Stöd och matchning, ersättning

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag blir galen, och jag är djupt tacksam om någon kan hjälpa mig att bringa klarhet i vad som gäller, eftersom jag inte hittar någonting som passar när jag googlar, och människan jag pratade med på A-kassan inte ringt upp mig som han sa att han skulle. :mad:

Jag är arbetslös sen 1/1-18. Inskriven på arbetsförmedlingen och har ansökt om A-kassa sen dag ett. Har jobbat två-tre gånger/vecka under veckorna 3-7, och har därför enbart sökt ersättning från A-kassan för de övriga dagarna under de perioderna. Handläggningstiden hos A-kassan har varit lång, och först 16 mars betalades min första utbetalning ut, som var på drygt 2000 kronor. Stämmer, vad jag förstår efter min förra tråd i samma ämne, med antalet dagar jag sökt ersättning för vecka 1 och 2, men jag har ju sökt betydligt mer än så. A-kassan krävde anställningsavtal, som jag skickat in, och jag har ringt och pratat med någon där idag som helt plötsligt "hittade" mina papper, men som inte visste varför jag bara fått 2000 kronor utbetalt. Han skulle kolla upp det och ringa tillbaka till mig, vilket han alltså inte gjort.

Jag är inskriven på stöd och matchning via arbetsförmedlingen sen 23 februari. Nu menade den här människan jag pratade med att det är försäkringskassan som handhar utbetalningen för stöd och matchning. Jag har ansökt på försäkringskassans hemsida idag. Men, nu hade jag fått ett nytt mejl från A-kassan om att min ansökan avslås (hade redan fått att den hade beviljats tidigare) för att jag är inskriven på stöd och matchning. Och nu fattar jag ingenting?
- Ska jag fortsätta ansöka hos A-kassan en gång i veckan?
- Eller ska allting gå via Försäkringskassan från och med nu?
- Jag måste väl i alla fall få ersättning för de dagar jag varit arbetslös innan 23 februari, det vill säga innan jag började på stöd och matchning?
- Söker jag hos Försäkringskassan för samtliga dagar (vardagar gissar jag i så fall?) eller bara för de två tillfällen i veckan som jag fysiskt befinner mig på stöd och matchning?

Jag har frågat både min arbetsförmedlare och handledaren på stöd och matchning, men alla skyller på varandra/på A-kassan och kan inte ge något svar överhuvudtaget. Och A-kassan ringer ju aldrig upp. Så ni är min sista utpost.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 471
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
829
  • Artikel
Dagbok 1 oktober 2021, skrev jag på att jag mottagit uppsägning med 12 månaders betald uppsägningstid HEMMA, då arbetsgivaren "inte hade...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag har lite krångel med A-kassan, och eftersom jag fick mycket bra input härifrån på min förra tråd i samma ämne frågar jag igen. Lär...
Svar
12
· Visningar
1 696
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp