Sto och hingst...

K

knyttet

Det här passar väl bäst under hästbeteende...men det finns ju inget sånt forum (än).

Mina två ston och shetlandshingsten har delat hage till och från utan större problem. Men det ena stoet är väldigt ranghögt och "hingstigt" i temperamentet. Hon har ett väldigt annorlunda sätt att "bossa runt" i hagen än vad ston brukar ha. Hingsten gillar inte detta utan de är i luven på varandra jämt! Det andra stoet uppvaktar han, men det näsvisa stoet drar han sig inte för att jaga (varpå hon jagar honom). Igår stegrade han sig med strukna öron och försöka hänga sig fast i manken på henne...naturligtvis varpå hon manglade ner honom i gräset. :p
Blir det inte bättre så får jag väl skilja dem åt igen ett tag (han ska kastreras i nästa vecka).

Vad jag undrar är om det är vanligt att sto och hingst bråkar på det viset? Att hingsten attackerar ett sto? Jag har haft hingst och sto i samma hage tidigare och då har möjligen stoet varit surt, men aldrig att hingsten varit det. Vad tror ni att det beror på?
Eftersom stoet är ganska "hingstigt" (kan inte beskriva det bättre) så har jag funderat lite på hennes hormoner, om hon är lite i obalans. Kan hingsten känna sånt månne? Han gillar henne verkligen inte...och hon gillar inte honom! De utmanar varandra som två hingstar... :confused:
 
Inte alls konstigt. En hingst fostrar sina ston och om de inte kan rätta sig efter hans regler eller mopsar upp sig så tar den till hårdhanskarna. Nu har ju du även ett bossigt sto som inte accepterar hans sätt att bossa på så klart att det blir bråk.

Troligen så kommer ju detta lösa sig av sig självt i.o.m. kastreringen och då får hon bossa ifred.

Har även sett ledarvalacker med lite väl mkt. testosteron isig som vallat och pucklat på ohyfade ston så de har varit tvugna att fly ut genom staketet istället för att ge sig.

Andra ston som fått sina svansar halvt avbitna för att de inte lyssnat på sin ledare.

MVH/
 
Tack! :)
Jag har inte tänkt på det så, har nog trott att det alltid är det ranghögsta stoet som får sin vilja fram...

Tills vidare har jag fått skilja hästarna åt; nu slåss de ordentligt och jag är rädd att "sura damen" planterar en hov i huvudet på lillhingsten en vacker dag.
Veterinären ska komma ut och kastrera nästa vecka, så jag hoppas att det löser problemet...
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 756
Senast: Ms_Antrop
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 012
Senast: exotic
·
Hästhantering *Långt inlägg* Nu behöver jag er hjälp. Jag är så ledsen just nu. Mitt sto har sparkat min valack ganska så rejält. Inget som kräver...
2
Svar
20
· Visningar
3 168
Senast: Aslan
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 811
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp