Stödfodra rådjur

Philosophia

Trådstartare
Vi har sedan flera år tre rådjur i grannskapet. Nu verkar en av dem gå ensam sedan några dagar tillbaka och jag uppfattar att den är hungrig eftersom den går varv efter varv runt i vårt lilla radhusområde. Bara idag så har den traskat förbi tre gånger. Det är väldigt kallt nattetid och vi har mycket snö så det är väl väldigt ont om föda. Kan jag köpa viltpellets och stödfodra i den dunge där jag vet att de brukar hålla till? Om så, hur mycket bör jag i så fall ge?
 
Vi har sedan flera år tre rådjur i grannskapet. Nu verkar en av dem gå ensam sedan några dagar tillbaka och jag uppfattar att den är hungrig eftersom den går varv efter varv runt i vårt lilla radhusområde. Bara idag så har den traskat förbi tre gånger. Det är väldigt kallt nattetid och vi har mycket snö så det är väl väldigt ont om föda. Kan jag köpa viltpellets och stödfodra i den dunge där jag vet att de brukar hålla till? Om så, hur mycket bör jag i så fall ge?
Viltpellets tror jag säkert är bra (men dyrt), annars kan man ge hö eller hösilage om det är bra proteinvärden. Krossad säd finns det också en del som ger.
 
Viltpellets tror jag säkert är bra (men dyrt), annars kan man ge hö eller hösilage om det är bra proteinvärden. Krossad säd finns det också en del som ger.

Tyvärr har jag inte möjlighet att ge ensilage. Jag skulle i så fall behöva ställa balen på antingen på samfällighetens mark eller på Stockholm stads mark och det är nog inte så poppis. I de senare fallet sannolikt även förbjudet. Pellets kan jag lägga i min egen trädgård eller i samfällighetens dunge där ingen ser ( en rundbal är ju lite svårare att dölja).

Jag har svårt att uppskatta hur mycket ett rådjur äter, så jag vet inte riktigt om det är dyrt - men Granngården säljer 20 kgs säckar för 165 kr och jag gissar att jag nog behöver stödfodra max en månad.
 
Tyvärr har jag inte möjlighet att ge ensilage. Jag skulle i så fall behöva ställa balen på antingen på samfällighetens mark eller på Stockholm stads mark och det är nog inte så poppis. I de senare fallet sannolikt även förbjudet. Pellets kan jag lägga i min egen trädgård eller i samfällighetens dunge där ingen ser ( en rundbal är ju lite svårare att dölja).

Jag har svårt att uppskatta hur mycket ett rådjur äter, så jag vet inte riktigt om det är dyrt - men Granngården säljer 20 kgs säckar för 165 kr och jag gissar att jag nog behöver stödfodra max en månad.
Är det bara något enstaka djur blir det ju inte så farligt dyrt med pellets, det är mer om det är en hel flock för då går det åt en del.
 
Är det bara något enstaka djur blir det ju inte så farligt dyrt med pellets, det är mer om det är en hel flock för då går det åt en del.

Det är frågan om tre djur, även om jag bara har sett en ensam de senaste dagarna. Vet du hur mycket det är rimligt att lägga ut per dag?
 
Det är frågan om tre djur, även om jag bara har sett en ensam de senaste dagarna. Vet du hur mycket det är rimligt att lägga ut per dag?
Prova och se hur mycket som går åt, något kilo per dag skulle jag tro. Jag fodrade med spannmål vid den senaste hårda vintern men de slutade att äta när de upptäckte kvarglömda sockerbetor under snön och ryktet spred sig så efter ett tag var det ett hundratal som höll till här precis vid gården, var man gick så såg man rådjur som försvann runt knuten på husen.
 
Jag stödutfodrar två rådjur med kaninpellets. Hade en säck med 15 kilo som jag behövde bli av med. De har nu ätit runt hälften på lite mindre än en vecka. Jag hade nog räknat med 10 kg i veckan om jag var du.
 
"Mina" rådjur, ca tre stycken, får en liter viltpellets och en liter fodermajs nu när det är så kallt och snö. De har tillgång till hö men äter inte så mycket av det. De får vatten påfyllt i samband med att jag ger pellets.
 
Jag fodrar "mina" 5 med granngårdens orginalpellets och krossad havre. Men att börja fodra nu kräver väldig små givor annars dör rådjuret av matsmältningsproblem.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 512
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 070
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 596
Senast: Tofs
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 703
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Västeråsträffstråden
  • Drop-in-vigsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp