Stöd och hjälp med hushållet vid NPF

monster1

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av att få någon typ av praktiskt stöd för hushållssysslor när man har en npf och inte klarar av att sköta hushållet själv? Typ som hemtjänst fast för personer med funktionsnedsättning.
 
Boendestöd har jag om du undrar om det? Det är dock ett stöd i att göra sakerna själv, inte som hemtjänst som städar åt dig tex.
 
Jag tänker mig nog snarare någon som gör det åt en. Personen i fråga orkar liksom inte med så mycket.

Då är frågan vad är "så mycket"? Jag orkar verkligen inte särskilt mycket men boendestöd har hjälpt med att hitta en mängd hushållsarbete som är ok, även om jag inte bor riktigt så rent som jag vill.
 
Mig veterligen är det inget som existerar, i alla fall inte i någon form man kan ansöka om under LSS eller liknande. Boendestöd finns men det är mer till för att pusha en att själv städa och de flesta jobbar med tanken att man ska bli mer självständig med tiden och så småningom fasa ut stödet. Är det inte möjligt så är nog enda alternativet att kolla in typ städfirma, men spontant tänker jag att det inte är ekonomiskt hållbart att ha på regelbunden basis. Svårt läge.

Själv så fick jag bra hjälp av arbetsterapeut med att få in någon slags städrutin. Jag orkar inte med många saker per dag, och det lär så förbli, men jag klarar numera att hålla hemmet från att bli totalt sunkigt. Jag tänker att boendestöd behöver inte vara helt uteslutet, men det gäller att i ansökan vara väldigt tydligt med hur situationen ser ut och hur låg orken är.
 
Är det någon här som har erfarenhet av att få någon typ av praktiskt stöd för hushållssysslor när man har en npf och inte klarar av att sköta hushållet själv? Typ som hemtjänst fast för personer med funktionsnedsättning.
Om man pga funktionshinder inte kan sköta sitt hem kan man ansöka om hemtjänst. Det gäller även om man inte är pensionär. Jag fick hemtjänst när jag var 36 år, pga fysiska åkommor visserligen men det är inte det viktiga. Det viktiga är att man har rätt att få hjälp om man inte kan klara sig själv. För att ansöka om hemtjänst kontaktar man biståndshandläggare i sin kommun som har hand om hemtjänst. (Man kan i växeln be att få bli kopplad till rätt person.) Det är dock enormt svårt att få hjälp överhuvudtaget idag. Jag blev av med min hemtjänst för snart ett år sedan på helt horribla grunder. Det var tydligt att det handlade om att spara pengar.
 
Då är frågan vad är "så mycket"? Jag orkar verkligen inte särskilt mycket men boendestöd har hjälpt med att hitta en mängd hushållsarbete som är ok, även om jag inte bor riktigt så rent som jag vill.
Personen klarar ca 20% av hushållsarbetet. När hen inte har någon annan som hjälper till och gör jobbet varvas smutsig disk, med tvätt, gamla räkningar, skräp, prylar och annat på alla upptänkliga ytor i hemmet. Mat lagas inte, disk diskas inte etc etc. Med projektledning kan personen tex dammsuga en gång i månaden eller liknande. Men hinner liksom inte hålla ordning i samma takt som hen smutsar ned. Hen sköter heller inte sin hygien. Med hjälp att komma igång betalar personen räkningarna någon dag över tiden.
 
Personen klarar ca 20% av hushållsarbetet. När hen inte har någon annan som hjälper till och gör jobbet varvas smutsig disk, med tvätt, gamla räkningar, skräp, prylar och annat på alla upptänkliga ytor i hemmet. Mat lagas inte, disk diskas inte etc etc. Med projektledning kan personen tex dammsuga en gång i månaden eller liknande. Men hinner liksom inte hålla ordning i samma takt som hen smutsar ned. Hen sköter heller inte sin hygien. Med hjälp att komma igång betalar personen räkningarna någon dag över tiden.
Jag tror att första steget är boendestöd ändå, man bedöms från fall till fall och de som behöver kan få stöd flera gånger i veckan. Utifrån hur det fungerar kan man ju efter en tid utvärdera och se vad som funkar bra och om det behövs ytterligare stöd så småningom.
 
Jag tror att första steget är boendestöd ändå, man bedöms från fall till fall och de som behöver kan få stöd flera gånger i veckan. Utifrån hur det fungerar kan man ju efter en tid utvärdera och se vad som funkar bra och om det behövs ytterligare stöd så småningom.
Personen har boendestöd men de kommer bara några gånger i veckan för att se till att hen går upp och tar sin medicin samt frukost. Ett försök hålla dygnet på rätt håll. Hen har även träffat arbetsterapeut som lämnat av en tavla som efter mycket om och men kommit upp på väggen där personen fått skriva upp en rutin som hen inte håller. Detta har pågått några år.
 
Personen har boendestöd men de kommer bara några gånger i veckan för att se till att hen går upp och tar sin medicin samt frukost. Ett försök hålla dygnet på rätt håll. Hen har även träffat arbetsterapeut som lämnat av en tavla som efter mycket om och men kommit upp på väggen där personen fått skriva upp en rutin som hen inte håller. Detta har pågått några år.
Jaha, vad tråkigt. Jag har en närstående där boendestöd fungerat som knuff i rätt riktning, att onsdag 10.00 kommer de och då tar de gemensamt tag i en eller flera såna där grejer som inte blir av. Räkningar, disken, rensa kylen... Just att någon är där när saken ska genomföras verkar vara till stor hjälp. Kan man ta en dialog med samordnaren och önska det?
 
Jaha, vad tråkigt. Jag har en närstående där boendestöd fungerat som knuff i rätt riktning, att onsdag 10.00 kommer de och då tar de gemensamt tag i en eller flera såna där grejer som inte blir av. Räkningar, disken, rensa kylen... Just att någon är där när saken ska genomföras verkar vara till stor hjälp. Kan man ta en dialog med samordnaren och önska det?
Det finns ingen samordnare, men en biståndshandläggare finns. Personen själv känner inte att hen orkar göra sakerna, det finns kroniska depressioner, ångest och utmattning också förutom ADHD.
 
Det finns ingen samordnare, men en biståndshandläggare finns. Personen själv känner inte att hen orkar göra sakerna, det finns kroniska depressioner, ångest och utmattning också förutom ADHD.
Finns det någon kontakt med psykiatri/habilitering som kan ta upp kontakt med handikappomsorgen och förklara att situationen inte fungerar och trycka på om vilket stöd som behövs och hur det bör ges. De kan kalla kommunens handläggare till möte.
 
Finns det någon kontakt med psykiatri/habilitering som kan ta upp kontakt med handikappomsorgen och förklara att situationen inte fungerar och trycka på om vilket stöd som behövs och hur det bör ges. De kan kalla kommunens handläggare till möte.
Det finns en sjuksyster på psykiatrin som tar kontakt någon gång om året för att ta blodtryck och liknande så att personen inte påverkas negativt av sin medicinering.
 
Är det någon här som har erfarenhet av att få någon typ av praktiskt stöd för hushållssysslor när man har en npf och inte klarar av att sköta hushållet själv? Typ som hemtjänst fast för personer med funktionsnedsättning.

Hemtjänst är även till för personer med funktionsnedsättning, det är samma stöd som för äldre. Däremot är det svårt att få som @TinyWiny skrev, och målet är att brukaren ska bli mer självständig. Så i bedömningen finns den tanke med hela tiden.

Men även hemtjänst kostar ju pengar, så om det egentligen är städhjälp personen behöver skulle jag ändå titta på städfirmor och deras priser. Det är inte självklart att det blir dyrare med städhjälp än det är med hemtjänsten. Då beroende på hur många gånger i månaden, hur många timmar, etc, och det ingår ju inget annat än själva städningen då.
 
Hemtjänst är även till för personer med funktionsnedsättning, det är samma stöd som för äldre. Däremot är det svårt att få som @TinyWiny skrev, och målet är att brukaren ska bli mer självständig. Så i bedömningen finns den tanke med hela tiden.

Men även hemtjänst kostar ju pengar, så om det egentligen är städhjälp personen behöver skulle jag ändå titta på städfirmor och deras priser. Det är inte självklart att det blir dyrare med städhjälp än det är med hemtjänsten. Då beroende på hur många gånger i månaden, hur många timmar, etc, och det ingår ju inget annat än själva städningen då.
Det finns tyvärr inte pengar till städhjälp, annars hade en sådan redan anlitats. Personen lever på sjukersättning och har barn.
 
Vad säger boendestödspersonal och handläggare?
Sker det inga samtal alls om vad och hur saker ska göras (behov, metoder, utvärdering osv.)

Har personen så svårt att själv ligga på om sina behov att hen borde ha personligt ombud eller annan hjälp med det? Ev. god man om det riskerar bli problem med att räkningar /annat viktigt inte sköts i tid, som också kunde företräda mot kommunen?
 
Finns barn inblandat så borde kommunen vara mer villig att hjälpa kan jag tycka..
Hushållet sköts för tillfället mestadels av andra. När det inte sköttes bodde barnen mestadels hos sin andra förälder och på personens dagar hos personens föräldrar som bor i närheten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som haft personligt ombud/känner någon med personligt ombud/arbetat som personligt ombud eller liknande? Hur behöver...
Svar
0
· Visningar
273
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 241
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 183
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp