Sto ihop med valack eller annat sto?

sosiii

Trådstartare
Om ni hade ett sto ni skulle släppa ihop i hage med en annan häst, skulle ni då välja att släppa den med en valack eller med ett annat sto? Antag att ni inte vet hur stoet ni har är i rang och att stoet gått själv innan. Vad säger era erfarenheter brukar vara enklast? Vad ska man tänka på?
 
Definitivt med annat sto!
Mitt sto fick i vintras en väldigt otäck skada när henne hagkompis (en väldigt snäll valack, låg i rang och som aldrig visat några hingstiga beteenden) försökte klättra på henne. Innan har jag tänkt att det går bra med valacker som "inte klättrar" men nu kommer jag aldrig någonsin låta mitt sto gå med någon valack igen. Alla valacker kan klättra, även de som aldrig visat tendenser innan, och har man otur kan det gå väldigt illa.
 
Om allt annat är samma hade jag nog valt att släppa henne med ett sto. Helt enkelt för att en valack kan börja försöka klättra på stoet om man har otur.

Men sen finns ju andra faktorer att ta hänsyn till också. Men vet man inget mer om hästarna hade jag valt stoet.
 
Kan jag välja så definitivt annat sto.
Nu har jag sto och valack ihop, halvsyskon, men där är bägge mina och hittills, peppar peppar, så är Sprättepojken väldigt könlös. Han är uppväxt med sin syster så hon är något åt extramamma hållet för honom.
Sto och valack är dock alltid riskabelt.
 
Definitivt med annat sto!
Mitt sto fick i vintras en väldigt otäck skada när henne hagkompis (en väldigt snäll valack, låg i rang och som aldrig visat några hingstiga beteenden) försökte klättra på henne. Innan har jag tänkt att det går bra med valacker som "inte klättrar" men nu kommer jag aldrig någonsin låta mitt sto gå med någon valack igen. Alla valacker kan klättra, även de som aldrig visat tendenser innan, och har man otur kan det gå väldigt illa.
+1 på den! Precis samma för oss. Valacken hade dessutom nyskodda hovar..Blev ett sår på utsida hasled son gått in till leden. Sövning/spolning av led. 11 dagar på klinik. Dryga 15 000 kostade det efter försäkringsbolaget tagit sitt. Som tur är verkar hon bli bra igen.
Hon har gått innan med valacker ..inga problem. Nu skulle jag aldrig våga släppa ihop med något annat än sto.
 
+1 på den! Precis samma för oss. Valacken hade dessutom nyskodda hovar..Blev ett sår på utsida hasled son gått in till leden. Sövning/spolning av led. 11 dagar på klinik. Dryga 15 000 kostade det efter försäkringsbolaget tagit sitt. Som tur är verkar hon bli bra igen.
Hon har gått innan med valacker ..inga problem. Nu skulle jag aldrig våga släppa ihop med något annat än sto.
Usch! Min fick en smäll bredvid vulvan av valacken (av en hov) som orsakade ett hematom, som värst var den nästan stor som en handboll. Nelly hade så fruktansvärt ont, hon vägrade röra sig och fick jättehög feber. Det tog jättelång tid innan blödningen lugnade sig, huden sprack dessutom efter ett tag så det var ett stort jäkla hål.. Det var inte roligt alls..
 
Aldrig blandade kön om det finns andra alternativ. Finns så många historier om valacker som minsann aldrig skulle rida på något sto tills de en dag plötsligt gör det, ofta med väldigt tråkiga följder. Det är inte värt riskerna.
 
Utan minsta tvekan hade jag i första hand valt att släppa sto med sto. Jag har, med ett fåtal undantag, alltid ston och valacker i separata hagar. Jag har haft någon enstaka valack som fått gå med stona, men det hör som sagt till undantagen.
 
Givetvis med sto. Det är alltid en större risk med blandflock och den risken vill jag personligen inte ta med mina hästar.
 
För mig skulle det bero väldigt mycket på de andra hästarna också, och vad de verkar tycka om varandra "på håll".
Men som grundtanke är det väl enkelt att hålla dem med samma kön.

Jag har dock alltid haft mina egna i blandad grupp och aldrig varit med om problem pga det. Nu går min ponnyvalack och mitt storhäststo tillsammans, och tanken att han ens skulle komma på tanken att försöka klättra på henne är rent skrattretande. Men så är det självklart inte alltid eller ens oftast.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 690
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
436
Senast: tessan.g
·
Hästvård Frågar åt en stallkompis. Hon har ett äldre sto på 22. För 7 veckor sen kom ett annat sto hon träffat för några år sen. De har inte gått...
2
Svar
31
· Visningar
3 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp