Sto som suger luft.

G

grodan boll

Har problem med att mitt sto suger luft när hon springer snabbare än 30-tempo. Känns som jag har prövat allt:(, är det någon som har något tips på vad man kan göra för att få henne att inte dra luft eller någon utrustning som kan hjälpa? Hon är redan sydd så mycket som går och det hjälper inte. Har testa både sämskskinn och sto suspensoar, var för sig och ihop. Inget hjälper.:crazy:
Ger snart upp. Stoet vill gärna springa med lite hög svans och kräver svansgaffel. Breddar även mkt när hon kommer upp i fart. Tacksam för alla tips och råd.
 
Sv: Sto som suger luft.

Prova först emd en blöt handuk. Om det inte räcker sätter du en bit tjock skumgummi på svansgaffeln.
 
Sv: Sto som suger luft.

Har problem med att mitt sto suger luft när hon springer snabbare än 30-tempo. Känns som jag har prövat allt:(, är det någon som har något tips på vad man kan göra för att få henne att inte dra luft eller någon utrustning som kan hjälpa? Hon är redan sydd så mycket som går och det hjälper inte. Har testa både sämskskinn och sto suspensoar, var för sig och ihop. Inget hjälper.:crazy:
Ger snart upp. Stoet vill gärna springa med lite hög svans och kräver svansgaffel. Breddar även mkt när hon kommer upp i fart. Tacksam för alla tips och råd.

:eek::eek: Vad har en svansgaffel med luftsnappning att göra?? Eller är det så att luften kommer ut väldigt högljutt där bak och stör på någe vis?
 
Sv: Sto som suger luft.

Stoet suger in luft i slidan när hon springer. Detta gör att livmodern blir full med luft och det gör att det blir jobbigt för hästen att springa och andas. Det är det man menar med att ston suger luft.:smirk:. Är inte särskilt ovanligt men alla andra jag har stött på tidigare har det funkat att sy. Har testat handuk oxå och sätta något på gaffeln hjälper inte då hon håller svansen så högt. Testade att ha sämskskinn under sto suspensoaren så den höll det på plats så det inte kunde röra sig men det hjälpte föga.:(
 
Sv: Sto som suger luft.

:eek::eek: Vad har en svansgaffel med luftsnappning att göra?? Eller är det så att luften kommer ut väldigt högljutt där bak och stör på någe vis?

Skrev aldrig att hon luftsnappade. Hon drar in luft i slidan.:angel:
 
Sv: Sto som suger luft.

Skrev aldrig att hon luftsnappade. Hon drar in luft i slidan.:angel:


Hur vanligt tror du det är bland övrig hästsport? :idea: åke är ju "bara" här och lär sig nya saker.

Jag har faktiskt inte fler bra tips än vad som redan inkommit. På min räckte det att sy.
 
Sv: Sto som suger luft.

Såg en gång en märr som hade en slang till skottkärredäck i "hönan" ja inte i då men tätt sluten mot.

De hade blåst upp den ganska mycket o gjort någon sorts fastsättning som jag inte tittade så noga på.
 
Sv: Sto som suger luft.

Har prövat det med:(. Satte fast den i svansgaffeln. Funkade en liten stund till märren kom på att man kan försöka vifta på svansen och allt hamnade på sniskan.
 
Sv: Sto som suger luft.

Önskar det gick. Denna dam har humör som :devil:. Passar det inte smäller det. Testade lite försiktigt och band inte ner så hårt. Hon blev tvärsur och började hytta med baken. Måste ex ha automatkäk då hon annars reser om man spänner käken i långsammare gångart än mellan trav. Ett tag sprang hon med väl högt huvud, försökte då använda springrem med resultatet att hon antingen inte gick att få ur fläcken eller stod rakt upp.:smirk:. Lite egen dam men gillar att springa och är supersnäll på banan.
 
Sv: Sto som suger luft.

KL
min häst minns jag drog luft med de övre hålet oxå!
fick klippa upp de andra hålet innan hon skulle betäckas.
Efter hennes kastning o sjukdom så drar hon nu jädrar i den luft med de fd sydda hålet oxå.
låter hemskt.
Måste få de igensytt snart. Kan ju få de på försäkringen tror ja...
 
Sv: Sto som suger luft.

Vi har en grej som VERKLIGEN fungerar (har provat allt annat som man kan tänka sig). Vi har ett liten slang från skottkärra (som någon annan skrev, kanske sett våran) som vi tejpat fast ett bandageunderlägg i neopren på, man tejpar på mitten och sen viker man halva underlägget över tejpningnen. Slangen ska inte vara helt uppblåst, utan det ska vara lite luft i bara. Sen tar man en gummislang (tunn, genomskinlig sak som brukar sitta på luftsugargrejer som man kan köpa) och knyter fast i nederkant och drar fram till gjorden. Sitter som ett smäck!
 
Sv: Sto som suger luft.

*KL*

Hur kommer det sig att de börjar suga luft? Som min 9 åring börjat med i vintras, suger luft ur "bajjan". Glömde tyvärr sämskinnet idag, och i intervallerna sprang hon knappt 1.30 med "hålet på vid gavel".

Är det som äldre damer överlag på ålderns höst, allt börjar slappa??:p
 
Sv: Sto som suger luft.

Vi har en grej som VERKLIGEN fungerar (har provat allt annat som man kan tänka sig). Vi har ett liten slang från skottkärra (som någon annan skrev, kanske sett våran) som vi tejpat fast ett bandageunderlägg i neopren på, man tejpar på mitten och sen viker man halva underlägget över tejpningnen. Slangen ska inte vara helt uppblåst, utan det ska vara lite luft i bara. Sen tar man en gummislang (tunn, genomskinlig sak som brukar sitta på luftsugargrejer som man kan köpa) och knyter fast i nederkant och drar fram till gjorden. Sitter som ett smäck!

Tror du att du skulle kunna fixa en bild på denna "modell"? Jag har lite svårt att skapa mig en bild av hur neoprenet sitter...
 
Sv: Sto som suger luft.

*KL*

Hur kommer det sig att de börjar suga luft? Som min 9 åring börjat med i vintras, suger luft ur "bajjan". Glömde tyvärr sämskinnet idag, och i intervallerna sprang hon knappt 1.30 med "hålet på vid gavel".

Är det som äldre damer överlag på ålderns höst, allt börjar slappa??:p

Ingen som kan förklara för en "liten" flikka?? ;)
 
Sv: Sto som suger luft.

Vi har en grej som VERKLIGEN fungerar (har provat allt annat som man kan tänka sig). Vi har ett liten slang från skottkärra (som någon annan skrev, kanske sett våran) som vi tejpat fast ett bandageunderlägg i neopren på, man tejpar på mitten och sen viker man halva underlägget över tejpningnen. Slangen ska inte vara helt uppblåst, utan det ska vara lite luft i bara. Sen tar man en gummislang (tunn, genomskinlig sak som brukar sitta på luftsugargrejer som man kan köpa) och knyter fast i nederkant och drar fram till gjorden. Sitter som ett smäck!

jag har en variant som åxå funkar som är liknande din. jag hade en märr som var grönjävlig med sitt luftsugande.

jag tog en svansgaffel - men satt inte fast svansen i den. för då tappar man ju effekten när de lyfter på svansen. tejpade fast 2 stora svampar så att de putar innåt mot slidan. trädde över ett blött sämsskin och sen så där bindningen till svansen finns på svansgaffeln trädde jag istället över ett bensnöre som är elastiskt och fäste i bukgjorden. satte slimmat som fasen.
 

Liknande trådar

Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 641
Senast: moonstruck
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 074
Senast: Lager
·
Träning Hej, jag har en 10 årig valack som jag snart haft i 3 år. Han har i hela sitt liv åkt transport och de senaste 3 åren åkt ganska mycket...
Svar
10
· Visningar
1 662
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp