Sto som gått långt över tiden

DaydreamBeliever

Trådstartare
Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än normalt, hur har det gått för er? (hur har det gått för sto och föl dvs) Om något har varit fel - har det funnits några tecken på det före fölning då?

Till saken hör att stoet har gått över tidigare. Hon gick 371 dagar förrförra året. Men jag börjar bli lite fundersam nu. Jag upplever att det är mindre aktivitet i magen den senaste veckan, men sen verkar det vara liv i magen igen, men så kan jag inte avgöra om det bara är tarmrörelser eller aktivitet från fölet.

Jag tyckte att juvret gick tillbaka lite, men sen kom det igen, men tycker ändå inte det ser "färdigt" ut, och att det sett likadant ut länge. Där bak är hon slapp, men även det kommer och går lite tycker jag.

Magen är enormt stor, och det buktar inte ut jämnt som om det bara var en tjockismage så dräktig är hon definitivt. Det gör mig också konfundersam, att magen liksom ser så "ojämn" ut. När lägger fölet sig i rätt läge egentligen, är det vanligt att de gör det nära inpå fölningen?


Stoet mår för övrigt bra. Blir stoet alltid dåligt om det är något fel, t ex att fölet är dött i magen? Om fölet inte är vid liv, hur lång tid kan det ta innan fölning kommer igång? Eller kan man rentav behöva sätta igång stoet då?


Jag vet att jag kan ta ut en veterinär för att stila min oro, men som sagt , hon har ju gått över tiden innan och hon mår ju faktiskt bra, men en input från andra hade jag varit tacksam för.

Dygn 348
20150715203037-95.199.151.191.jpg

20150715202237-95.199.151.191.jpg



Dygn 379

20150715202904-95.199.151.191.jpg

20150715203307-95.199.151.191.jpg

20150715203358-95.199.151.191.jpg
 
Om jag hade varit du hade jag låtit en veterinär undersöka henne för att se om hon verkligen är dräktig. Jag träffade några på seminstation idag som hade ett sto som hade gjorde allt utom fölade (förra året) satte juver med mjölk och allt...
 
Om jag hade varit du hade jag låtit en veterinär undersöka henne för att se om hon verkligen är dräktig. Jag träffade några på seminstation idag som hade ett sto som hade gjorde allt utom fölade (förra året) satte juver med mjölk och allt...

Det råder ingen som helst tvekan om att där är föl i magen. Hon är JÄTTEstor, och som sagt - magen är inte jämnt rund, man ser att det sticker ut något där inne. Så det tvivlar jag inte ett dugg på.
 
Det råder ingen som helst tvekan om att där är föl i magen. Hon är JÄTTEstor, och som sagt - magen är inte jämnt rund, man ser att det sticker ut något där inne (hon ser "bucklig" ut kan man säga). Så det tvivlar jag inte ett dugg på.
 
Senast ändrad:
Det råder ingen som helst tvekan om att där är föl i magen. Hon är JÄTTEstor, och som sagt - magen är inte jämnt rund, man ser att det sticker ut något där inne. Så det tvivlar jag inte ett dugg på.

Då är det bara att fortsätta vänta!
Jag tror att buke-rekordet är 389 dagar eller så. Det fölet föddes dessutom extremt sent - ett sto som som gått på fribetäckning och resorberat första vändan.

Jag hade nog ändå kollat bland annat med avseende på avsaknaden av fyllt juver
 
Mitt sto hade tydliga fosterrörelser... Men hon var inte dräktig för det. ;) Så ta ut veterinär för att i alla fall lugna dina egna nerver. :)
 
2009 hade jag ett sto som gick 383 dagar,kollad av vet vid 12 mån och sen var 14 dag.
Började föla och fölet var dött,huvudet nerslaget mellan frambenen så det gick inte få ut den,enda alt. avlivning.
 
Mitt sto hade tydliga fosterrörelser... Men hon var inte dräktig för det. ;) Så ta ut veterinär för att i alla fall lugna dina egna nerver. :)

Som sagt, storleken och utseendet på magen säger att hon är dräktig. Att sen rörelser i magen inte behöver vara från fostret är jag medveten om
 
2009 hade jag ett sto som gick 383 dagar,kollad av vet vid 12 mån och sen var 14 dag.
Började föla och fölet var dött,huvudet nerslaget mellan frambenen så det gick inte få ut den,enda alt. avlivning.

Vet ni om fölet dött i närheten av fölningsdatumet ? Eller om det var så att fölet hade kunnat legat död i magen ett tag? Märktes det något på stoet? Alltså allmäntillstånd, juver, etc?
 
Alltså mitt sto satte inte mycket till juver förrän samma dag hon fölade i princip. Då gick det skitfort och det sprutade mjölk åt alla håll, från att ha pyttejuver hela tiden innan. Gick inte att få ut en enda liten droppe dagarna innan fölning. Hon var 16 vid tillfället.
 
---

Börjar väl ändå bli hög tid att kontakta veterinären för råd, för så här länge har det ju inte dröjt förut ? Igångsättning är nog inget alternativ dock om det finns möjlighet att rädda fölet. Hur gammal är stoet, långt över 20 år ?? Det kan dröja innan stoet blir sjukt om det är fel på fölet, men känns ju inte heller bra att vänta tills dess om nu något är galet. :nailbiting:

En undran: Är detta ett sto som accepterar att du är där och kikar när hon fölar, eller vill hon vara ifred ??? Vet ett sto som gick och klämde 1½ månad över tiden men passade på att föla första natten hon inte längre hade bevakning (hur hon nu kunde veta det !? O_o ) Blev efter många om och men trots allt ett friskt och fantastiskt föl. :love:[/QUOTE]
 
Alltså mitt sto satte inte mycket till juver förrän samma dag hon fölade i princip. Då gick det skitfort och det sprutade mjölk åt alla håll, från att ha pyttejuver hela tiden innan. Gick inte att få ut en enda liten droppe dagarna innan fölning. Hon var 16 vid tillfället.

Har tyvärr inga bilder från tidigare dräktigheter, och mitt minne är inte det bästa, men om jag inte missminner mig så hade inte min fullt juver förrän fölning var på gång / var ute
 

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 641
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 650
Senast: Dopy
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 384
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp