Sto som gått långt över tiden

---

Börjar väl ändå bli hög tid att kontakta veterinären för råd, för så här länge har det ju inte dröjt förut ? Igångsättning är nog inget alternativ dock om det finns möjlighet att rädda fölet. Hur gammal är stoet, långt över 20 år ?? Det kan dröja innan stoet blir sjukt om det är fel på fölet, men känns ju inte heller bra att vänta tills dess om nu något är galet. :nailbiting:

En undran: Är detta ett sto som accepterar att du är där och kikar när hon fölar, eller vill hon vara ifred ??? Vet ett sto som gick och klämde 1½ månad över tiden men passade på att föla första natten hon inte längre hade bevakning (hur hon nu kunde veta det !? O_o ) Blev efter många om och men trots allt ett friskt och fantastiskt föl. :love:

Som sagt, jag är fullt medveten om att jag kan kontakta veterinär för råd. Jag skapade inte denna tråd för att få det bekräftat (inget illa ment)
Hon har ju gått 371 dagar innan, så det är ju inte omöjligt att allting är bra , att hon bara råkar ha långa dräktigheter.
Ang. igångsättning så handlade inte frågan om igångsättning vid levande föl, utan om man gör det vid konstaterat dött föl.

Hur länge kan det dröja då innan stoet blir dåligt, eller fölning startar? Kan hästen gå länge med ett dött föl i magen? För jag hittar ingen information om det, står bara att fölningen brukar komma igång ganska snart då. Hon är 22 år.

Förra året fölade hon dagtid med mig närvarande, förra året igen missade jag fölningen (då hade nästan börjat undra om jag inbillat mig dräktigheten. Men då var hon normalstor, nu är hon megastor och det buktar som sagt ut)
 
Nyfiken; föds fölen prematura, alltså med symtom på förtidig förlossning, om de är överburna?

Ja det är inte ovanligt. Man vet säkert inte varför (troligen svårforskat område?) men en teori är att de inte klarar syre/näringsförsörja sig när de tar upp så stor plats under lång tid.
 
Har haft två ston som bägge gick över länge med sina föl. Den längsta gick 388 eller om det var 389 dagar med sitt föl. Har exakt koll på betäckningsdatum. Det andra stoet gick 385 dagar. Bägge föddes komplikationsfritt och var friska och fina. Kanske att den som gick 385 var något skrangligare. Men det var aldrig tal om att ens kolla upp dom extra för både föl och mödrar mådde bra hela tiden. Stoet som gick 388 (på bilden) har nu själv fått tre föl, och har fölat två veckor tidigt med samtliga :p
 

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 679
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 522
Senast: Masse
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 679
Senast: Dopy
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 401
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp