stödfodring på sensommar-höstkanten

J

joo

om en ettåring är tunn så att man ser lite revben när den rör sig,samt framifrån men inte i profil från sidan,dvs inte en mager häst men tunn i hullet,och den går på ett bete som det finns rätt mycket kvar av,räcker det rimligen attt stödfodra med krafft breed eller måste det hösilage till(återkommer med analysvärdet på hösilaget)?
 
Var det min häst skulle jag ge Breed och havre. Har du möjlighet att ge grovfoder är det ju bra! Äter den inte så är det ju bara att skippa det. Vi har börjat fodra våra beteshästar med hö nu i dagarna.
 
är det mycket allvarligt att han är lite tunn,jag menar jag har sett bilder på ettåringar som är som han ungefär(bla från boken "unghästar")?Jag vill nämligen ge honom mer,men en anna tjej säger att han är helt okej.
 
Är det mycket gräs kvar på betet så räcker det bra med krafft breed, då det tillför vitaminer mineraler och annat bra. Skulle gräset ta slut eller hästen inte äter det av någon annledning får du börja med hö/hösilage.
Att tillsätta havre till krafft breed är totalt onödigt då krafft är ett färdig foder som redan har allt som behövs. Däremot kan lusern vara en bra idee, då det ger extra protein, och jag har upplevt det som bra till min smala häst för att hålla vikten. Lusern pellets ska dock blötläggas först.
Att man ser nåt revben är inte hela världen, så länge hästen är frisk och pigg, men om det blir värre så är det inte bra.
Är hästen avmaskad? Kan behövas nu på sensommaren. :)
 
Läs på Kraffts sida igen... Breed är ett kompletteringsfoder. Självklart kan man använda det enbart, men ger man större givor ökar man samtidigt mineraler och vitaminer så det kanske blir tokigt.

Är det proteinet hon är ute efter är ju Breed ett bättre val som innehåller dubbelt så mycket protein som lusern. HULL får hästen av energi (kalorier).
 
Åringar blir lätt lite tunna, de växer ju och gräset räcker inte alltid till. Så länge den inte blir tjock så fodra på. Den ska ju vara lagom i hullet, inte tunn.
 
Mitt misstag! :oDu har helt rätt. Det var jag som blandade ihop breed med krafft grov, som är ett komplett foder. Så ja, krafft breed tillsammans med havre eller liknande eller enbart krafft grov, och lusern som jag tycker är helt ok. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 670
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Har en valack på 14 år som blir tunn på sommaren. Tunn och tråkig överlinje framförallt. Nu ser han ok ut i hullet men jag tror att han...
Svar
8
· Visningar
2 503
Senast: fourlegs
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 737
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Snart är det dags för installning och därmed börjar "foderproblemen" snurra i huvudet på mig igen. Jag har en tvååring som har varit...
Svar
2
· Visningar
879
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp