Bukefalos 28 år!

Sto som smitit in till hingst

linnsan

Trådstartare
Har ett par hästar på utbildning hemma. Både ston och hingst. Hingsten går tillsammans med ett sto som han ska betäcka samt mitt sto med föl (hon är redan dräktig) i en hage (ja han är godkänd så slipper ni undra) och sen går det två ston och en valack i andra hagen. De två stona + valacken smiter över till hingsthagen. Antagligen brunstar ena stoet så det är möjligt att hon är dräktig.

Nu är det ju så då att hon ska få en abortspruta. Vem är det egentligen som ska betala?

Jag har "bra" staket. Två trådar och el. Självklart är det några meters mellanrum så de absolut inte kan lukta på varandra. Hon har dessutom sagt att stona inte smiter, vilket hon påstår nu också, att det är inte sant påstår jag inte, men däremot var det ju även det jag trodde, att de inte skulle smita sålänge det är "normalt" staket. Sånt kan man ju dock aldrig veta..

Det står även i kontraktet att jag inte står för skador och liknande om jag tagit normal försiktighet.

Jag tycker inte att jag ska behöva betala för en abortspruta, men är inte så dum att jag inte kan hjälpa till att betala halva. Eller om alla andra härinne säger att jag är dum i huvudet och ska betala allt...



Jag tycker ändå att jag tagit normal försiktighet. De har ström, tråd hyffsat högt iaf (de hoppade iofs inte utan hade spräckt tråden).

Ägaren var rätt arg och sa att om jag ska ha hingst hemma så måste man visst ha 1,80 högt staket och allt vad det var. Det gick visst att läsa på jordbruksverket, men det har jag varken sett eller hört talas om. Har haft hand om hingst innan så jag är inte helt bakom flötet.

Lite hjälp? Jag vill inte höra att jag är korkad eller att någon annan är det. Men konstruktiv kritik eller hjälp tas emot. Vad tycker ni är det rätta i situationen? Att sätta upp megastaket och hoppas på att hon håller sig innanför? Betala allt och slippa tjafs?
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

det är ju hennes sto som har tagit sig in så det är väl hennes ansvar. du ansvarar för att din hingst inte tar sig ut och hon ansvarar för att hennes sto inte tar sig ut. det är inte ditt fel att hennes häst har rymmt. hon får betala själv. du har inte gjort fel.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Nej man tycker ju inte det. Men samtidigt blir man ju lite osäker. Något sådant här har aldrig hänt tidigare när jag haft hingst hemma utan de har hållt sig i sina hagar. Det är ju omöjligt för mig att veta att stona ska smita in. Jag vet ju iofs inte om 1,80 högt staket och fem trådar hade hjälpt heller...

Det är förresten inte min hingst, men det kanske inte är relevant iofs. Jag har bara sto+föl, de andra är utbildningshästar.

Tack för ditt svar!
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Har du bägge HEMMA, som i att du ansvarar för anläggningen? Och dessutom för det stoet som smitit in till hingsten?

Jag tycker att den som ansvarar för anläggningen och att den på ett säkert sätt kan hålla hingst (utan att dessa missöden inträffar) solklart ska betala för eventuella merkostnader stoägaren kan få.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

180cm, eller 4-5 trådar/bräder (beroende på stakettyp), har jag hört som rekommendation.

Första stallet jag hade häst i, hade (innan jag köpte häst) två hingstar i stallet som inackorderingar (varav en klapphingst). I de hagarna var inte staketen 180cm, men samtliga hagar hade 3 trådar istället för 2. Inspektören hade ingenting att säga om detta.

Att hästarna inte är dina, är troligast irrelevant då det är du som ansvarar för hästarna som är inackorderade på din anläggning.
 
Senast ändrad:
Sv: Sto som smitit in till hingst

Ansvarar för anläggningen gör jag nog? Jag hyr ett stall. Jag har förresten gjort klart för alla som kommer hit att jag gör det för att få erfarenhet, alltså är det i princip ingen vinst på det.

Men det är alltså jag som står för det? Trots att det står i kontraktet att jag inte står för skador om jag vidtagit normal försiktighet?
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Om du tillhandahåller en tjänst (förvaring av häst, utbildning etc) så är det ju solklart du som ansvarar för hästens väl och ve. Det är ju absolut inget som ägaren kan ansvara för i alla fall. Jag kan nog tycka du har varit oaktsam om hästar kan ta sig in till hingsten.

Om du bedriver en verksamhet (vilket det låter som) har du väl en ansvarsförsäkring för dylika fall?
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Nja, är det verkligen så att man har fullt ansvar för hästarna för att de står hos en? Har jag faktiskt aldrig hört innan.
Jag har haft hästar inackorderade och där tror jag knappast att hyresvärden skulle stå för ngt om mitt sto skulle skada sig i hagen eller smita in till deras hingstar.
Om mitt sto hade smitit in hade jag faktiskt inte ens tvekat i om jag skulle betala eller inte. Dock om det hade varit tvärtom att hingst smitit in till mitt sto hade jag inte velat betala.

Däremot så håller jag inte henne ansvarig för om hon smiter in igen och jag inte har gjort staketen mer "skräckinjaganade". Då jag nu vet om att hon kan smita. Hon kan ju inte rå för om jag inte ändrar staketen nu när jag vet om det.

Dock har jag redan ändrat endel, men ska ändra lite mer.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Nja, ingen direkt verksamhet. De betalar i princip endast hästarnas omkostnader.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Om du bedriver verksamhet på anläggningen där du har ansvar för att husera andras hästar (t.ex. genom att du har dem på utbildning) är det väl också du som har ansvar för att staketen är tillräckliga för att hästarna ska hållas i sina respektive hagar? Vilket blir än viktigare om du har en hingst på anläggningen.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Det är väl en verksamhet? Hur redovisar du inkomsten - som hobby?

Jag fick uppfattningen att du tagit in stoet i din omvårdnad för att utbilda den - men det stämmer alltså inte? Det är en inackorderad häst?

Det är vanskligt att som stallhållare ta in en hingst, det ställer stora krav på anläggningen. Krav som man som stallhållare ansvarar för hålls. Kan ett sto smita in till hingsten vill jag nog säga att anläggningen INTE håller måtten för att hålla hingst.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Ang. ansvar för andras hästar: Om hästens ägare t.ex. nekar hästen behövlig veterinärvård, struntar i att mocka eller se till att hästen har foder, etc etc, kan stallägaren åka på det i slutändan. Så visst har du ansvar för att hästarna t.ex. inte missköts, även om du inte äger dem, när de står i ditt stall.

Vad jag förstår, har du tagit emot båda hästarna för utbildning, och ansvarar alltså för dem.
Har man ston och hingstar, är det (iaf i mina ögon) brukligt att man ansvarar för att ston inte kan ta sig in till hingst, och att hingst inte kan ta sig in till ston (förutsatt att dessa hästar inte ska gå tillsammans, t.ex. för betäckning).
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Fast vad är tillräckligt bra staket? Om hon kommer in till hingsten trots fem trådar el och 180 högt? Brädor? Var går gränsen?
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Även om det står såhär i kontraktet: "Vid olycka/skada på hästen så håller sig inte utbildaren ansvarig om denne tagit normal försiktighet."

Vad anser ni är normal försiktighet?
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Kommer hästen in är det ju inte tillräckligt stängslat. Det är faktiskt så enkelt - om det inte handlar om en elefant.

Normal försiktighet skiljer sig om det finns eller inte finns hingst på anläggningen.

Undrar fortfarande vilken typ av verksamhet du bedriver, hobby eller i företagsform?
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Du bör betala samt fixa staketen så att något liknande aldrig kan hända igen.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Det står i kontraktet att jag har rätten att ge hästen veterinärvård osv. Så där kan hon egentligen inte neka. Det är ju dessutom emot djurskyddslagen och rent ut sagt elakt mot djuret. Så nej, självklart får de veterinärvård om de behöver. Det får ju helt enkelt ägaren betala sen.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Var går då gränsen för hur staketen ska se ut? verkar inte vara någon som kan svara på det?

Trots kontraktet?
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Spontant och utifrån den information du delger här i tråden så skulle jag anse att du får bita i det sura och erkänna dig ansvarig för det inträffade. Oavsett vilken häst som tagit sig in till vilken, så är det ju "din" anläggning som tillhandahåller det stängsel som inte höll hästarna på rätt sida om det.

Surt, men man får ta sådant som en lärdom.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Staketet ska vara utformat så det håller djurslaget innanför. Mer än så behöver ju inte anges.

Fortfarande: hur bedriver du verksamheten? Du har anläggningen godkänd för verksamheten antar jag - vad sa inspektören om staketen? Det kan ju ha en avgörande betydelse om det kommer rättsliga påföljder.
 

Liknande trådar

Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
1 917
Senast: MiniLi
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 785
Foder & Strö Jag har två ponnys hemma, en mkt lättfödd i tävlingskondition som kommer tävlas hela sommaren och en 2årig hingst som kommer att...
Svar
5
· Visningar
837
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! I helgen flyttade jag tillfälligt hem mitt sto och hennes två hagkompisar och parkerade dom i stallets sommarhage. Morgonen efter...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp