Sto som surar och står emot

@peven men som sagt så magnesium om det finns en brist syns ju i analysen om du räknar på fodret utifrån det :) och som sagt väldigt sällan de har brist . Jag tror verkligen inte din häst ”slappnat av” pga just extra magnesium i sammanhanget ? Den uppför sig ju som den gör ändå utfrån din tråd ?

Jag hade kollat hormonerna som sagt .
 
Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid uppsittning och att hon var ganska explosiv under inridningen. När jag köpte henne så tyckte förra ägaren att hon var för "mkt" för henne. Jag tog det lugnt o kom ganska snabbt förbi uppsittningsproblemet genom att alltid ha ngn på backen då jag satt upp. Hon kunde även kasta sig åt sidan när jag hoppade av. Detta är borta nu.
Till problemet i ridningen. Hon har vuxit ca 5 cm på 1 år(mellan 4 och 5 år) Hon är idag ca 170 cm. Hon har väldigt lätt för sig o mjuk i sina rörelser. Men periodvis surar hon jättemkt i början av ridpassen och vi bråkar för att överhuvudtaget komma igång i trav. Hon smålättar framtill o kan kicka mot skänkeln o jag försöker avleda henne genom att byta riktning eller lägga henne på en mindre volt. Till slut släpper det, hon börjar frusta o sen tar hon hjälperna som vilken annan häst som helst. Har börjat med att tömköra henne en liten stund innan jag sitter upp för att se om det är för att det tar emot i kroppen. Hon kan vara jättefin i tömmen men kan ändå börja sura direkt när vi ska igång från skritt till trav. Ibland surar hon i skritten redan. Har röntgat rygg, nacke o halskotpelare o bakknän.
Min massör säger att hon är lite svag i sina bakknän och inte vuxit färdigt än. Kan tillägga att hon beter sig likadant med annan ryttare. Jag försöker få henne att slappna av genom att stretcha henne en sida i taget o få igång kroppen och då kommer hon oftast igång o är blir väldigt framåt. Hon är en vig tjej som kan bocka och kicka och överhuvudtaget väldigt rörlig men kan alltså spänna sig i sin överlinje. Hon kan bete sig likadant i skogen. Kan börja bocka framför en uppförsbacke, eller stanna o inte vilja gå. Sen släpper det?? Några ideer vad jag ska hitta på?? Gaah, fantastisk att rida när hon är på humör/ när hon slappnar av. Otroligt rörlig o mjuk o är byggd i "rätt form" Att skicka iväg henne kan ju vara en ide´men är rädd att problemet kommer tillbaka när hon kommer hem. Väldigt snäll o mysig annars men oxå väldigt mkt mellan öronen :) Ps. ledarsto i hage trots att hon är yngst.

Har veterinären kollat att det inte är någon cysta på äggstockarna?
 
Vet inte om det påverkar henne negativt att hon går i blandflock med ett gäng stora valacker:cautious:
 
Vet inte om det påverkar henne negativt att hon går i blandflock med ett gäng stora valacker:cautious:
Nu är det förvisso vinter men mitt sto brunstade i december, gick då med en valack som hon verkligen gillar. Sedan kom nya hästar och sedan dess går min med ett sto istället. Hon har inte brunstat sedan dess. Med tanke på att hon brunstade i mörka december tror jag hon blir triggad av valacken, snarare än att det helt hänger på årstid/ljus. Vi har även ston som betett sig brunstigt mot andra ston som de verkligen gillar, oavsett årstid. Men vi får väl se nu när våren kommer, om hon kommer brunsta så mycket som hon gjorde i somras/höstas när hon nu kommer gå med ett sto istället. Valacken finns ju fortfarande på gården, men de träffas mycket lite.
 
Ja blir ju intressant att se hur det blir nu då!
Jag vill nog försöka få till en stoflock för att testa iaf.
 
Detta låter som mitt sto, som ung var hon sån i princip året runt, möjligtvis lite bättre sommartid. Nu när är lite äldre (8 år) har hon sansat sig men så här års komner tendenserna alltid tillbaks, om än mildare än tidigare. Jag har kopplat det till pälsfällningen, hon är väldigt känslig i huden året runt men så här års märks det på henne att hon är ännu känsligare, man får knappt ta på henne och råkar man lugga henne så blir hon jätteirriterad.
 
Detta låter som mitt sto, som ung var hon sån i princip året runt, möjligtvis lite bättre sommartid. Nu när är lite äldre (8 år) har hon sansat sig men så här års komner tendenserna alltid tillbaks, om än mildare än tidigare. Jag har kopplat det till pälsfällningen, hon är väldigt känslig i huden året runt men så här års märks det på henne att hon är ännu känsligare, man får knappt ta på henne och råkar man lugga henne så blir hon jätteirriterad.
Aha, min är inte så irriterad vid borstning o så men hon fäller rätt mkt nu. Däremot fick hon en masss utslag förra året som inte gick att förklara. Hon hade det från Januari till Maj o vi fick ge henne Antihistamin för att det skulle ge med sig. Då såg hon rätt tråkig ut i pälsen. Nu är hon rätt fin i pälsen trots fällning. Eftersom hon trycker sig mot valackerna känns det som hormonrelaterat men kan säkert vara kopplat till känslighet i huden oxå
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 132
Senast: super
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 022
Senast: linnsan
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
3 896
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp