).

Stam helt enkelt för att jag känner flertalet individer och vet vilka/vad jag gillar/inte gillar. Dessutom vet man hyfsat vad man får i fråga om rörelser, exteriör och temperament.

Min nuvarande häst tex var den enda jag inte tyckte om som liten, jag är inte bra på att bedöma små pållar :o

Kön är nog den "största" frågan. Jag är inget fan av ston/stobeteende alls utan en typisk valack är verkligen precis vad jag funkar med. Klarar helt enkelt inte av ett typiskt sto och kan knappast motivera ett sto som blir tjurigt, är kass på sådant! Och ja, det finns massor med okomplicerade ston, har själv haft flera och de har varit favoriterna då såklart. Men då har de varit som valacker rakt igenom också :p Och man slipper oroa sig om ev brunster som ju kan vara riktigt jobbiga hos en del.
 
Sv: Sto eller valack?

Jag är en stomänniska och har inte upplevt brunster som ett problem mer än i undantagsfall, men jag kanske har haft tur. Min 01:a brunstade iofs som besatt andra sommaren men det gick över sen :)
 
Sv: Sto eller valack?

Hihi, min första tanke när jag såg du svarat var "Jag tänkte faktiskt inte på pulka när jag skrev citatet!" haha :p

Haha det tror jag inte på! :p ;)

Fast jag skulle iof inte ha någon häst alls när jag köpte mina.
Jag skulle sluta med hästar och köpte E, sen kom ju R och såg till att jag ville ha L fastän jag egentligen absolut inte skulle ha en häst till...
Så kan det gå :D
 
Sv: Sto eller valack?

Jag är en stomänniska och har inte upplevt brunster som ett problem mer än i undantagsfall, men jag kanske har haft tur. Min 01:a brunstade iofs som besatt andra sommaren men det gick över sen :)

Det är bara för att du aldrig haft ett sto med mongo brunster.
Jag kan ärligt säga att det ska mycket till innan det blir ett sto igen efter min visserligen högt älskade fröken just pga hennes extrema brunster.
Nu är väl iof oddsen rätt små att hitta en till med stora brunstproblem men ändå...
 
Sv: Sto eller valack?

Klart det finns, syrran hade ett sto som brunstade galet mycket, men jag vill inbilla mig att det inte är det vanligaste :)
 
Sv: Sto eller valack?

Det ska mycket till för att jag ska köpa ett sto. Då är det isf om jag ska börja avla(vilket jag inte är kunnig inom eller intresserad av). Eller om jag känner hästen och den är fantastisk.

Jag tänker inte enbart på brunster. Ston är annorlunda.
Valacker är så mycket simplare.

Jag köper inte skadade/sjuka hästar. Och jag kommer inte om det inte redan finns starka band och den snudd på är gratis skaffa mig en häst som inte andra kan hantera tryggt, inga farliga hästar.
Jag har redan hållit på med sånt och inte kunnat ha semester etc.
Inga fler såna trots att jag tycker de är intressanta och gärna ömmar för de som är missförstådda.

Jag kommer heller inte igen köpa en häst med rent dåliga förutsättningar för det jag vill göra.
 
Sv: Sto eller valack?

Det borde jag kanske tillägga, jag kommer aldrig (visst, man ska aldrig säga aldrig men nej) vilja avla, så kön spelar ingen roll för den sakens skull.

Nyttigt att läsa era tankar!
 
Sv: Sto eller valack?

Jag har verkligen försökt köpa valackar men inte lyckats. En kom ända till besiktning men gick inte igenom. Annars hittade jag aldrig någon jag gillade, eller om jag gjorde de var de redan tingade etc. Kanske borde jag haft mer tålamod men nu har jag två ston och är jättenöjd med dem. Men det måste definitivt vara fler ston till salu, i alla fall under de sista två åren när jag senast letade häst.
 
Sv: Sto eller valack?

Gissa varför? ;)
Ärligt talat tror jag det är så att är man riktigt nöjd med sin häst är man inte riktigt, riktigt lika benägen att sälja trots att man fått barn, börjar plugga eller annat. Man prioriterar så man får det att gå ihop IOM att man är så jäkla taggad att rida just sin häst.
Att det då säljs väldigt mycket ston i en viss ålder och utbildningsnivå tycker iaf jag är lite intressant. Det är inte lika mycket valacker som säljs i samma ålder och med samma utbildningsnivå.
De säljs ofta som lovande. Men sällan som utbildade och färdiga/tävlade högt.
Varför stannar det innan de utbildas?

Visst förstår jag att om man får till utbildning på ett sto kanske man behåller IOM aveln. Men nja..
 
Sv: Sto eller valack?

Jo visst, det är logiskt. Men att det är så pass stor skillnad ändå. Jag letade bara efter en häst för hobbyridning, inte alls tävlad eller så. Men även i den kategorin var valackarna väldigt få.
 
Sv: Sto eller valack?

Dt har jag också undrat över!

Mina kompisar som på senare tid har letat häst har alla i första hand tänkt köpa valack och alla har kommit hem med ston. Tittar man på annonser så finns det just en massa ston och ett fåtal valacker.

Själv vill jag helst ha ston då jag också är intresserad av avel. De senaste ehrrm 4 jag har köpt har varit ston. Sen har ett fått ett föl - ett stoföl som jag behållit. Nu är ett annat dräktigt och jag hoppas på hingst så jag kan sälja som det är tänkt även för ett stoföl, men blir det grymt fint och sto är det nog svårt för mig att sälja
 
Sv: Sto eller valack?

Oh well, jag gjorde ju så när jag köpte min första häst: jag hade riktat in mig på en kallblodsvalack men föll för ett varmblodssto - det som stämde var väl åldern och att hon hade lite temperament :p .
Men å andra sidan slutade det med att jag köpte min kallblodsvalack, då jag efter ett hästfritt år sålde stoet till fodervärden. Min nuvarande (fjordvalack) är på många sätt vad jag sökte, men en handfull år äldre än jag hade siktat in mig på i min första hästjakt. En riktig allroundhäst som är med på det allra mesta, har en bra skolning i grunden och är kallblod - jag har varit kallblodsfrälst sedan yngre tonåren. Honom köpte jag å sin sida för att han är Hästen, så visst valde jag med hjärtat lik förbaskat :D (Han har också vissa mentala aspekter, som gör att jag nog inte skulle köpt honom om han inte varit Han - hästen som jag förälskade mig i sex år innan jag köpte honom. Jag hade nog inte köpt en sådan häst på annons.)

Jag låser inte fast mig vid kön, förutom att jag inte skulle köpa en hingst utan att få den kastrerad (av praktiska skäl). Det har funnits ston som jag verkligen klickat med på alla plan. Men generellt trivs jag bäst med valacker, på flera plan, och har nog alltid gjort. De är i regel mer okomplicerade. Jag håller inte på med avel och lägger därför ingen vikt i det eventuella avelsvärdet.
Storleken, eller egentligen steget, är något jag lägger stor vikt vid. Min rygg mår inte bra av att rida hästar med för korta steg till vardags; någon gång i veckan eller så funkar bra, men jag köper inte en sådan häst själv. Därför går de under 145cm bort från början, i princip. Jag har trivts hemskt hemskt bra med "jättar" på 170-175cm, men lägger också vikt vid exteriör (för det jag vill göra med hästen) och hållbarhet. Ingen av mina hästar har kommit i närheten av den stora storleken, men; inget mindre än en medelhög D-ponny.
Jag vill ha tre åtminstone hyfsade gångarter (återigen: för det jag vill göra med hästen). Jag satsar inte på att rida i Globen, men jag vill att hästen ska ha hyggliga förutsättningar för att bli en trevlig häst som jag kan göra lite allt möjligt med. Jag försöker att titta på sadelläge etc också, men hittills har det gått sådär - inga katastrofer iaf. Men en väldigt, väldigt överbyggd häst t.ex., går bort för min del.
Hästar med fysiska skador/sjukdomar går bort. Jag räknar med risken att hästen skadar sig ändå - jag behöver inte betala för att få en befintlig skada på köpet.
Rent farliga hästar köper jag inte på mig, eftersom jag inte är säker på att kunna få det ur dem. Däremot har båda mina hästar varit lite..speciella i skallen. Jag drar gränsen vid beteenden som jag kan hantera och känner mig säker på att klara av i längden. Står hästen på bakbenen så fort jag sätter foten i stigbygeln, får det vara.
Jag vill att hästen har en bra grund i utbildningsväg att stå på. Hellre en oinriden eller bara grundutbildad häst, än en som blivit felskolad - lättare att lära in än att lära om.
 
Sv: Sto eller valack?

Jag har alltid sagt att jag skulle ha en valack. Vad blev det? Jag hade två foderhästar efter varandra. Ston. Trivdes jättebra med dem. Köpte sedan en valack. Han och jag passade inte alls ihop visade det sig. Sen har jag köpt två hästar till. Båda ston. Jättehärliga. nu har mitt sto, som jag har kvar, fått ett hingstföl, så det blir en valack tillslut för mig ändå. ;)
Men de sista stona jag köpte hade jag inte så mycket krav på. De skulle verka bra i huvudet och helst inte kunna så mycket. Jag vill ultbilda själv. Det fungerade finfint. Tror man måste vara ärlig mot sig själv och framför allt söka en häst med en mentalitet som passar ihop men en själv. Det är det viktigaste. Sen kan man utvecklas tillsammans därifrån.
 
Sv: Sto eller valack?

Mina tre första hästar har jag inte bestämt själv över utan dom har kommit till mig då jag stött på dom på vägen så att säga. Valack - sto - valack.

Sedan bestämde jag mig för ett halvblod som skulle vara ridet. Kommer hem med ett fint 3-årigt fuxhalvblodsto som aldrig ens haft grimma på sig. Men det sa bara klick när jag såg henne första gången!
Jättefin häst men gillade inte valacker. Hur snäll som helst att rida in.

Nuvarande hästen är en C-ponny, valack. Jag hade bestämt mig för en ponny, valack och som skulle vara inriden.
Kom med en 1,5 åring. Men resten stämde så på rätt väg iaf.
Ville ha en allroundhäst och det verkar jag få :)
 
Sv: Sto eller valack?

delvis kl

Insåg nu när jag pratade med mor min att vi har ju aldrig tidigare bestämt/valt någon häst någon av oss. Mor min är 60 och jag snart 30. Haha. Är väl så dags snart kanske. Samtliga hästar jag haft hade jag inte sagt nej till i den situationen jag var i då, helt klart. Har nog väldigt lätt för att tycka väldigt bra om hästar även om jag numera vet vad jag inte uppskattar och i nuläget hade valt bort.

Men får man välja fritt är det ju ett helt smörgåsbord :o Och ska man försöka sig på att beställa bebis är det ju apsvårt. Och då skiter man ju i könet. Det värsta är att den ju kan ha risk att bli liten (jag vill ha en övervuxen connemara helt enkelt pga storleken) även om risken nog är liten i mitt fall.
 
Sv: Sto eller valack?

Lite klurigt är det ju att köpa "rätt" häst, eftersom rätt egenskaper på ytan inte nödvändigtvis behöver vara rätt inre egenskaper.

Jag lyckades hitta helt rätt häst - men den var "förklädd" :D
För att lyckas hitta rätt tror jag man måste gå mer på "känslan" av individen än att den uppfyller alla kriterier.

Det jag hade satt upp som riktlinjer var:
* gärna ett sto men inte absolut (jag hade valack tidigare)
* inte för stor (jag är bara 160 cm)
* en känslig, intelligent individ
* helst en lipizzaner, möjligen en lusitano (skimmel ska det vara :))
* mellan 6 - 10 år

Jag kom hem med ett 3-årigt, brunt (!) svenskt halvblod, sto som då var 160 cm (idag som 6-åring 165 cm). Jag avgudar denna häst & lustigt nog är hon väldigt lik (inte utseendet då) min förra häst, som var en lipizzanervalack.. ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 391
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 206
Senast: Ramona
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 419
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Jag måste få prata av mig lite, detta kommer nog bli långt. När jag var nio år köpte vi min första häst. Min dröm gick i...
Svar
8
· Visningar
1 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Försäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp