Sto som blivit besatt av annat sto.

En häst har känslor precis som vi och här har hon hittat en kompis hon vill vara med 24/7. Vis av erfarenhet som hon är är hon rädd att hon inte kommer få gå med sin kompis. Därav "besattheten" och tyvärr, flera i tråden visar ju prov på just det, "sära på dem", vi vill ju såklart inte att hästarna ska visa sina känslor och få ha vänner för de finns ju enbart och bara till för människans skull.... Eller inte. Låt dem vara! Låt dem få njuta av att ha vänner!

Att det blir tydligare vid brunsten är inget konstigt. Alla blir känsligare när hormonhalten i kroppen fluktuerar. En häst blir mer harmonisk om hen har vänner så låt henne få ha det.
Att jag vill sära på dom beror inte på att hästen inte ska få visa sina känslor. Det beror på att stressen hästen får inte är på rimlig nivå-för någon. Visst hade ett alternativ varit att släppa dessa två hästar tillsammans, aldrig sära på dom och låta de vara lyckliga resten av livet. Men rent krasst är det inte genomförbart och då måste vi ju hitta vägar som får hästen att må bra.
 
Att jag vill sära på dom beror inte på att hästen inte ska få visa sina känslor. Det beror på att stressen hästen får inte är på rimlig nivå-för någon. Visst hade ett alternativ varit att släppa dessa två hästar tillsammans, aldrig sära på dom och låta de vara lyckliga resten av livet. Men rent krasst är det inte genomförbart och då måste vi ju hitta vägar som får hästen att må bra.

Min erfarenhet med att låta hästar gå med sina bästisar är att dom blir lugnare och nöjdare med livet. I början kan man behöva samträna dom eller träna dom inom uppsyn av varandra, men rätt fort slappnar dom av och vågar lita på att dom får se varandra igen och igen och igen.

Stressen släpper alltså väldigt fort, när dom väl får vara tillsammans. 1-2 veckor har varit min erfarenhet.
 
Det gör hon ju inte alls, hon går med andra hästar:

"De har inte gått ihop utan hon går med 2 andra ston och en valack."

Som TinyWiny skrev, hästar har känslor. Dom är däggdjur precis som vi, vi har samma emotionella system (Panksepp 2009). Om den här hästen längtar så hon blir helt ofokuserad, varför i hela friden inte låta dom få gå ihop och njuta av vänskapen?

Och jag försöker inte mästra, utan få klarhet i vilka beteenden det är som visas. "Besatt" är en mänsklig tolkning, inte ett beteende.
”De har fått gå ihop de senaste dagarna”.
Läs om läs rätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Kompisens häst blev "besatt" av sin kompis. Dom gick ihop och hade gjort det ett bra tag. Men helt plötsligt blev han helt hysterisk utan sin kompis. Hon kunde inte göra nått med den andra hästen. Han sprängde staket och bröt sig ut ur boxen osv. Spelade ingen roll att det fanns andra hästar där. Kompisen fick köra iväg honom ett par månader. Sen när han kom hem igen så funkade det.
 
Att jag vill sära på dom beror inte på att hästen inte ska få visa sina känslor. Det beror på att stressen hästen får inte är på rimlig nivå-för någon. Visst hade ett alternativ varit att släppa dessa två hästar tillsammans, aldrig sära på dom och låta de vara lyckliga resten av livet. Men rent krasst är det inte genomförbart och då måste vi ju hitta vägar som får hästen att må bra.
En häst som har en bra vän mår bra. En häst som inte har någon vän mår ungefär som en människa som inte har några vänner. En häst som tvingas gå med hästar hen direkt ogillar mår ungefär som mobboffret i en skolklass. Att ens häst har hittat en bra vän innebär ibland att människan behöver låta sin häst bara få vara häst en eller max två veckor. Det är ett pyttepris att betala för människan med tanke på vilken skillnad det är för hästens harmoni om hen har en bra vän eller inte. Om man nu struntar i hästen så kan man ju se det som så att man själv kommer få en häst som är mer samarbetsvillig, gladare och trevligare att umgås med just för att hen mår bra.
 
Kompisens häst blev "besatt" av sin kompis. Dom gick ihop och hade gjort det ett bra tag. Men helt plötsligt blev han helt hysterisk utan sin kompis. Hon kunde inte göra nått med den andra hästen. Han sprängde staket och bröt sig ut ur boxen osv. Spelade ingen roll att det fanns andra hästar där. Kompisen fick köra iväg honom ett par månader. Sen när han kom hem igen så funkade det.
Din kompis lärde alltså sin häst inlärd hjälplöshet. Straffet för hästen var så hemskt att hen inte vågade visa vad hen kände mer. Kul hästliv.
 
Din kompis lärde alltså sin häst inlärd hjälplöshet. Straffet för hästen var så hemskt att hen inte vågade visa vad hen kände mer. Kul hästliv.
Vad skulle hon göra då? Det funkar inte att ha en häst som bryter sig ut så fort den andre går nånstans. Han kunde ju skada sig eller orsaka nån olycka om han kom lös. Eller skulle hon sluta rida sina hästar och bara låta dom gå i hagen och skrota? Det var hästar som redan gick tillsammans sen länge. Och det här beteendet höll på väldigt länge och blev bara värre och värre innan hon körde iväg den andre. Dom kunde gå ihop sen igen. Det var inga problem.
 
En häst som har en bra vän mår bra. En häst som inte har någon vän mår ungefär som en människa som inte har några vänner. En häst som tvingas gå med hästar hen direkt ogillar mår ungefär som mobboffret i en skolklass. Att ens häst har hittat en bra vän innebär ibland att människan behöver låta sin häst bara få vara häst en eller max två veckor. Det är ett pyttepris att betala för människan med tanke på vilken skillnad det är för hästens harmoni om hen har en bra vän eller inte. Om man nu struntar i hästen så kan man ju se det som så att man själv kommer få en häst som är mer samarbetsvillig, gladare och trevligare att umgås med just för att hen mår bra.
Ingenstans står det att hästen inte trivs i den lilla flock som den redan går i.
 
Ingenstans står det att hästen inte trivs i den lilla flock som den redan går i.

Buke i ett nötskal 😆
Hon trivs jättebra med de 3 andra hon går med. Det är nu vid brunst hyperintressant för det andra stoet kommit. Ett sto hon inte brytt sig nämnvärt om innan. Den har gått i hagen brevid länge utan att stoet brytt sig nämnvärt om henne.
 
Det har jag tipsat om, kanske börja med det tidigt och öka dosen vid brunst?
Uppdaterar: Nu är det helt lugnt och kärleken för det andra stoet är som bortblåst. Andra stoet blev dålig i kolik de dagarna. Vet inte om det var en reaktion att något inte var bra eller att brunsten avtagit. Hur som helst är ordningen återställd. Så fanns inget skäl alls att byta hagar och hålla på att krångla till det pga stoets plötsliga känsloutbrott. Stoet får och kommer fortsatt att få munkpeppar och fixeringen är som bortblåst.
 
Uppdaterar: Nu är det helt lugnt och kärleken för det andra stoet är som bortblåst. Andra stoet blev dålig i kolik de dagarna. Vet inte om det var en reaktion att något inte var bra eller att brunsten avtagit. Hur som helst är ordningen återställd. Så fanns inget skäl alls att byta hagar och hålla på att krångla till det pga stoets plötsliga känsloutbrott. Stoet får och kommer fortsatt att få munkpeppar och fixeringen är som bortblåst.
Så skönt att det har löst sig. 😃
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 646
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: iNHALE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp