Bukefalos 28 år!

Sto i samma stall som hingst

deepestwish

Trådstartare
Jag postade tidigare en tråd om min ponny som inte är särskilt omtyckt i stallet. Den första maj kommer vi att flytta till ett helt underbart stall. Stallägaren tycker om min ponny och sköter all hantering av hästarna. Människorna i stallet rider akademiskt och många håller på med nh, precis som jag. Allt kommer att bli helt perfekt, förutom en sak. Det står en före detta avelshingst i stallet och min ponny är ganska stoig av sig. De kommer inte att stå i olika stall på gården och kommer inte att kunna se varandra från hagarna, hingsten har ordentliga hingsstaket runt sin hage. Dock kommer vi ju att stå i samma stall och eventuellt vara i paddocken samtidigt. Vad ska jag tänka på? Hingsten i frågan en islandshäst på drygt tjugo år.
 
Sv: Sto i samma stall som hingst

Är det galler på boxarna?
Isåfall tror jag inte du behöver tänka på något särskilt, annat än vanligt sunt "hingst-förnuft" som att kanske inte mötas i en trång stallgång eller rida jättenära varandra, med tanke på att ditt sto dessutom är stoigt.
Om ditt sto är rymningsbenäget kan det ju vara bra att se till att också hennes hage har tillräckligt staket, så hon inte rymmer ut. Men det är nog det enda du behöver tänka extra på.
 
Sv: Sto i samma stall som hingst

Inget, min häst står i ett stall med en hingst och det är inga problem alls de gnäggar åt varandra och det är allt. Mitt sto är en riktig slampa vid brunst men vi gör inte någon grej av det. Vi möts inte i stallgången och rider inte samtidigt än så länge.

Jag förstår inte grejen med hingst hysteri.
 
Sv: Sto i samma stall som hingst

Jag hade mitt sto som är karltokig när hon brunstar i samma stall som avelshingstar i flera år, det var aldrig några problem.

Det viktigaste för mig var att hingsten hanterades av vettiga personer som inte slarvade men som inte gjorde saken större än vad det är.
 
Sv: Sto i samma stall som hingst

Jag kan säga som så att det behövs verkligen ingen hingst för att göra ett sto kärlekskrank och alldeles tokig! :p
I min uppfattning är ston värst när det kommer till att flörta eller locka på sig karlar..

Så länge hingsten har bra staket i hagen, vilket borde gälla alla och att personerna som hanterar hingsten förhåller sig på rätt sätt.

Men det gäller övriga också..tex låta bli att mötas för nära varandra vid brunster etc.

Vanligt sunt säkerhetstänk, men en hingst kommer inte att slita sig för att betäcka ett sto så fort han ser ett. Isf borde hingsten inte varit hingst så länge så att säga utan såna brukar man knippsa rätt fort.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 169
Senast: Smurfoff
·
  • Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 592
Senast: Skye
·
Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 652
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp