Stockholmsdistriktet avråder från pay and ride och öppen bana

Tävlingssektionen i Stockholms Läns Ridsportförbund avråder nu föreningar i länet från att arrangera pay and ride, pay and jump, pay and cross samt öppen bana. Detta med anledning av coronaläget i Stockholm och att sjukvården redan är belastad som den är.
 
Funderar på hur stor risken är vid öppen bana om man bokat en specifik tid och endast en medhjälpare med sig?
Många häromkring som har det upplägget för att minska sprittrisken.
 
Funderar på hur stor risken är vid öppen bana om man bokat en specifik tid och endast en medhjälpare med sig?
Många häromkring som har det upplägget för att minska sprittrisken.
Har inte med smittspridning att göra per se utan mer skaderisker och att inte belasta vården mer än nödvändigt.
 
Har inte med smittspridning att göra per se utan mer skaderisker och att inte belasta vården mer än nödvändigt.
Det är ju bakvänt så det smäller om det. Ska vi sluta leva då? För det finns ju skaderisk så fort man går utanför dörren.
Man kommer aldrig helt undan skaderisken, den finns överallt.

Var en tråd här på buke för inte så länge sen där det var många som skrev att det är större skaderisk på marken än uppsuttet. Så jag undrar om det verkligen minskar skaderisken, den skaderisken finns ju även på vanliga träningar också. 🤔
 
Jag tycker att det är jättebra. Fattar inte varför folk är upprörda. Herregud, det är under en begränsad tid vi behöver leva med det här. SÅ viktigt är det inte att åka i väg och träna/tävla. Mycket bättre med försiktighetsåtgärder nu än att vi hamnar i en situation där vi inte får åka till stallet alls, som i vissa andra länder.
 
Det är ju bakvänt så det smäller om det. Ska vi sluta leva då? För det finns ju skaderisk så fort man går utanför dörren.
Man kommer aldrig helt undan skaderisken, den finns överallt.
Skaderisken är ju väldigt olika beroende på vad det är man gör. Och speciellt risken för svåra skador som kräver omfattande sjukhusvård.

Att bara gå ut, som i att ta en promenad på en gångväg e.dyl. har knappast någon stor riskfaktor.
Vad är det du menar skulle vara bakvänt med att hålla nere riskfaktorn?
 
Jag vill inte jämföra länders metod och argumentera om vem som gör rätt och vem som gör fel etc, men jag vill skicka lite uppmuntran som någon som bor i ett land som varit i "lockdown" i tre veckor - att inte åka ut på pay and jumps under en begränsad tid under en global pandemi - det här klarar ni!
 
Problemet som jag ser är väl att om Stockholmsklubbarna ställer in sina aktiviteter är det många som inte ser alternativet "Inte åka" utan "Åka längre". Och så åker man till klubbar runt om Södermanland, Uppland, Västmanland osv istället. Vilket väl kanske är bra om vården där inte är lika tungt belastad (än) pga corona men dåligt med tanke på smittspridning och att avstå onödigt resande.
 
Problemet som jag ser är väl att om Stockholmsklubbarna ställer in sina aktiviteter är det många som inte ser alternativet "Inte åka" utan "Åka längre". Och så åker man till klubbar runt om Södermanland, Uppland, Västmanland osv istället. Vilket väl kanske är bra om vården där inte är lika tungt belastad (än) pga corona men dåligt med tanke på smittspridning och att avstå onödigt resande.
Lösningen är väl isf att klubbarna bara välkomnar ekipage från andra klubbar i närområdet till den typen av evenemang. Personligen ser jag absolut ett problem med inställda tävlingar och träningstillfällen för professionella ryttare som lever på det men som hobbyryttare är det bara att hålla sig hemma och låta bli att resa i onödan och har folk inte vett nog att fatta såna beslut själva så måste det till andra saker som stoppar dom.
 
Har inte med smittspridning att göra per se utan mer skaderisker och att inte belasta vården mer än nödvändigt.

Fast just det känns väl knappast som ett argument som håller? Eller tänker jag fel?

Vi uppmuntras tillexempel att hellre ta bilen om vi ska åka någonstans under coronatider och att ta bilen är ju ett av de osäkraste sätten att ta sig någonstans och har mest skaderisk, ur vårdsynpunkt, även när trafiken minskat så här kraftigt.
 
Fast just det känns väl knappast som ett argument som håller? Eller tänker jag fel?

Vi uppmuntras tillexempel att hellre ta bilen om vi ska åka någonstans under coronatider och att ta bilen är ju ett av de osäkraste sätten att ta sig någonstans och har mest skaderisk, ur vårdsynpunkt, även när trafiken minskat så här kraftigt.

Men man tar ju sällan bilen för att åka ut och nöjesköra utan för att åka till jobbet och åka och handla. Stor skillnad eftersom båda har med överlevnad att göra! Att åka på öppen bana innebär ju att både nöjesköra och nöjesrida!

Sen tycker jag inte det är några större problem att åka på öppen bana och tror inte skadehistoriken är större där än hemma faktiskt. Alla vet att skritt på lång tygeln ute i naturen är livsfarligt 🤣
 
Min högst egna konspiratoriska tanke är att ridsportförbundet nu inte kan tjäna pengar på tävlingar och vill inte att klientelet ska gå över till pay & jump.
Jag anser att det var därför de reglerade det från början och skapade sig ett monopol.
 
Men man tar ju sällan bilen för att åka ut och nöjesköra utan för att åka till jobbet och åka och handla. Stor skillnad eftersom båda har med överlevnad att göra! Att åka på öppen bana innebär ju att både nöjesköra och nöjesrida!

Sen tycker jag inte det är några större problem att åka på öppen bana och tror inte skadehistoriken är större där än hemma faktiskt. Alla vet att skritt på lång tygeln ute i naturen är livsfarligt 🤣

Nä, men om man nu är ute efter att skaderiskerna ska minska i samhället så menar jag att det är en fantastiskt mycket mindre del som ”nöjesåker” till Pay & jump eller öppen bana Än de som ”tvingas” åka till jobbet i bil.
Känns som om man täpper till ett enda hål i en stor sil.
 
Min högst egna konspiratoriska tanke är att ridsportförbundet nu inte kan tjäna pengar på tävlingar och vill inte att klientelet ska gå över till pay & jump.
Jag anser att det var därför de reglerade det från början och skapade sig ett monopol.
Det kan jag dementera. I det här fallet i alla fall.
 
Min högst egna konspiratoriska tanke är att ridsportförbundet nu inte kan tjäna pengar på tävlingar och vill inte att klientelet ska gå över till pay & jump.
Jag anser att det var därför de reglerade det från början och skapade sig ett monopol.

Ridsportförbundet var redan ( långt) innan bekymrade över pay and ride och pay and jump, där ryttare rider utan att något av det går till förbundets kassa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp