Stödfodra

joqla

Trådstartare
Hej!
Häst med mycket fullblod, faller lätt ur. Vid denna tiden förra året blev han som en sticka men det var ju också ett extremår.
Jag är livrädd att han ska falla ur igen, mäter honom regelbundet men vågar inte lita på det helt och eftersom jag ser honom varje dag har jag lite svårt att se skillnad. Han har bete kvar och går ute dygnet runt. Ska jag börja stödfodra med lusernpellets en gång om dagen? Har inte möjlighet att åka till honom mer än en gång om dagen. Vårat hösilage har inte kommit än och är ju som sagt bete kvar så tror kanske inte han skulle äta det nu ändå, men osäker på hur mkt näring det är kvar? 🤔 vill helst inte fodra på med kraft då han har energi så det räcker. Han får ett proteinrikt kraftfoder just för att han inte ska falla ur så lätt men vet inte om det är rätt väg? Alltså att istället för lusern öka på med kraften?
 
Jag hade valt lusern i första hand om din häst gillar det. Dels kan du ge större mängd och dels är det utmärkt att förebyggande ”mota Olle i grind” när hästen ännu inte fallit ur.

Jag fodrar mitt fullblod så sommartid när betet tryter. Våra går dock in på stall nattetid, men han ratar ofta höet till förmån för det magra betet och får då i sig lite för lite vissa perioder.
 
Jag hade valt lusern. Dels kan du ge större mängd och dels är det utmärkt att förebyggande ”mota Olle i grind” när hästen ännu inte fallit ur.

Jag fodrar mitt fullblod så sommartid när betet tryter. Våra går dock in på stall nattetid, men han ratar ofta höet till förmån för det magra betet .

Tack för svar! Hur mkt ger du?
 
Tack för svar! Hur mkt ger du?

Beror på, normalt brukar det räcka för min med ett kilo, men du kan fodra på flera kilo om du vill. Det svåra är nog dock om det bara är en giva att komma upp i stora mängder och det ”sätter sig” bättre på dem då tycker jag med mer än en giva/dag. Men du kan ju dela upp och ge direkt du kommer tex, och sen mer efter ridningen .
 
Beror på, normalt brukar det räcka för min med ett kilo, men du kan fodra på flera kilo om du vill. Det svåra är nog dock om det bara är en giva att komma upp i stora mängder och det ”sätter sig” bättre på dem då tycker jag med mer än en giva/dag. Men du kan ju dela upp och ge direkt du kommer tex, och sen mer efter ridningen .

Ok! Han är perfekt i hullet nu så vill bara se till att han håller sig där fram tills installning och hösilage då det blir lättare att beräkna foderstaten.
 
Jag har ett fullblod som stödmatas med ca 10 kg hö/dag samt ca 1-2 kg lusern och 1 kg kraftfoder. Håller hullet fint trots knappt nå bete kvar 😊
 
@Oknytt alltså stödfodras är ju en relativ term, men i ditt fall hade jag nog iof inte kallat det för stödfodring utan mer att hästen egentligen behöver stallas in eller redan till viss del står på stall perioder på dygnet? Om du får i den 10 kg hö samt även kraften tänker jag så kräver det väl timmar från beteshagen i sak ?
 
@Oknytt alltså stödfodras är ju en relativ term, men i ditt fall hade jag nog iof inte kallat det för stödfodring utan mer att hästen egentligen behöver stallas in eller redan till viss del står på stall perioder på dygnet? Om du får i den 10 kg hö samt även kraften tänker jag så kräver det väl timmar från beteshagen i sak ?

Mjo, betet är så gott som slut och installningen är tidigast 15/8 där vi står, så de går fortfarande ute dygnet runt och fodras i hagen. Så för min del iaf räknas det som stödutfodring.
 
Mjo, betet är så gott som slut och installningen är tidigast 15/8 där vi står, så de går fortfarande ute dygnet runt och fodras i hagen. Så för min del iaf räknas det som stödutfodring.

Fast då om din häst fodras i hagen med 10 kg grovfoder och kraft flera kilo utöver det, så då går den väl själv i hagen så du kan få i den det?
 
Fast då om din häst fodras i hagen med 10 kg grovfoder och kraft flera kilo utöver det, så då går den väl själv i hagen så du kan få i den det?

Men alltså suck! för det första: Lusern är inte kraftfoder i mina ögon, det är grovfoder. Han får ett kg kraftfoder och det är nog flera med fullblod som fodrar kraftfoder även på betet för att hålla hästen i hull, speciellt när de rids. För det andra: Nej han går inte ensam, vad det nu ska spela för roll? Hans hagkompis stödfodras också. Förstår faktiskt inte varför du håller på och märker ord. Men fine, om det inte är "stödutfodring" enligt dig får du kalla det vad du vill 🤷🏻‍♀️
 
Kan även tillägga att när det fanns gott om bete fick min häst även då lusern och kraft för att inte falla ur. Höet lades till när betet började tryta.
 
@Oknytt alltså stödfodras är ju en relativ term, men i ditt fall hade jag nog iof inte kallat det för stödfodring utan mer att hästen egentligen behöver stallas in eller redan till viss del står på stall perioder på dygnet? Om du får i den 10 kg hö samt även kraften tänker jag så kräver det väl timmar från beteshagen i sak ?
Varför kräver det timmar ifrån beteshagen?
Det är väl bara fodra hästarna i hagen.
 
Varför kräver det timmar ifrån beteshagen?
Det är väl bara fodra hästarna i hagen.

Om och om och om... men
Om Ett fullblod som kanske inte är så ”hungrig” känner jag att det känns som om det mycket mat att ens få i fullblodet om den går på bete och ska äta gräs också. Om den har sällskap så kan andra raser och typer av hästar vara duktigare på att äta och äter upp all mat om den fodras i hagen med alla andra men om och om och om jag vet ingenting men lite konstigt låter det. Jag håller med @mackan men det kanske är samma typ av hästar på betet. Jag vet inte foderstat eller omständigheter.
 
@Oknytt alltså du har HELT misstolkat mig . Jag frågade för att förstå hur du kam få i hästen såpass mycket om den inte tas in för att äta. Dvs om den isåfall går själv så inga andra hästar äter upp maten för den .

Det var ingen kritik 👍
 
Om och om och om... men
Om Ett fullblod som kanske inte är så ”hungrig” känner jag att det känns som om det mycket mat att ens få i fullblodet om den går på bete och ska äta gräs också. Om den har sällskap så kan andra raser och typer av hästar vara duktigare på att äta och äter upp all mat om den fodras i hagen med alla andra men om och om och om jag vet ingenting men lite konstigt låter det. Jag håller med @mackan men det kanske är samma typ av hästar på betet. Jag vet inte foderstat eller omständigheter.
Nej precis om.

Jag tycker att det låter jättekonstigt att att anta att hästen måste gå själv eller tas bort från betet i timtal för att få i den mat och i det här fallet verkar ju @Oknytt s häst få i sig mat så jag förstår inte varför man ska ifrågasätta det och anta annat.
 
@Oknytt alltså du har HELT misstolkat mig . Jag frågade för att förstå hur du kam få i hästen såpass mycket om den inte tas in för att äta. Dvs om den isåfall går själv så inga andra hästar äter upp maten för den .

Det var ingen kritik 👍

Jag kanske brusade upp lite, förlåt 🙈 De står på samma foderstat och äter ungefär lika fort och jagar inte bort varandra från maten så vi antar att de på ett ungefär får i sig hälften var. Det ultimata vore ju att ha dem inne medan man ger såklart för att vara helt 100, men det verkar ju funka - hästen håller sig fin. Men bara nån vecka till så är det installning 😁
 
Om och om och om... men
Om Ett fullblod som kanske inte är så ”hungrig” känner jag att det känns som om det mycket mat att ens få i fullblodet om den går på bete och ska äta gräs också. Om den har sällskap så kan andra raser och typer av hästar vara duktigare på att äta och äter upp all mat om den fodras i hagen med alla andra men om och om och om jag vet ingenting men lite konstigt låter det. Jag håller med @mackan men det kanske är samma typ av hästar på betet. Jag vet inte foderstat eller omständigheter.

Som tur är är detta fullblod väldigt glad i mat och spottar inte i foderhinken 😉
 
Kanske väl sent svar, men min förra häst var ganska svårfödd och föll gärna ur framåt slutet av sommaren även när det fanns gott om bete. Jag tolkade det som att gräset blev mindre näringsrikt (och kanske grövre/inte lika gott?), och löste problemet genom att ge uppblött lusernpellets i samband med ridning. Nu var detta en islandshäst, så inte alls samma mängder som ett fullblod kan tänkas äta, men han fick i sig något halvkilo lusern på typ en kvart efter ridning, och kunde sen släppas ut till (de betydligt mer lättfödda) hagkompisarna igen. Normala år (dvs inte förra året) kompletterade jag även med 1-2 kg hö, mer efterhand som betet minskade såklart. Förra året när det var höbrist ökade jag på lusernet istället. Funkade fint och gjorde stor skillnad på hästen, trots inte så stora mängder!
 
Nästa fråga 😆
Nu börjar betet bli skralt, börjar ge hösilage. Och lusern. Men fram tills installning om ett par veckor så måste vi fodra själva vilket innebär att jag bara kan ge en gång per dag.
Eftersom han fortfarande går på gräs (och det finns absolut att pilla med och lite till men inte tillräckligt för att täcka hans behov) så borde det väl vara ok? Han står ju inte m tom mage hela dagen m tanke på gräset? 🤔
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: Habina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 381
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Nytant
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 790
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp