Sto och föl sällskap från när?

BukeKonto

Trådstartare
Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så fölet får en vän att leka med men när är det bäst att släppa ihop? Är det bättre att vänta med inflytt till juli och släppa ihop alla fyra eller ska dom helst släppas ihop tidigare? Vet ej heller vilket kön det blir på fölet, är det big no-no med sto och hingstföl tillsammans under sommaren (om jag har otur)? Har ni några bra tips?

Kan tillägga att dom självklart har sällskap av vuxna hästar nu som dom kan gå med i sommar men vill ha en fölkompis till den lilla.
 
Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så fölet får en vän att leka med men när är det bäst att släppa ihop? Är det bättre att vänta med inflytt till juli och släppa ihop alla fyra eller ska dom helst släppas ihop tidigare? Vet ej heller vilket kön det blir på fölet, är det big no-no med sto och hingstföl tillsammans under sommaren (om jag har otur)? Har ni några bra tips?

Kan tillägga att dom självklart har sällskap av vuxna hästar nu som dom kan gå med i sommar men vill ha en fölkompis till den lilla.
Jag hade valt att släppa ihop de dräktiga stona så tidigt som möjligt så att de känner varandra innan fölen kommer. Om det blir två föl av samma kön eller en av varje tycker jag inte har betydelse för första sommaren o hösten, huvudsaken att fölet har lekkompis.

Där vårt avelssto bor går alla stona i gemensam flock och både sto- och hingstföl går ihop fram tills avvänjningen, då åker ston till en stoflock och hingstar till en hingstflock där de går fram till inridning.
 
Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så fölet får en vän att leka med men när är det bäst att släppa ihop? Är det bättre att vänta med inflytt till juli och släppa ihop alla fyra eller ska dom helst släppas ihop tidigare? Vet ej heller vilket kön det blir på fölet, är det big no-no med sto och hingstföl tillsammans under sommaren (om jag har otur)? Har ni några bra tips?

Kan tillägga att dom självklart har sällskap av vuxna hästar nu som dom kan gå med i sommar men vill ha en fölkompis till den lilla.
Du har inte möjlighet att hyra in henne istället på något stuteri där hon kan föla och sen gå på bete över sommaren in på hösten? Dels så får du hjälp med passningen och även hjälp om något tyvärr skulle gå snett + då finns även andra föl.

Mina föl föddes inhyrda och gick med både varmblodstravarföl och ridhästföl + jag hade tillgång till veterinärer, övervakning och erfarna avelsmänniskor som hade tid och kunskap av fölningar och ev komplikationer. :up:
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 964
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 641
Senast: Karro-Lina
·
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 981
Senast: emma-vsm
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 517
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp