Sto med Klåda under svansen ?

kitty79

Trådstartare
Jag har ett bekymmer!

Har ett sto som har bott hos mig sen i somras ,på sensommaren fick hon klåda kring svansroten,främst på undersidan ,blev även lite skorvig och ful under några dagar kliande hon sig så intensivt att hon gjorde hål på skinnet.Jag smörjde intensivt med PROB salvor sen var det borta lika hastigt som det kom.

Sen har hästen gått runt och vart helt symptomfri fram tills för ca två veckor sen,ser att hon står och kliar sig tittar under svansen och samma problem i samma veva hittar jag en mask i träcken som var snarlik springmask,ringde vet fick maskmedel (cydectin) utskrivet.Trodde att klådan berodde på springmasken.. och det la sig efter avmaskningen men nu sen några dagar tillbaka kliar hon sig igen :( hon ser även svullen ut kring anus och blygd,främst nedre delen av anus.Kan dock bajsa osv utan problem.

Imorgon ringer jag veterinären! Men är det någon som har vart med om något liknande?
 
Sv: Sto med Klåda under svansen ?

Hon är helt normal i magen ,har inte rengjort mer än torkat rent med svamp & vatten innan jag har smörjt med salva under svansroten.

Vet har vart här nu ,skrev ut hippotrim och klådstillande spray (kortison) tog skrapprov också.
 
Sv: Sto med Klåda under svansen ?

Avmaskningen kanske inte tog allt?

Fråga Madick om det!

Det låter ju ändå som att springmasken är boven, iaf från början. Jag tänker att antingen har hästen fortfarande mask eller så har den fått någon inflammation pga kliandet?
 
Sv: Sto med Klåda under svansen ?

Mitt sto kliar sig på svansen när hon är brunstig, tvättar svansen, baken och mellan benen när hon börjar klia, med schampo och det brukar hjälpa.
 
Sv: Sto med Klåda under svansen ?

kl

uppdaterar lite .. hade vet ute ,skrev ut Hippotrim och cortison ,behandlade hon svarade bra på hippotrim men reagerade väldigt negativt på cortisonet.'
de tog ett skrapprov som det tog mig nästan 3 veckor att få svar på :o då behandlande veterinär tydligen var på semester ,pratade hur som helst med dem idag igen då jag såg när hon bajsade i morses och i den skiten hittade jag en springmask! så maskmedlet tog alltså inte allt ,nu ska de maskas igen.Har dock inte sett någon mask i skiten förrns nu ..så det var väl ren "tur" att jag såg en nu.
 
Sv: Sto med Klåda under svansen ?

Men alltså, det var bara några dagar sen du avmaskade? Då får du ge dig till tåls, det tar ett tag för alla maskar att dö, och de ska ju komma ut, såklart du ser dem då, de är ju stora. INTE avmaska igen.

Springmasken har en livscykel på 4-5 månader och det behövs mycket sanering överallt där det kan ha ramlat ner ägg där hon kliat sig.
 
Sv: Sto med Klåda under svansen ?

kl

uppdaterar lite .. hade vet ute ,skrev ut Hippotrim och cortison ,behandlade hon svarade bra på hippotrim men reagerade väldigt negativt på cortisonet.'
de tog ett skrapprov som det tog mig nästan 3 veckor att få svar på :o då behandlande veterinär tydligen var på semester ,pratade hur som helst med dem idag igen då jag såg när hon bajsade i morses och i den skiten hittade jag en springmask! så maskmedlet tog alltså inte allt ,nu ska de maskas igen.Har dock inte sett någon mask i skiten förrns nu ..så det var väl ren "tur" att jag såg en nu.

Hålla med Madick, vänte lite, det verka som mask medal gjöra sitt jobb.
Du kan ta ett tracktprov för att få en klarar bild om dess verkan, och sen avmaska igen om det behövs.
 
Sv: Sto med Klåda under svansen ?

Det är det jag mena, dom syns bättre efter en avmaskning, the little buggers are comming out....the medicin is doing its job :banana:
If not then there might be a resistance problem, so deworming with the same medicin a second time is going too be a waiste!!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 553
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Hej! Vet inte om någon kommer i håg en tråd jag skrev för ett tag sedan om min kliande valp? Jag for till veterinären med honom och han...
Svar
15
· Visningar
5 268
Hästvård Nu är sommaren här och jag inväntar årets svanskliande. Min häst har inga stora problem, hon skaver inte av taglet, får sår osv men hon...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 687
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 307
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp