Sto som inte kommer i brunst!

Ploppi

Trådstartare
Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som redan är gjort!

Stoet är född 1993 och har varit i avel sen hon fick första fölet som 4-åring och hade föl varje år från 1997-2004, gall 2005, föl 2006-2007. Så långt fertil och blev dräktig ganska enkelt, något år behandlad för e-koli men med gott resultat och dräktig igen.

2007 blev hon också dräktig direkt men fölade ca två veckor för tidigt 2008. Det var troligen en mycket sen kastning eftersom inre fosterhinnan var trasig (fölet hade rester i mun o näsa samt i avföringen direkt efter fölningen). Vi kämpade med fölet i några veckor med all support av både egen veterinär och djursjukhus men fick tyvärr ge upp. Vi försökte sen få henne dräktig hela säsongen utan att lyckas. Hon hade bra brunster och var inte infekterad. Vi utgick från att det var förlusten av fölet och att hormonerna var i olag som gjorde att hon inte tog sig.

I år hade vi tänkt börja betäcka tidigt. Hon brunstade bra i höstas och är sån att hon visar väldigt tydligt och kan även brunsta när hon är dräktig (är väl inte riktig brunst men ändå). I mars brunstade hon senast och när vi sen inte såg nåt i början av april åkte vi o kollade. Då hade hon absolut ingen aktivitet och några 0,5 cm folliklar. Hon blev sprutad o kollad igen efter några dar men utan aktivitet. Det upprepades ett par gånger, inkl nån veckas uppehåll för att se om hon kom igång själv. Inget resultat. I början tror jag hon hade nån rest av en gulkropp men den verkar ha försvunnit. Hon fick sen Regumate (tror jag det heter), 10 ml per dag. Dag 7 sprutad igen och fortsatte sen med Regumate till dag 10 och ny koll. Ingen aktivitet alls. Ny spruta och har idag varit på koll efter att ha fått totalt 15 dagar med Regumate (hela flaskan). Idag hade hon en follikel på knappt 1,5 cm så nu kanske det händer nåt! Sprutad igen och åter på söndag.

Vi ger inte upp så lätt och tycker att hon borde kunna få lite fler föl. Hon är i fint hull, går på kanonbete dygnet runt i sin vanliga flock sen några veckor, har gått på det under dagarna under hela våren och därmed fått i sig mycket grönt, är avmaskad osv. Det finns andra hästar, bl a unghingstar i hagarna runtomkring. Vi har en mycket, mycket erfaren veterinär samt är hos en av de mest anlitade seminstationerna.

Alltså, tips, råd och erfarenheter eller bara lite dialog skulle vara kul! Jag utgår från att vi redan har väldigt bra support så det är mest för att höra om ni har liknande erfarenheter eller kanske nån idé om varför det blir så här? Om det nu vore förlusten av fölet förra året som kan ha snurrat till hormonerna så känns det konstigt att hon var så bra brunstig när det hade hänt men i år inte brunstar alls.

Tacksam för input!
Hälsn Ann
 
Sv: Sto som inte kommer i brunst!

Jag blev avrådd att köpa ett avelssto i samma ålder som din som inte hade fått föl året innan. Kom aldrig så långt som till att fråga anledningen till "föllösheten" om hon inte var betäckt, absorberat el. dyl. Men anledningen till att jag blev avrådd, var att med många äldre ston kan det vara väldigt svårt att få dräktigt efter ett "tom-år"
 
Sv: Sto som inte kommer i brunst!

Jag vet flera som har fått goda resultat med hjälp av "fertilitets" pulver :)

I övrigt verkar ni ha gjort allt..
 
Sv: Sto som inte kommer i brunst!

Jag hade ett ponnysto som jag provade betäcka när yngsta avkomman var tre år , hon var 16 år och bara inte gick för mig att få dräktig och flera veterinärer sa att endel ston har fått sina föl och inte går att få dräktiga igen och att det hade med livmodern att göra.
 
Sv: Sto som inte kommer i brunst!

Aha! Och vad är "fertilitetspulver"? Om du inte vill skriva vad det heter få du gärna maila eller skicka pm. Kanske är det nästa moment i behandlingen om det här inte hjälper.

Det är inte bara vi som inte ger upp, vi har en väldigt ihärdig veterinär också!

Tack för input!
Hälsn Ann
 
Sv: Sto som inte kommer i brunst!

Vetekornsolja som finns på lantmännen ska tydligen vara känt för att hjälpa fertiliteten.
Chami är 19 år i år o gick tom förra året med fölis vid sidan...jag hoppas verkligen inte det innebär att hon inte kan få dräktigt... fast min vette sa att tog hon sig inte i år var det meningslöst att pröva fler år.
 
Sv: Sto som inte kommer i brunst!

Regumate är det bästa vetenskapliga och beprövade hormonet som man kan använda för att "Trigga" igång en bra brunst. Är som att använda P-piller och sen sluta med dom. Dvs Regumate blockerar brunster så länge man medicinerar med det och det är mkt starkt och effektivt. När man slutar med det kan man säga att man "flushar" stona till en stark brunst.

Det kan vara negativt att tjejer får det på händerna...:( Man kan få mens hela tiden eller ingen mens alls under perioden som man medicinerar stona...

Denna beh användes av många kända travtränare innen det belv förbjudet att tävla på det, har utan att vara "känd" även använt det själv på ett sto som inte gick att hantera och rida vid brunster, men var helt normal vid årsvis medicinering m Regumate...Naturligtvis i samrådan med behandlande semin veterinär som kollat upp allting fö. Provade spruta progesteron 3ggr först utan att märka skillnad, sedan la vi in pingisbollar i henne för att blockera brunsterna, men dom "sköt" hon ut inom 1 vecka:devil:

När detta med regumate blev förbjudet vid tävling så blev hon avelssto och har lämnat flera Fina avkomor!
 
Sv: Sto som inte kommer i brunst!

Vi har inte använt Regumate, utan Gestapuran, vanliga katt p-piller.
 
Sv: Sto som inte kommer i brunst!

Intressant med katt p-pillrena.


Ploppi; det är Pavo Fertile som dobbis skrev som jag har hemma och ska testa på min 19åring.
 
Sv: Sto som inte kommer i brunst!

Hade jag varit i dina kläder så hade jag ställt henne på en seminstation med tillgång till hingst.
Det kan faktiskt vara så enkelt att hon behöver höra och teesas igång utav en riktig hingst.
Vi glömmer gärna naturens gång.......
 
Sv: Sto som inte kommer i brunst!

Regumate är det bästa vetenskapliga och beprövade hormonet som man kan använda för att "Trigga" igång en bra brunst. Är som att använda P-piller och sen sluta med dom. Dvs Regumate blockerar brunster så länge man medicinerar med det och det är mkt starkt och effektivt. När man slutar med det kan man säga att man "flushar" stona till en stark brunst.

Det kan vara negativt att tjejer får det på händerna...:( Man kan få mens hela tiden eller ingen mens alls under perioden som man medicinerar stona...

Denna beh användes av många kända travtränare innen det belv förbjudet att tävla på det, har utan att vara "känd" även använt det själv på ett sto som inte gick att hantera och rida vid brunster, men var helt normal vid årsvis medicinering m Regumate...Naturligtvis i samrådan med behandlande semin veterinär som kollat upp allting fö. Provade spruta progesteron 3ggr först utan att märka skillnad, sedan la vi in pingisbollar i henne för att blockera brunsterna, men dom "sköt" hon ut inom 1 vecka:devil:

När detta med regumate blev förbjudet vid tävling så blev hon avelssto och har lämnat flera Fina avkomor!

Har jag helt fel.......men jag fick för mig att man använder Regumate, efter seminering för att sluta en livmoder ordentligt.:o
 
Sv: Sto som inte kommer i brunst!

Hade jag varit i dina kläder så hade jag ställt henne på en seminstation med tillgång till hingst.
Det kan faktiskt vara så enkelt att hon behöver höra och teesas igång utav en riktig hingst.
Vi glömmer gärna naturens gång.......

Fast stod inte stoet redan på ett stall med hingstar? :confused:
 
Sv: Sto som inte kommer i brunst!

Hade jag varit i dina kläder så hade jag ställt henne på en seminstation med tillgång till hingst.
Det kan faktiskt vara så enkelt att hon behöver höra och teesas igång utav en riktig hingst.
Vi glömmer gärna naturens gång.......
Håller med
På de stuterier jag jobbat så har de använt antingen en speciell teaserhingst eller så har man använt "riktiga" hingsten för att få igång stona. Allt från att gå i hagar bredvid varandra (gata emellan dock så de inte kan skadas) till att nosa mellan boxar beroende på hingsten. Bara en sådan enkel sak som de får stå i boxen bredvid hingsten om det är galler och är en rutinerade hingst kan göra underverk. Man får testa vad som funkar för just det stoet och hingsten.

Såg nyligen hur effektiv naturen själv är på mitt sto som bara har småbrunstat i år. När avelshingsten flyttades till hagen på andra sidan vägen med sina ston (hagen bredvid och hon har uppsikt över en ganska stor del av hagen) blev hon så till sig att det räckte med att hon hörde hingsten så skvätte hon. Hade inte tid att äta utan sprang för att se vad han var och skrek och höll på. När unghingstarna går där så bryr hon sig inte alls.
 
Sv: Sto som inte kommer i brunst!

Vi har inte använt Regumate, utan Gestapuran, vanliga katt p-piller.

Vi har också använt katt p-piller men detta på ston som har resorberat tidigt, mellan 17-32 dygn, då har katt p-piller satts in på dom efter seminering...
 
Sv: Sto som inte kommer i brunst!

Vi har också använt katt p-piller men detta på ston som har resorberat tidigt, mellan 17-32 dygn, då har katt p-piller satts in på dom efter seminering...

Gör ni det konsevent på alla, eller bara på de ston som upprepade gånger resorberar?
 
Sv: Sto som inte kommer i brunst!

Fast stod inte stoet redan på ett stall med hingstar? :confused:

Många ston är inte ett dugg intresserade av unghingstar...
Dom kan faktist bli lite tvärtom och bli förbannade.

Dom vill se riktiga karlar " in action" för att bli triggade själva.

AM
 
Sv: Sto som inte kommer i brunst!

KL

Tack för alla tips o kommentarer. Det känns tryggt att flera har positiv erfarenhet av de preparat hon behandlas med nu.

Det är naturligtvis möjligt att hon skulle stimuleras av att stå i närheten av en "vuxen" hingst men med tanke på hennes normala mönster att visa brunst för allt o alla som är det minsta intresserade så väger vi det mot att hon i så fall ska stå i en ny miljö och inte vara i sin egen flock. Vi har ju som sagt olika grupperingar av hästar, bl a 1 o 2-årshingstar som finns bara några meter från henne.

Vi håller tummarna o ska kolla på söndag kväll igen.

Tack igen! Hälsn Ann
 
Sv: Sto som inte kommer i brunst!

Det är naturligtvis möjligt att hon skulle stimuleras av att stå i närheten av en "vuxen" hingst men med tanke på hennes normala mönster att visa brunst för allt o alla som är det minsta intresserade så väger vi det mot att hon i så fall ska stå i en ny miljö och inte vara i sin egen flock. Vi har ju som sagt olika grupperingar av hästar, bl a 1 o 2-årshingstar som finns bara några meter från henne.

Just miljöbytet brukar ju vara det som är det bästa för att locka fram brunst, så där tänker du fel.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 156
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 596
Senast: Masse
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 223
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 417
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp