Stöddig katt, vad gör man?

Elektron

Trådstartare
Har en hankatt på 7 månader som attackerar mina tre äldre katter (12 år) hela tiden. Han är kastrerad för ca 2 månader sen. Han slåss inte men hoppar på dem i nån slags brottningslek som nån jävla ninja. De äldre uppskattar det inte, de slåss inte men gör allt för att undvika honom och jag blir orolig att de ska tröttna och dra hemifrån.

Nån som kan ge mig hopp om att de här blir bättre eller ska jag behöva sälja honom? Han kanske skulle vara ensamkatt? Han är jättesnäll och mysig för övrigt :(
 
Han är mitt uppe i slyngelåldern. Även om du skulle sälja honom och köpa en ny kattunge är chanserna att det blir samma situation igen ganska stora. Det man kan göra är att se till att de äldre katterna har platser de kan dra sig undan på, där de kan äta/dricka/gå på lådan utan att störas.

Gosa och uppmärksamma de vuxna katterna extra mycket. När en slyngel härjar så blir det ofta att de vuxna katterna istället för att mysa och umgås suckar djupt och går därifrån.

Slyngelåldern är bara något man måste genomlida men det blir katt även av den mest förhärdade ungkatt till slut, även om det kan ta ett år eller så.
 
Han vill ha nån att leka med. Inte konstigare än så. Trist för dina äldre katter som inte är intresserade av att leka med honom och trist för honom som inte har en lekkamrat att brottas med.

Du får ta och leka med honom och aktivera honom så mycket du kan så det avlastar dina gamla katter så gott det går. Även om du aldrig kan ersätta en kattkompis helt.
 
Tanken har slagit mig!

Jag har haft katt tidigare. Då skaffade vi en kattunge från katthem. Med facit i hand så borde vi skaffat två kattungar samtidigt. Han var otroligt aktiv och hade nog älskat och mått bra av en jämnårig och likasinnad kompis. Om jag någon gång skaffar katt igen så blir det två kattungar samtidigt. Gärna från samma kull så att de har varandra när allt annat i deras liv ändras.
 
Våran ettåring jagar och slåss fortfarande med våra äldre katter. Våran äldre hane är ofta med på det men honan blir fruktansvärt arg. Det gäller från oss att avleda om de äldre får nog. Ta fram en leksak och underhålla ettåringen med ett tag. Det blir mindre och mindre bråk ju äldre han blir men fortfarande är det liiite för mycket för de äldre. Nu när det är vinter och de inte går ut lika mycket kan det vara fullt ös, framförallt på kvällarna :bump:

Men våran äldre hane är ändå en pärla som står ut med att vara lekfarbror nån gång om dagen.
 
Här är dom!

Den lilla har vita tassar. Den stora helsvarta väger säkert dubbelt så mycket, han tröttnade och gick ut istället. Mina andra två katter försöker jag hålla separerade från monstret, de är för snälla för ditt eget bästa.
 
Här är dom!

Den lilla har vita tassar. Den stora helsvarta väger säkert dubbelt så mycket, han tröttnade och gick ut istället. Mina andra två katter försöker jag hålla separerade från monstret, de är för snälla för ditt eget bästa.

Det ser ut som hemma hos oss. Förutom att våran helsvarta brottas tillbaka när han känner för det.

Nu på kvällen har de sprungit fram och tillbaka i hallen ett par gånger. Då var det den äldre som bjöd in till lek i stället och brottades så den yngre till slut skrek till.

Livet med unga katter kan vara tufft om man är en vuxen lite äldre katt.
 
Det är vår Kantarell också, han älskar att brottas och är väldigt fysisk och hårdhänt 😅
Han är snart två år, tjejerna uppskattar det inte. Den äldsta har han respekt för men den andra får bli ganska arg på honom för att han ska lyssna.
Han är väldigt snäll, bara extremt bråkig. Som tur är har en hund att brottas med 😁
Mina andra katter är 12 år och de skyr honom som pesten. En verkar ha flyttat hemifrån för gott :/

Min leker också med hundarna! Jag tror han ev tror att han är hund. Han envisas t ex med att äta hundmat och dia min ena tik...

Han är som tur var otroligt snäll mot oss människor. Här är han, ondskan själv :heart

1.jpg
 
Det tog ca 2 år innan min brottare lugnade ner sig så pass att äldre katten accepterade honom någorlunda. De fortsatte dock brottas hela livet, bara inte lika ofta som innan 2 års gränsen.

Det känns som en klar risk när det är stor ålders- och aktivitetsskillnad. Trist att ena katten verkar ha flyttat dock.
 
Hur har det gått?
Vi köpte en kattunge till för att vår mellankatt som lekte för hårt med vår gamle som inte orkade med allt stök.
För oss blev det toppen! De små leker och den gamle är med på sina villkor. :)
Såg nu uppdatering.
Väldigt tråkigt att den ena verkar flyttat, har lillen lugnat sig något? Vår mellersta är över året och är fortfarande väldigt busig och "stökig".
 
Hur har det gått?
Vi köpte en kattunge till för att vår mellankatt som lekte för hårt med vår gamle som inte orkade med allt stök.
För oss blev det toppen! De små leker och den gamle är med på sina villkor. :)
Såg nu uppdatering.
Väldigt tråkigt att den ena verkar flyttat, har lillen lugnat sig något? Vår mellersta är över året och är fortfarande väldigt busig och "stökig".
Han är bättre men fortfarande störig. Han kan bara inte låta bli att flyga på tanterna. Han vill aldrig hänga med dem snällt.

Han som flyttat gör det varje år, jag vet var jag kan hämta honom. När jag hämtade honom sist gick han dock igen efter 2 dagar....

Överväger att skaffa en yngre!
 
Han är inte stöddig. Han är en tonåring som behöver få utlopp för sina muppigheter. Antingen får du försöka skydda de äldre katterna från honom eller så skaffar du en jämnårig kompis. Han är ju som en tonåring som fått flytta in på ett äldreboende...
 
Han är bättre men fortfarande störig. Han kan bara inte låta bli att flyga på tanterna. Han vill aldrig hänga med dem snällt.

Han som flyttat gör det varje år, jag vet var jag kan hämta honom. När jag hämtade honom sist gick han dock igen efter 2 dagar....

Överväger att skaffa en yngre!

Otroligt trist sätt att se på sin fullt normala unga katt! Han är inte störig. Han låter som en fullständigt normal ung katt som vill leka och har bara tanter att leka med. Skaffa en kompis till honom så kan de unga roa varandra så får tanterna lugn och ro.

Jag har gjort ett liknande misstag. När jag köpte min första katt så köpte jag bara en kattunge. Om jag någonsin ska köpa katt igen så blir det två kattungar samtidigt så kan de leka med varandra. Det hade min första behövt!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 248
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Jag har en 2 år gammal kastrerad hankatt. Mamman är main con och pappan bondkatt. Det är en innekatt utan kattkompis. Han är ute...
Svar
17
· Visningar
1 659
Senast: Sel
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp