Sto som nedärver nån, öh defekt??

QuickStar

Trådstartare
Jag sitter här och funderar och behöver bollplank!


Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet läckte mjölk som ett såll.
Fölet är fött på kvällen så på morgonen dagen därpå var det ute, jag tyckte att det var dåligt med action i fölet, hon knatade runt lite, la sig, ställde sig och åt osv. Inget rejs/bus. Väldigt lugn/stillsam
När fölet var drygt 1 1/2 dygn fick hon diarré och efter 2 dygn körde vi till HGB för då var hon helt borta, koliksymptom, feber, fortsatt diarré.
Foalcheck visade på ur usla värden så hon fick plasma och piggade på sig, diarrén fortsatte.
Efter olyckshändelse så avlivades hon 14dagar efter inskrivningen, hon var pigg under dessa veckor men hade kvar den envisa diarrén, obduktionen visade på förstorade njurar, på flera av medicinerna hon fått stod det som biverkning att det bör ej ges till djur med njurproblem.


I år fick stoet ett till sto föl, denna gång på dygn 333 även denna gång allt enligt skolboken igen dock läckte stoet ingen mjölk alls.
Men hon fick juver inflammation och står på Penovet (hade fått i två dagar när hon fölade) Fölet fick drygt 5dl frys torkad råmjölk + att jag nappade den med ytterligare ungefär 2dl av stoets mjölk som hade värden på 21 resp 25 enligt reffen, sen hade hon dia på mamma medan värdena fortfarande var bra.

Årets fölet uppvisar samma stillsamhet som förra årets föl, äter-sover-äter-sover inget rejs inget bus.
Så i går vid lunch (fölet då 1 dygn) så hämtade jag 1l plasma som fölungen fick, B.P taget och skickat till lab för Foal-check (mina vettar kan ej göra hemma)
10min med dropp så var det som att byta batterier, full rulle kanelbulle.
När droppet var i så la hon sig och sov en stund, 5-10min innan hon åt en stund, släppte ut dom och hon bockade, stegrade sig, travade och galopperade en lång stund, precis så som föl ska vara :love:
Så nu hoppas jag bara det håller i sig.

Det jag nu då funderar på är;

*Vad är felet? Ett föl visst, men två i rad?? (olika hingstar)

nåt fel på stoet som gör att fölens immunförsvar ej är tillräckligt utvecklade så de ej tar upp antikropparna = plasma i blodet "botar"? fler teorier?

*Ärftligt?
Om allt går som det ska med fölet så ska den ju ev. avlas på i framtiden


*Fortsätta ha stoet i avel?

Spontant skulle jag vilja säga nej, men hon hade många bra kvalitéer som gör att hon borde vara i avel, dessutom så är det så enkelt att en liter plasma botar det så kanske det är värt det (ja jag försöker övertala mig själv till att behålla stoet... )

*Frystorkade råmjölken = bluff?

Om det var så att den inte funkar så bra som original så kanske årets föl fick för lite ändå? och förra årets för lite för att mamma läckte ur allt?


Vi tar en dag i taget och hoppas att lill tjejen hänger kvar, men jag är ju självklart enormt nyfiken på vad det kan vara så orsakar detta, iom att det är olika pappor till fölen så borde felet ligga hos stoet.

Om det är genetiskt så skulle jag ju vilja säga att stoet ärvt det, men modern har 12 avkommor, endast 2 döda och de dog som 3 resp 6 år gamla. Sen kan ju några föl dött innan registrering men med tanke på att modern först löpte och sedan fick 12 föl på raken innan hon dog så kan det isf inte var särskilt många som haft samma "fel" som mitt sto.
Mitt sto har inget registrerat helsyskon.

Labbet har blodprov som de kan använda men VAD ska man testa för nåt för att få bäst svar? allmän blod status?

Andra tankar? Idéer?
 
Senast ändrad:
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

Kommer ihåg ett sto som jag träffade på som liten. Hon fick två föl ett sto och en hingst. Bägge dessa hade otroliga problem med förstoppning som små. Man fick peta ut det ur tarmen med något tunt föremål. Veterinären var där kanske fem gånger per föl och tömde. Enligt vad kommer ihåg så skulle detta beror på att det var något fel på hennes råmjölk så att den inte löste upp det eller något. Så efter dessa två blev det inte mer föl för hennes del.
Men vad kunna se så här i efterhand så har hennes dotter med den äran fungerat i avel utan problem.

För din del så vet du ju inte heller om årets problem beror på medicineringen av stoet eller om det är samma orsak som förra året.

Så avvakta och se hur det går innan du bestämmer dig för framtiden. Jag hade vänta och sett hur det går i år och sedan eventuellt försökt en gång till och hoppats på mer optimala förhållanden för att som det stoet eller medicinen i år som gjort det.
 
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

Jag har varit inne på det, strunta i att betäcka i år, avvakta tills nästa år, är årets föl OK och inte verkar ha flera medfödda problem så kan man försöka nästa år igen och då vara beredd med plasmadropp första dygnet igen om det behövs.
Är det bara det och inga mer problem så är det ju relativt litet i sammanhanget trots allt.

Men om nu tex näringstillförslen till fostrena är dålig så kan det ju ha orsakat fler problem som kommer inom de närmsta månaderna och då är det ju riktigt surt om man har en ny på tillväxt.

Känns surt att ha ett sto gående och skrota bara då jag tyvärr inte rider så mycket men å andra sidan kan jag ju inte sälja henne fören om minst 6 månader och då är det ju heller inte så långt kvar tills nästa betäckningssäsong :angel:
 
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

Om man är tveksam tycker jag att man inte ska betäcka. Det är så mycket enklare (och billigare) att betäcka ston som fungerar. Ok att du vet om att fölen behöver plasma när de föds, men som du skriver själv så bidrar ju en strypt näringstillförsel alla möjliga tillväxtproblem senare i livet, inte bara som föl men hela vägen upp i vuxen ålder.

Vad är det som är så speciellt med detta stoet att du inte kan hitta ett likvärdigt sto att avla på?
 
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

Det finns säkert fler ston, däremot är det väldigt ovanligt att hitta fullblodston som rör sig och är så fantastiskt ridbara som hon, dessutom är stammen smått outstanding och jag har tittat lite halv seriöst i dryga halvåret (i flera länder) utan att hitta ett enda fullblodsto med i mina ögon lika bra stam.
Så ska man avla på fullblodston så är hon ett av de bättre man kan hitta helt enkelt och jag vill hemskt gärna ha en xxa att avla på...

Men visst mitt sunda förnuft säger att jag ska skrota henne för avel, lägga krutet på detta fölet och hoppas att den får växa upp utan problem och har förhoppningsvis inte samma problem med föl som sin mor...
Ska bara övertala min känslomässiga sida att det sunda förnuftet har rätt... ;)
 
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

Det stoet jag kommer ihåg och skrev om innan var också ett toppstammat fullblodssto. Den avkomma som sedan gick vidare i aveln var och hon rent fullblod.
 
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

Vilken stam har du på din häst? Nyfiken, då vi själva har några ston av fullblodsras...

Har du fått diagnos på ditt föl? Hörde om ett stort stuteri vars hingstföl dog väldigt unga. Stofölen överlevde.:confused: I år har det stuteriet sina föl inne första månaden.
 
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

Har du fått svar på foalchecken?
 
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

Foal checken samt proverna från allmänna blodstatusen var på topp...

alltså kan vi utesluta att hon inte tog upp antikropparna alt. att den frystorkade var en bluff utan den fungerade uppenbarligen.
Labbets spontana svar var att jag borde ha en pigg och frisk fölunge hemma, och det har jag ju.. NU efter plasman som hon fick EFTER att vi tog de blodproverna..

Så alltså måste det vara nåt i plasman förutom antikroppar som gjort susen... Någon som råkar veta vad det innehåller?? (fanns ingen innehålls dekl på flaskan)
 
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

Det som låter väldigt knepigt i det hela är att det gick så fort efter att hon fått plasma tills hon blev så pigg ? Plasma är en typ av B-celler som är viktiga för att själv bilda antikroppar alltså får hon så att säga inga färdiga antikroppar genom plasman och plasman borde inte ha så snabb effekt. Verkar minst sagt lite egendomligt.
Har inte varit med och gett plasma till föl, var den utspädd med vätska ? I så fall skulle jag mer gissa att problemet ligger där någonstans i vätskebalansen, att den förra fölisen hade förstorade njurar kan ju då vara en hint också att det på något sätt handlar om vätskeupptag/bearbetning på något sätt.
 
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

Vi har gett plasma till två föl och inte alls märkt så snabba resultat. Däremot har vi haft en fölunge som var uttorkad pga diarré och hade slutat dia, som så fort hon fick "vanligt" dropp, piggade på sig direkt.
Så jag funderar också på, om det kan ha ngt med vätskebalansen att göra?
 
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

Då låter det ju helt klart som det har nåt med vätskebalansen att göra, frågan är vad?
Tänkte ringa och prata med SVA imorgon, de har ju tillverkat plasman så de borde veta vad den mer har för effekter än antikropparna.

Gylle; Plasman ser ut som äppeljuice ungefär när den är tinad
 
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

Hmm har hört om nåt liknande fast en arvbar njursjukdom på hund....men det är ju nåt helt annat, är det inget "socker" i plasman då? Hade en fölis som vi fick ge extra plasma just för att höja blodsockernivån, han var helslö.........kanske inte var plasma?!? var nån sorts dropp iaf:/ han blev mkt piggare ganska fort efter..
 
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

Höll det i sig?? Alltså att han blev pigg, fortsatte han vara det eller fick ni ge igen?

Jag klurade ihop md ett par vänner om att plasman borde vara gjord på tex sockerlösning och då är det ju klart uppiggande och borde tas upp snabbt = snabb förbättring.

Vet du vad njursjukdommen på hund heter?

Kolalde på journalerna på förra årets unge, den fick 1l plasma samt 1l glukos dropp när den skrevs in med då var hon riktigt dålig. Redan dagen därpå var även hon piggare enligt anteckningarna men hade fortfarande diarrén.
 
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

Gjorde en snabb googling och ser på SVAs sida att det faktiskt är "färdiga" antikroppar i deras plasma vilket det inte är till människor (där jag har min utbildning) tror dock inte att de ändå kan göra så snabb reaktion. Står tyvärr inget om vad de använder som bärsubstans. Det som finns i plasman i antikroppväg som kan tänkas intressant i samband med att den förra fick diare är att där är färdiga antikroppar mot rota i den. Men känns ju väldigt långsökt att fölis skulle bli pang bom frisk direkt när den får i sig dem och skutta iväg. Tror mer på något med vätska/blodsocker. Blodsockerhalten borde de ju kunna testa på det blodprov som togs innan plasman gavs kan ju ge en intressant hint om värdet är väldigt lågt.
Jag har dålig koll på hur det hänger ihop men stona har ju mjölksocker i mjölken lär väl vara ända sockret en så liten får i sig. Skulle stoet ha någon vajsing och ha alldeles för lite mjölksocker i mjölken så borde det ge slöa ungar. Borde väl gå att testa mjölken på något enkelt sett för att se hur sockernivån ligger om det nu visar sig att ungen hade lågt blodsocker på provet innan plasman. Kan ju vara viktigt att kolla upp i så fall för då kommer den ju troligen att rasa i blodsocker igen. Vet man bara om det så är det ju ganska enkelt åtgärdat om felet skulle visa sig vara så enkelt.
 
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

Frågar igen, vad är det för stam på ditt sto?

Diagnos på ditt föl som dog förra året?
 
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

Vad har stammen för betydelse för problemen?! :confused:

Förra årets föl fick ingen direkt diagnos, obduktion visade på förstorade njurar som kan ha berott på medfött fel eller på grund av olyckshändelsen = stress som gör att organen börjar svikna/lägga av.
Inget konkret att det här var det.
 
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

Tack :bow:

Jag ringde i f.m till SVA och pratade med en mycket trevlig och hjälpsam person.
Hon sa att ibland föds fölen med lågt blodtryck/dålig blodcirkulation, kan bero på lite vad som helst, ofta pga jobbig förlossning eller jobbig sista tid i dräktigheten.

När man då ger plasma eller vanligt glucos dropp så ökar blodcirkulationen och därmed allt annat, det blir helt enkelt en god cirkel som fortsätter snurra på. Föredelen med plasma mot vanligt dropp är att plasman stannar längre i blodet så man får en längre effekt.
Hon menade på att så länge fölet är piggt och diar ordentligt så ska det fortsätta rulla på åt rätt håll, vilket verkar logiskt (och betryggande)
Plasman innehåller för övrigt inget socker...

Däremot tycker jag att mamma har dåligt med mjölk, fölet diar väldigt ofta, buffar mycket och byter spene ofta, hon verkar inte tillfredställd eftersom hon snart gör om det.
Skottar på kraftfoder på märren samt fri tillgång på min kanon hö. Märren både äter friskt och dricker bra (drygt 30-40l/12timmar, fyller på morgon och kväll)

Ska köpa soja för att se om jag kan hjälpa till ytterligare med mjölk produktionen, annars funderar jag på att köpa mjölkersättning men jag är kluven, om jag ger det i för stor mängd så blir ju fölet mindre hungrig och tuttar mindre på mamma = ökar inte på produktionen där men om jag inte ger fölet nåt så kanske hon får för lite i väntan på att kraftfodret sätter in och då kanske det är för sent... :confused:
 
Sv: Sto som nedärver nån, öh defekt??

En väldigt off topic fråga.... Hur märkte du att hon hade juverinflammation? Har ett dräktigt sto med väldigt olika stora juverhalvor, ingen värme eller feber dock. Fick ett föl förra året och då såg juvret helt normalt ut.
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
896
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 499
Senast: Masse
·
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
4 826
Senast: ygenda
·
Avel Historik: 2010 Betäcktes som fyraåring, dräktig i andra brunsten 2011 Fölade på ganska exakt utsatt datum, en normal förlossning...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp