Sto som surar och står emot

peven

Trådstartare
Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid uppsittning och att hon var ganska explosiv under inridningen. När jag köpte henne så tyckte förra ägaren att hon var för "mkt" för henne. Jag tog det lugnt o kom ganska snabbt förbi uppsittningsproblemet genom att alltid ha ngn på backen då jag satt upp. Hon kunde även kasta sig åt sidan när jag hoppade av. Detta är borta nu.
Till problemet i ridningen. Hon har vuxit ca 5 cm på 1 år(mellan 4 och 5 år) Hon är idag ca 170 cm. Hon har väldigt lätt för sig o mjuk i sina rörelser. Men periodvis surar hon jättemkt i början av ridpassen och vi bråkar för att överhuvudtaget komma igång i trav. Hon smålättar framtill o kan kicka mot skänkeln o jag försöker avleda henne genom att byta riktning eller lägga henne på en mindre volt. Till slut släpper det, hon börjar frusta o sen tar hon hjälperna som vilken annan häst som helst. Har börjat med att tömköra henne en liten stund innan jag sitter upp för att se om det är för att det tar emot i kroppen. Hon kan vara jättefin i tömmen men kan ändå börja sura direkt när vi ska igång från skritt till trav. Ibland surar hon i skritten redan. Har röntgat rygg, nacke o halskotpelare o bakknän.
Min massör säger att hon är lite svag i sina bakknän och inte vuxit färdigt än. Kan tillägga att hon beter sig likadant med annan ryttare. Jag försöker få henne att slappna av genom att stretcha henne en sida i taget o få igång kroppen och då kommer hon oftast igång o är blir väldigt framåt. Hon är en vig tjej som kan bocka och kicka och överhuvudtaget väldigt rörlig men kan alltså spänna sig i sin överlinje. Hon kan bete sig likadant i skogen. Kan börja bocka framför en uppförsbacke, eller stanna o inte vilja gå. Sen släpper det?? Några ideer vad jag ska hitta på?? Gaah, fantastisk att rida när hon är på humör/ när hon slappnar av. Otroligt rörlig o mjuk o är byggd i "rätt form" Att skicka iväg henne kan ju vara en ide´men är rädd att problemet kommer tillbaka när hon kommer hem. Väldigt snäll o mysig annars men oxå väldigt mkt mellan öronen :) Ps. ledarsto i hage trots att hon är yngst.
 
Är det någon skillnad på henne vid brunsterna? Tänker på om hon går emot skänkeln och smålättar fram för att du är på och driver framåt och hon är extra känslig då? Kan ju vara något med hormonerna i så fall.

Min har varit likadan men hon hade en rejäl låsning och vart (är) väldigt sen i sin utveckling. Överrörlig. så kroppen hängde inte riktigt med. Huvudet var med men inte kroppen.

Vi åker till Husaby hästklinik och har besök hos en equiterapheut (tror jag det heter) som hjälte oss att få loss låsningen och få bättre genomströmning i kroppen. Får tips och trixs även när det kommer till ridning.

Det har tagit tid snart ett år men nu börjar det likna något.
 
Passar sadeln?
Min var likadan, speciellt från skritt till trav. Det tog emot för henne och jag tyckte att jag kollade allt, undersökte, hade hjälp av sadelutprovare, veterinär, kiropraktor osvosv. Till sist upptäckte vi att sadeln tryckte (enligt hästen) pyttelite på ena bogbladet och har man en känslig häst med humör sägs det ifrån rejält. Löste det genom att varje gång hästen visar det (tack och lov inte så ofta) så justerar vi sadelns stoppning så det passar damen igen. Det är inte alltid så lätt att förstå vad våra fina hästar vill när dom inte pratar i ord som vi människor. :)


Edit, glömde att skriva när jag såg inlägget över mig att hon hade fått en liten låsning där det hade klämt vid bogbladet!
 
Är det någon skillnad på henne vid brunsterna? Tänker på om hon går emot skänkeln och smålättar fram för att du är på och driver framåt och hon är extra känslig då? Kan ju vara något med hormonerna i så fall.

Min har varit likadan men hon hade en rejäl låsning och vart (är) väldigt sen i sin utveckling. Överrörlig. så kroppen hängde inte riktigt med. Huvudet var med men inte kroppen.

Vi åker till Husaby hästklinik och har besök hos en equiterapheut (tror jag det heter) som hjälte oss att få loss låsningen och få bättre genomströmning i kroppen. Får tips och trixs även när det kommer till ridning.

Det har tagit tid snart ett år men nu börjar det likna något.

Ja, hon är lite mer grinig även i boxen nu så jag tror det har ngt med brunsterna att göra. Hon är jättesur mot skänkeln o kan kicka lite mot skänkeln o grina med öronen, speciellt i början av passen. Jag får vara ganska passiv med skänkeln tills hon är igång. Sen är det inga problem med skänkelhjälpen. Min är oxå överrörlig o hon är/har varit sen i sin utveckling eftersom hon har vuxit mkt. Har regelbundet massör o vi kör med laser och djupvågsbehandling. Tycker att hon har varit ganska ok under några månader med detta beteende men så kom det tillbaka för 14 dagar sen.
Vad har du fått för tips från Husaby? Har hört att dom är bra med brunst-relaterade problem!
Jag har ju övervägt att sälja henne stundtals men vill verkligen inte det egentligen utan kunna lösa detta.Hon är ju en så himla härlig häst för övrigt.
Härligt att höra att det börjar lossna för er nu :)
 
Passar sadeln?
Min var likadan, speciellt från skritt till trav. Det tog emot för henne och jag tyckte att jag kollade allt, undersökte, hade hjälp av sadelutprovare, veterinär, kiropraktor osvosv. Till sist upptäckte vi att sadeln tryckte (enligt hästen) pyttelite på ena bogbladet och har man en känslig häst med humör sägs det ifrån rejält. Löste det genom att varje gång hästen visar det (tack och lov inte så ofta) så justerar vi sadelns stoppning så det passar damen igen. Det är inte alltid så lätt att förstå vad våra fina hästar vill när dom inte pratar i ord som vi människor. :)


Edit, glömde att skriva när jag såg inlägget över mig att hon hade fått en liten låsning där det hade klämt vid bogbladet!

Ja, jag har lite problem när jag sadlar henne för jag tycker inte att bogbladen är helt parallella med varandra. Rättar alltid till sadeln på höger sida först och när jag kommer över till vänster sida så ligger sadeln aaaningens närmare bogbladet på den sidan. Har precis köpt en hoppsadel som jag tänkte prova ikväll för att se om det är ngn skillnad på henne. Väntar förtvivlat på vår sadelprovare som är sjukskriven.... Nä, det är verkligen inte lätt att hitta orsakerna till knepigt beteende:)
 
Glömde skriva att hon visar inga reaktioner runt sadelstadsområdet vid massage etc
 
Ja, jag har lite problem när jag sadlar henne för jag tycker inte att bogbladen är helt parallella med varandra. Rättar alltid till sadeln på höger sida först och när jag kommer över till vänster sida så ligger sadeln aaaningens närmare bogbladet på den sidan. Har precis köpt en hoppsadel som jag tänkte prova ikväll för att se om det är ngn skillnad på henne. Väntar förtvivlat på vår sadelprovare som är sjukskriven.... Nä, det är verkligen inte lätt att hitta orsakerna till knepigt beteende:)

Kan vara värt att testa iaf. Min låg till synes "perfekt" men som tur är har denna sadelutprovaren även en sadelmakare som kunde göra justeringarna på plats och vi märkte skillnaden direkt.
Nej men alla försöker är värda att hyllas :-)
 
Kan vara värt att testa iaf. Min låg till synes "perfekt" men som tur är har denna sadelutprovaren även en sadelmakare som kunde göra justeringarna på plats och vi märkte skillnaden direkt.
Nej men alla försöker är värda att hyllas :-)

Åh det låter ju toppen att kunna justera på plats!! Verkligen :) Jag hoppas min provare kan komma snart :)
 
Jag har en som är ungefär likadan @peven Men min är ett kallblod och har en karriär på travbanan bakom sig. Inriden som åttaåring när jag köpte den. Vid ridning kan den stanna utan synbar anledning och när man driver framåt piper den och sparkar mot skänkeln. Tidigare kunde den även lätta framtill. Är kollad av veterinär och kiropraktor, hade en liten hovbensrotation för 1.5 år sedan samt varit/är sned i kroppen. Tänderna kollas två gånger per år.

Det blir märkbart värre vid brunst samt att den ogillar att bli borstad över hela kroppen, särskilt när den har vinterpäls. Den kan alltså även "sura" vid borstning, samling, selning eller om man lägger på ett täcke. Hos tidigare ägare har man varit två vid selning och den ena "skickat" gjorden under magen till den som stått på andra sidan som sedan spänt gjorden. Den har tydligen "alltid" viftat med bakbenen. I början här blev det pip och skrik bara för att jag sträckte mig under magen på den. Jag tror också att den haft snedheter samt en inte riktigt passande sele som skapat obehag.

Nu efter fyra år börjar det bli bättre och jag vet på ett ungefär hur jag ska handskas med problemet. Jag borstar så lite som möjligt, helst efter träning :p, när den stannar gör jag en slags öppna eller sidepass (lite beroende på hur miljön runt om ser ut) och det brukar bryta stopptanken. I skogen på hemväg har jag ibland väntat ut tills jag känner att den vill gå och så står vi en stund extra innan vi faktiskt går, funkar dock mindre bra på ridbana eller på väg hemifrån. Jag har även provat att använda sporrar/spö men reaktionerna på det är sådana som jag inte vågar rida igenom, ett par gånger har jag dock gjort det med tränarhjälp. Den stora skillnaden kom nog när jag började longera och/eller jobba den lös i rundkorall. Där kan vi ta en del diskussioner utan att det blir direkt farligt. I grunden är det en väldigt arbetsvillig och ambitiös häst så vi jobbar på helt enkelt.
 
Tycker att hon har varit ganska ok under några månader med detta beteende men så kom det tillbaka för 14 dagar sen.
Det här tycker jag låter misstänkt brunst... Ljuset har nu vänt, fåglarna har börjat sjunga igen (i södra Sverige) och min häst har börjat fälla vinterpälsen. Hon börjar nog brunsta snart. Jag har ridit ett sto där man knappt kunde lämna gårdsplanen när hon brunstade, sparkade mot skänkeln och stod emot hela tiden. Nuvarande är också mer känslig - hon surar över borstning vid pälssättning/fällning och blir lite annorlunda när hon brunstar. Kanske inte sur, men helt klart störd över att lämna kompisarna, trånar efter valackarna och går med handbromsen i tills man verkligen lämnat gården bakom sig på uteritterna.

Jag är inte så bra annars på brunstrelaterade problem, en generell lösning verkar vara munkpeppar som många tycks uppleva hjälper deras ston. Exakt vad det gör vet jag inte, men såg själv förändringen på ett sto i stallet som hade rejält humör vid brunst.
 
@peven
Säkert hormonrelaterat.

Min har varit tjurig i perioder men så började jag rida fram i galopp på lång tygel och lätt sits och sen dess är problemet i princip borta. Jag låter henne rulla på utan krav alls, bara hålla galopp. Gör så i typ 5 min eller tills hon själv börjar öka på långsidorna :p och sen skrittar jag lite och efter det travar jag och rider lätt. Hon behöver liksom komma igång av sig själv utan att jag påverkar henne. Kan vara värt att testa iallafall.
 
@peven
Säkert hormonrelaterat.

Min har varit tjurig i perioder men så började jag rida fram i galopp på lång tygel och lätt sits och sen dess är problemet i princip borta. Jag låter henne rulla på utan krav alls, bara hålla galopp. Gör så i typ 5 min eller tills hon själv börjar öka på långsidorna :p och sen skrittar jag lite och efter det travar jag och rider lätt. Hon behöver liksom komma igång av sig själv utan att jag påverkar henne. Kan vara värt att testa iallafall.
Ja jag fick tipset att tömköra henne innan i galopp i 5-10 min o sen hoppa upp men detta har inte hjälpt riktigt fullt ut. Nu har hon blivit mkt värre de senaste dagarna om det har varit en valack i ridhuset. Då riktigt trycker hon sig emot den o nästan kliver på den stackaren. Så nu är jag övertygad om att det är brunstrelaterat. Men sen kan man ju fråga sig vad man gör åt det!? Hormonspruta? Betäcka henne? Svårt att veta hur sjutton man hanterar ett sånt här problem
 
Låter väldigt mycket som hormoner. Jag har tyvärr inget bra tips tänkte bara att det kunde vara något att nysta lite i.

Min är likadan vare sig hon är brunstig eller ej men det berodde på låsningen. Finns ju typ magnesium? att ge för att få hormonbalansen jämnare. Kan vara värt att kika på i alla fall.

Lycka till :)
 
Hon får dubbel dos Magnesium och jag har även gett Stroppy mare. Det slutade jag med för ca 2 månader sen för jag tyckte inte det behövdes. Har dock börjat med det igen. Husaby ska ju vara bra med hormonstinna sto har jag hört!
 
Hon får dubbel dos Magnesium och jag har även gett Stroppy mare. Det slutade jag med för ca 2 månader sen för jag tyckte inte det behövdes. Har dock börjat med det igen. Husaby ska ju vara bra med hormonstinna sto har jag hört!

Du får ringa och fråga :D

Jag har haft tur, ena stoet är bättre under brunst (mycket mer medgörlig :D ) och den andra svarta faran med massa egna åsikter märks brunsten inte av alls. Det är bara en massa jox med att komma till skott ändå :rofl:
 
Min förra var skitrolig vid brunst. Vart helt plötsligt rädd för snö som existerat ett tag vid det laget och okuperade större delen av värden 24/7....
 
Ang brunst är det ju inte ovanligt att en del har onormala hormonhalter .
Jag hade kollat ang just det i TS fall .

Magnesium vet jag inte något rön öht som skulle vara hjälp mot sånt ?
Magnesium i ”dubbla doser” etc ska man ju oavsett inte laborera med som nån annan ger osv . Det är rätt ovanligt generellt med grav magnesiumbrist hos häst, men har man analys på fodret ser man ju det isåfall då mg är macromineral som följer med analysresultatet .
 
Senast ändrad:
Ang brunst är det ju inte ovanligt att en del har onormala hormonhalter .
Jag hade kollat ang just det i TS fall .

Magnesium vet jag inte något rön öht som skulle vara hjälp mot sånt ?
Magnesium i ”dubbla doser” etc ska man ju oavsett inte laborera med som nån annan ger osv . Det är rätt ovanligt generellt med grav magnesiumbrist hos häst, men har man analys på fodret ser man ju det isåfall då mg är macromineral som följer med analysresultatet .
Ja det var ett bra tips o det ska jag absolut göra! Anledningen till att jag har gett Magnesium beror på att hon var otroligt explosiv o for i luften för minsta lilla. Kan säkert vara läge att plocka bort det nu då hon har dämpat sig betydligt o är mer avslappnad. Det är bra med såna här trådar för ibland kör man bara på i samma hjulspår. Dock har Magnesiumet fungerat väldigt bra på min häst då hon verkligen behövde slappna av.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 126
Senast: super
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 002
Senast: linnsan
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
3 887
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 206
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp