Stockholm med tonåring

Urigurien

Trådstartare
Hänger på en annan Stockholmstråd och undrar om nån har tips på kul eller intressanta saker att se och göra med en trettonåring ett par dagar under höstlovet? Vilka muséer är tillräckligt roliga för att hålla intresset uppe? Utställningar, evenemang..?

Orkar inte shoppa på HM heela dagarna 😅
 
Vasamuseet är fint. Min 8-åring tyckte att Slottet var väldigt intressant när vi var där.

Vilket museum som intresserar beror nog mycket på individen och mindre på åldern.
 
Stadsmuseet är nyrenoverat så det kan ju vara kul! Jag var bara där innan de renoverade och gillade det, hade tyckt om det som tonåring också.
Men håller med om att det beror mer på individ än ålder skulle jag gissa, vad som går hem och inte.
 
Hänger på en annan Stockholmstråd och undrar om nån har tips på kul eller intressanta saker att se och göra med en trettonåring ett par dagar under höstlovet? Vilka muséer är tillräckligt roliga för att hålla intresset uppe? Utställningar, evenemang..?

Orkar inte shoppa på HM heela dagarna 😅
Vad tycker tonåringen om? Naturhistoriska har båda mina gillat, min dotter som älskar historia älskar historiska museet, livrustkammaren och vasa muséet.
 
Etnografiska om det är en intressant utställning, Armémuseum tycker jag själv håller en bra nivå.

Beroende lite på intressen i övrigt så kanske Escape Room vore något? Vad gäller evenemang så händer det alltid något någonstans
 
Hänger på en annan Stockholmstråd och undrar om nån har tips på kul eller intressanta saker att se och göra med en trettonåring ett par dagar under höstlovet? Vilka muséer är tillräckligt roliga för att hålla intresset uppe? Utställningar, evenemang..?

Orkar inte shoppa på HM heela dagarna 😅
Livrustkammaren är roligast tycker jag (vagnar, Streiff! :) kläder.). Medelhavsmuseet ligger väldigt bra till och är kul med mumier. Dit gick vi jämt när jag var tonåring. Inte så överväldigande stora heller. Skattkammaren för juveler.

För dessa behöver du knappt traska ur Gamla stan ens och är typ nära till NK o Åhlens... (beroende på vad man menar med nära)

Historiska har fint guld men är lite längre bort och så. Naturhistoriska har fina dinosaurier och är ännu lite längre bort. Säg åka ngn tranport. De tar många timmar var och man kan vara lite matt efteråt.

Gröna lund var helt galet fullt av folk förra helgen och hade spindlar o pumpor upp till halsen. Om man går dit en dag på höstlovet istället för öppningslördagen så tror jag det kan vara hur kul som helst, i lördags var det mest kö. Allt var omgjort till skräck, en del med 11 årsgräns i vuxet sällskap, 13 utan vuxen. Kan ju vara perfekt rätt ålder helt enkelt. Båt från gamla stan stannar direkt utanför biljettluckorna.

(Båten landar även vid typ Vasamuseet, Abbamuseet, typ Skansen och div sådant. Går på SL kortet.)

SF-bokhandeln i gamla stan såklart för shopping om man gillar vilken seriefigur som helst eller Harry Potter, eller bara gillar böcker. English bookshop på söder om hen läser på engelska.

Så från någon som ofta besökt från näraliggande stad som tonåring och då gärna velat ha allting smätt smätt inom gångavstånd.

(Du har ett medeltidsmuseum där också någonstans under en bro, men jag har alltid blivit besviken på det. Inte varit där på länge dock.)
 
Senast ändrad:
Hänger på en annan Stockholmstråd och undrar om nån har tips på kul eller intressanta saker att se och göra med en trettonåring ett par dagar under höstlovet? Vilka muséer är tillräckligt roliga för att hålla intresset uppe? Utställningar, evenemang..?

Orkar inte shoppa på HM heela dagarna 😅

Tekniska museet! Och igen; Hallwylska, ta en guidad tur.
 
Jag och min 10-åring har hängt 6 timmar på etnografiska också, men det är kanske inte norm.
Men det ligger ju ett gäng därute, man kan gå emellan:)
 
Jag har alltid älskat konsthantverk, även i tonåren. Så Kaolin, Blås och Knåda samt Konsthantverkarna är mina heta tips. Även en tur till Gustavsbergs Konsthall är oftast värt det.

Men ja, jag var en udda tonåring.
 
Livrustkammaren är roligast tycker jag (vagnar, Streiff! :) kläder.). Medelhavsmuseet ligger väldigt bra till och är kul med mumier. Dit gick vi jämt när jag var tonåring. Inte så överväldigande stora heller. Skattkammaren för juveler.

För dessa behöver du knappt traska ur Gamla stan ens och är typ nära till NK o Åhlens... (beroende på vad man menar med nära)

Historiska har fint guld men är lite längre bort och så. Naturhistoriska har fina dinosaurier och är ännu lite längre bort. Säg åka ngn tranport. De tar många timmar var och man kan vara lite matt efteråt.

Gröna lund var helt galet fullt av folk förra helgen och hade spindlar o pumpor upp till halsen. Om man går dit en dag på höstlovet istället för öppningslördagen så tror jag det kan vara hur kul som helst, i lördags var det mest kö. Allt var omgjort till skräck, en del med 11 årsgräns i vuxet sällskap, 13 utan vuxen. Kan ju vara perfekt rätt ålder helt enkelt. Båt från gamla stan stannar direkt utanför biljettluckorna.

(Båten landar även vid typ Vasamuseet, Abbamuseet, typ Skansen och div sådant. Går på SL kortet.)

SF-bokhandeln i gamla stan såklart för shopping om man gillar vilken seriefigur som helst eller Harry Potter, eller bara gillar böcker. English bookshop på söder om hen läser på engelska.

Så från någon som ofta besökt från näraliggande stad som tonåring och då gärna velat ha allting smätt smätt inom gångavstånd.

(Du har ett medeltidsmuseum där också någonstans under en bro, men jag har alltid blivit besviken på det. Inte varit där på länge dock.)
Justja, nya Vikingamuseet (där jag inte varit) ligger också där bredvid Vasamuseet, Skansen, Grönan, Nordiska museet, Abbamuseet osv. Med den där båten från Gamla stan, eller 10 min Spårvagn från typ Åhlens och NK. (Det ska vara väldigt entusiasmerande och med genustänk hävdar de själva)

Jag trooor hovstallet och Armémuseum är längs spåret men är inte Stockholmare.
 
SF-bokhandeln i gamla stan såklart för shopping om man gillar vilken seriefigur som helst eller Harry Potter, eller bara gillar böcker. English bookshop på söder om hen läser på engelska.
Om tonåringen gillar böcker och spel och fantasy och science fiction och sådant, tror jag verkligen att SF-bokhandeln kan vara något. Ungar som inte är vana vid att ha tillgång till den (vilket i princip gäller alla ungar som inte bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö) blir ofta helt exalterade.

Jag brukade släppa min unge lös där, och själv sätta mig och fika i närheten under tiden.
 
Om tonåringen gillar böcker och spel och fantasy och science fiction och sådant, tror jag verkligen att SF-bokhandeln kan vara något. Ungar som inte är vana vid att ha tillgång till den (vilket i princip gäller alla ungar som inte bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö) blir ofta helt exalterade.

Jag brukade släppa min unge lös där, och själv sätta mig och fika i närheten under tiden.
Hehe :rofl: (min mamma satte sig resolut på en stol bakom en bokhylla och surfade på mobilen medan hon släppte mig och mitt barn lösa i affären, ska föreslå café nästa gång!)

ts: missa inte att en trappa upp är fullt med grejs med Harry Potter och Star wars pryttlar. Och mycket Kawaii ursött japanskt rakt innanför kassorna.
 
Jag spontangick på Armemuseum sist jag var i stockholm. Tyckte det var intressant, förutsatt att man är åtminstone lite nyfiken på historia och att kolla på vapen och liknande.
Hovsstallet ligger som tidigare nämnt precis nedanför, där har de guidade turer några gånger om dagen om jag fattade det rätt när jag var där. Jag hade dock inte tid då så kikade mest in i ingången så kan tyvärr inte ge någon recension på det.
 
Tillägg. Kanske bio i mall of Scandinavia kan vara något, beroende på vad ni har för biomöjligheter hemma. Är ju imax bio där som tydligen ska vara en speciell upplevelse.
Och lika dant beroende på ert restaurangutbud hemma, kolla upp om det är någon speciell restaurang ni vill besöka kanske? Hard Rock café finns ju inte på så många ställen, kanske kan vara kul om musikintresse finns. Den i London har en bra utställningsdel med instrument och kläder, tror nog inte att Stockholm har i närheten av lika mkt av det, men borde ju hänga någon fin gitarr där iaf. (det har säkert nån annan bättre koll på)
Eller en fika på ett Starbucks, inte så annorlunda mot någon annan kedja. Men kan ju vara en kul grej, det hade nog jag tyckt i den åldern.
 
Jag absolut Älskade fjärils och fågelhuset! Finns de kvar? I så fall kan det vara en heldag för en tonåring som är intresserad av djur och natur.
 
Justja, nya Vikingamuseet (där jag inte varit) ligger också där bredvid Vasamuseet, Skansen, Grönan, Nordiska museet, Abbamuseet osv. Med den där båten från Gamla stan, eller 10 min Spårvagn från typ Åhlens och NK. (Det ska vara väldigt entusiasmerande och med genustänk hävdar de själva)

Jag trooor hovstallet och Armémuseum är längs spåret men är inte Stockholmare.

Vikingamuseet var riktigt dåligt det enda gamla var en fekalie av något slag. Vasamuseet är däremot lysande. Och leksaksmuseet i bergrummet under östasiatiska är bra. Och östasiatiska gillar jag massor.
 
Jag absolut Älskade fjärils och fågelhuset! Finns de kvar? I så fall kan det vara en heldag för en tonåring som är intresserad av djur och natur.
De har numera även hajar :) fin promenad runt park, titta på kronprinsessans trädgårdsmur.

(mitt barn älskade när han var 1-7. )
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 198
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 784
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 754
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp