stocksadel

lady foxglove

Trådstartare
nyss köpt en stock sadel sadeln passar super över rygg osv men är för hög i manken min häst gar en liten manke.. glider fram lite om jag galopperar. funderar på vad jag kan gör tänkte på ett sadel underlägg men det läggs under hella sadlens undersida,, tänkte mig en skumm gummi kil i framvalvet... kan jag ha även svanskappa någon som har erfarenn het av denna typ av sadel.. ps kan jag olja in med vanligt sadel olja och sadel tvål...:crazy:
 
Sv: stocksadel

lady foxglove skrev:
nyss köpt en stock sadel sadeln passar super över rygg osv men är för hög i manken min häst gar en liten manke.. glider fram lite om jag galopperar. funderar på vad jag kan gör tänkte på ett sadel underlägg men det läggs under hella sadlens undersida,, tänkte mig en skumm gummi kil i framvalvet... kan jag ha även svanskappa någon som har erfarenn het av denna typ av sadel.. ps kan jag olja in med vanligt sadel olja och sadel tvål...:crazy:

Har använt stocksadel till min häst förut o jag upplevde det också som att de var väldigt rymliga "vid manken" min häst har heller typ ingen markerad manke så sadeln låg inte så bra framtill. Funderar på om det finns nån häst med sådan manke att den skulle gå upp ordentligt i stocksadeln. Finns ju inte så många bilder på internet med hästar o stocksadlar mer än amerikanska, men jag har en stilla undran om hur en stocksadel ska ligga.Och på vilka hästar sadeln ligger bra på. Vad har du för häst? finns en tråd innan om var man kan köpa paddar o nåt konstigt i gel som höjer fram, söker du så kanske du hittar tråden. Det går säkert bra att använda svanskappa, du får väl prova.
Min sadel vart dessutom för smal för hästen så jag kunde inte använda den längre. Den åkte också lite framåt. Jag smörjde min precis lika dant som med alla andar sadlar. sadeltvål o sen olja.
 
Sv: stocksadel

jag har en nordis på 18 år med en relativ bred rygg lång med tedens till svank min sadel är relativ "platt" i bommen so ligger på hästens rygg så därför passar den. den trycker inte någon stans kollade i deag och fick in en ca knuten näve på höjden i fram valvet..hmmm
ja du vad ska jag söka det är en sadel som är en blnadning av vanlig sadel och western sadel ser mer ut u gormen som en vanlig rid sadel.. en långfärdssadel med högt bakvalv vilket gör att man får en stadig sits . sök information på internet har ingen sida att referra till.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 710
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 050
Senast: Badger
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 187
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp