Stöd och hjälp med hushållet vid NPF

Ja en del av problemet är ju att boendestödet behöver vara effektiva och personen inte klarar av att göra flera saker på rad. Hen behöver äta och ta sin medicin, vila lite någon timme, duscha, etc. Så det blir bara äta och ta medicin, det är förvisso bättre än inget för det hjälper att hålla dygnet på rätt håll.
Kanske boendestödet kan komma kortare tid, t.ex en halvtimme, 2-3 ggr med några timmar emellan?
Stödet ska ju utformas efter behovet, inte tvärtom.
 
De kommer 15 minuter 2ggr i veckan nu, svårt att korta ned det.
Jag menade att de skulle kunna komma flera gånger om dagen så hinner h*n vila emellan.

Har h*n adhd så kanske h*n skulle bli hjälpt av centralstimulantia men det är ju en läkarfråga såklart.
Kan bara tala för mig själv men jag har tack vare cs gått från att sova till kl 16 till att vakna tidigt och orka göra saker på dagen.
 
De kommer 15 minuter 2ggr i veckan nu, svårt att korta ned det.
Jag fattar inte detta. Om hen behöver hjälp med frukost och medicin, behöver inte hen ha det 7 dagar i veckan då, inte 2?

Vad är det egentligen skrivet i utredning, beslut och genomförandeplan om vilka behov hen har, och vad det har beviljats insats för? Tror det behövs en kontakt med biståndshandläggaren.
 
Jag fattar inte detta. Om hen behöver hjälp med frukost och medicin, behöver inte hen ha det 7 dagar i veckan då, inte 2?

Vad är det egentligen skrivet i utredning, beslut och genomförandeplan om vilka behov hen har, och vad det har beviljats insats för? Tror det behövs en kontakt med biståndshandläggaren.
Någon direkt utredning har inte gjorts, utan biståndshandläggaren har fått papper från psyk som visar på adhd diagnos. Sedan har handläggaren tillsammans med personen kommit fram till det här upplägget "till att börja med" men nu har det varit ett par år.
 
Någon direkt utredning har inte gjorts, utan biståndshandläggaren har fått papper från psyk som visar på adhd diagnos. Sedan har handläggaren tillsammans med personen kommit fram till det här upplägget "till att börja med" men nu har det varit ett par år.
Gör personen något för att få förändring eller tror handläggaren hen är nöjd för att inget annat hörs?

Om hen inte har kapacitet att driva frågan och tala för sig på möten så behöver hen ha hjälp med det. Det måste komma igång en dialog om personens behov och insats.
Personligt ombud alt. överenskommelse med någon anhörig om att ta på sig uppgiften.

Är kommunen införstådd med depression etc. så hen inte klassas som en "vill inte-person" för att "oengagemang" feltolkas?
 
När jag fick boendestöd så gjordes en DUR-utredning.där står vad jag behöver hjälp med och vad jag inte behöver hjälp med..
Iofs kanske olika beroende på kommun men nån slags utredning borde ju göras.
 
Boendestöd och stödtagare ska tillsammans utforma en handlingsplan för vad man ska göra på träffarna. Vi gör en ny var fjärde månad, även om behovet inte förändrats. Det känns som en grundlig genomgång av behov och genomförande är på sin plats.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som haft personligt ombud/känner någon med personligt ombud/arbetat som personligt ombud eller liknande? Hur behöver...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 186
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 115
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
655
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp