Stockholms Fältrittsklubbs Hubertusjakt

G

Gisburne

Är det någon här som vet hur banan ser ut, med hinder etc.? Jag vill vara med, tänkte åka på ett par förjakter i oktober, men jag vill gärna veta hur banan/-orna ser ut på förhand... Bör man ha brodd, till exempel? :confused:
 
Det är alla möjliga hinder - grindar, ris, bankar etc. Förra året hoppades det tom över fikabord!
Gräsbrodd är att rekommendera, speciellt som vädret är lite ostadigt.
Förjakternas svårighetsgrad och längd ökar för varje tillfälle för att man ska vara förberedd för den riktiga jakten.
 
Jag red min första förjakt idag. Jag hade ca 1,5cm långa gräsbrodd, 2 på varje hov. Det räckte gott. Vi hoppade mestadels över stockhinder, nått dike, en rund "rulle" av plank, men alla hinder gick att rida vid sidanom utom diket.
Det är förjakter varje lördag fram tills första november då första jakten är. Sfk jaktinbjudan
 
Okej, nu blir jag lite tveksam... Hur höga är hindren? Min pålle är inte jättetränad på höga hinder, även om han älskar terränghoppning. Han har hoppat runt 1 meter i skogen, men inte det senaste året. Ska jag undvika Stockholms jakt och satsa på nåt annat kanske? Jag vill verkligen vara med i Stockholm just för att det är mera "på riktigt" än andra jakter jag har ridit och hört talas om i den här trakten... Och jag missar de tre första förjakterna på grund av annat som kommit i vägen, så jag kan bara vara med på de två sista och upploppet... :confused:
 
På den förjakten jag var på var inget hinder högre än en meter (Max 70) och alla var inbjudande och lätthoppade. Det var två ponnier med, varav en c-ponny och de hängde med runt. Har lagt ut några bilder från jakten i mitt fotoalbum, jag tror att man kan se nått hinder där. Du kan ju i stort sett rida runt alla hinder också.
Hindermässigt tror jag inte att det blir några problem att vara med på de två sista jakterna, det är nog konditionen det hänger på. Men om du har möjlighet att vara ute och cantra så är det nog inte heller något problem. fotoalbum
 
Vilka fina bilder! Vem plåtade?

Okej, om man kan rida runt är det ju inga problem. Jag hoppar gärna, men jag vill ju helst komma över också! :D Hur lång är jakten då? Förjakterna blir väl längre och längre, men hur långt är upploppsjakten?

Måste man ha mörk kavaj om man är tjej? Min är grön... :confused: Ridbyxorna, ska de vara i avvikande färg? Mina är gröna dem med... :angel:
 
Det var min tekniska mamma. Hon tog säkert 20 bilder, men bara tre fastnade. Vi har köpt ny digitalkamera :p vi red i ca en timme i blandade gångarter, i mitten hade vi en avsittningspaus så man kunde knäppa upp sadelgjorden och låta hästarna pusta. Jo, jakterna blir längre med det blir också fler pauser. Jag red i beiga manchesterridbyxor och grå tweedkavaj, det verkade godkänt (ingen sa något iaf!)
 
Den riktiga jakten håller på i ett par timmar drygt, men det är avbrott emellanåt. Skrittsträckor etc. Du rider även över ett större område än förjakten som var i lördags.

På jakten den 1 november måste du ha vita eller ljusbeiga ridbyxor och kavaj. Helst röd kavaj om du är man.
Till förjakterna spelar det inte så stor roll, men kavaj ska du ha.
 
Förra året tror jag den riktiga jakten höll på mellan 2-3 timmar.
Jag red inte själv men några tjejjer i stallet red den.
 
Jag missar upploppet!!! :( Inte för att jag är upptagen den dagen, men både lördag den här veckan och lördag nästa vecka. Sen är det ju bara en förjakt kvar (väl?) och jag har inte varit med på nån! :cry:

Men nu vet jag i alla fall hur det är till NÄSTA år! :smirk:
 
Det är ngn klubb norr om stan som oxå brukar ha jakt. I Järfälla trakten nånstans.
Jag tror inte dom har som krav att du ska ha fullföljt tidigare jakter. Vet inte ens om dom har förjakter. Men kan vara värt att kolla upp om du vill rida jakt i år!
 
Att du inte deltar i Järfällas hubertus istället, den är den 1 november den också, jag vet inte tiden ännu.
Men vi har deltagit i den jakten 4 år i rad och det är en jättetrevlig,välordnad jakt. Lagom höga hinder och en paus mitt i med fika och sen upplopp där publiken står.
Kan varmt rekommendera den här jakten :bump:
 
Jag var inne på varenda hemsida jag kunde hitta igår kväll och letade efter jakter. Hittade bara en, den är på lördag och anmälningstiden har gått ut. Hur kontaktar jag Järfälla?
 
Prova att söka efter Birger Öhman,han brukar vara master och är den som håller i anmälningarna, när vi pratade med honom sa han att det kommer proposition i Ridsport också.
 
Nu är jag nyfiken! Var du med på Hubertusen i Järfälla? Jag lånade ut min häst :love: till min stallskötare och dom vann :banana: :banana: :banana:!
 
Nä, det gick inte. Jag trodde att jag var upptagen den dagen, men det ändrades i sista minuten och då var det för sent att anmäla. :( Men jag vill inte vänta tills nästa år med att rida nästa jakt!!! :cry:

Grattis till vinnaren!
 
Sv: Re: Stockholms Fältrittsklubbs Hubertusjakt

vad är det för häst raser man använder ??
 
Sv: Re: Stockholms Fältrittsklubbs Hubertusjakt

Jag red min första förjakt idag. Jag hade ca 1,5cm långa gräsbrodd, 2 på varje hov. Det räckte gott. Vi hoppade mestadels över stockhinder, nått dike, en rund "rulle" av plank, men alla hinder gick att rida vid sidanom utom diket.
Det är förjakter varje lördag fram tills första november då första jakten är. Sfk jaktinbjudan
Det står 2003 på den där inbjudan? :D Är det samma i år, förutom datumen, eller? :)
 
Sv: Re: Stockholms Fältrittsklubbs Hubertusjakt

well, inlägget var från 2003 också ;)
Datumen kan variera lite, det beror på hur helgerna o allt ligger, men årets inbjudan kommer säkert ut på hemsidan nån gång i höst
 

Liknande trådar

Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 212
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 541
Senast: MML
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp