Sto som vill kissar ofta när man rider

Sootie

Trådstartare
Jag undrar om jag kan hjälpa min häst på ngt sätt.
Det är så att varje gång hon träffar en ny häst så börjar hon direkt att brunsta (ny häst i stallet, rider ut med ny häst, ny häst samtidigt som oss i ridhuset osv) hon har tidigare haft föl och när hon gått i hage bredvid häst med föl är hon otroligt intresserad av dem. Jag vill inte förmänskliga min häst men hon verkar Avis och mycket sugen på eget föl.

När jag rider henne så vill hon alltid stanna och kissa minst två gånger, men när vi är iväg och tävlar/tränar så vill hon stanna och små kissa väldigt ofta.

Hon verkar för övrigt må toppen men det här med att hon vill stanna och kissa hela tiden när vi är iväg är besvärligt!

Några tankar eller kloka ord om detta tar jag tacksamt emot 😀
 
Jag undrar om jag kan hjälpa min häst på ngt sätt.
Det är så att varje gång hon träffar en ny häst så börjar hon direkt att brunsta (ny häst i stallet, rider ut med ny häst, ny häst samtidigt som oss i ridhuset osv) hon har tidigare haft föl och när hon gått i hage bredvid häst med föl är hon otroligt intresserad av dem. Jag vill inte förmänskliga min häst men hon verkar Avis och mycket sugen på eget föl.

När jag rider henne så vill hon alltid stanna och kissa minst två gånger, men när vi är iväg och tävlar/tränar så vill hon stanna och små kissa väldigt ofta.

Hon verkar för övrigt må toppen men det här med att hon vill stanna och kissa hela tiden när vi är iväg är besvärligt!

Några tankar eller kloka ord om detta tar jag tacksamt emot 😀
Jag vet inte vad man ska göra, har inte haft häst som gjort så men känt en häst under min barndom på ridskola. Han kissade minst 1-2 gånger per lektion (40 min). Om hon är sugen på eget föl är det kanske något man kan tänka över?:heart
 
Beror det på brunst så testa munkpeppar eller stropy mare. Har hon mycket problem med beteendet och mår dåligt av det så går det att sätta in en plastkula i livmodern och på så sätt få henne att tro att hon är dräktig. Ungefär som när vi äter p-piller.
 
Är du säker på att det har med brunst att göra? Det kan ju även vara något annat, t ex problem från livmodern. Jag hade kollat upp det på klinik.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Hedinn
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp