stödmata kattunge

A

aida

är det någon här som har koll på hur man gör?
har en liten kisse som är drygt 2v som inte går upp i vikt som den ska... och vi ska stödmata den nu... men det är ju inte så lätt som det låter :crazy:
ungen sprattlar och skriker bara och vill inte veta av nån nappflaska :confused:
någon som har några tips?
 
Sv: stödmata kattunge

Jag har haft mång kullar med katter.

Jag köper semper välling för nyfödda barn
Jag tar en liten pimpett. Eller en flaska med ett pytte litet hål. Droppar in i kattens munn.
Fungerar bra.
jag hade en kull 5 ungar mamman blev på körd.
Fick hjälpa dessa små.

Nu har jag en kull . 1 har fått ögon inflamma tion.
Något bra tipps
 
Sv: stödmata kattunge

ok, ja jag har köpt royal canins mjölkersättning och då fick man med en liten nappflaska.. men tycker att den verkar ha lite för stor napp, även fast den ska vara för kattungar.. kanske kan prova med pimpett, droppar du in en droppe i taget då? har hört att de lätt kan få ner mat i lungorna och få lunginflamation när man matar dem :o
överlevde alla 5 ungar som du matade!? måste ha varit ett himmla jobb! :d
 
Sv: stödmata kattunge

Royal Canin maten ÄR bra men KMR pulver (köps i zoobutik) som du blandar är bättre om du vill få ungen att lägga på vikt, nappflaskan du har är ändå den mindre varianten, jag köpte en separat som är större men som fungerar utmärkt.
Tänk på att massera lilla magen så det inte blir stopp bara, ellet kleta lite mjölk på den så tvättar mammakatt den och då blir det ju massage samtidigt! Lycka till!!!
 
Sv: stödmata kattunge

jag hade en kull på 5 st övergivna, inte öppnat ögonen och alla klarade sig. Jag köpte mjölkersättning i en zoobutik.

Jag höll dem i ena handen rakt upp, matade med mini nappflaska, öppnade munnen med ena fingret, första gångerna var de motsträviga sen lärde de sig.

En sak du måste tänka på är att massera magen, ta en bit toapapper och blöt med varmt vatten och stryk över analen, annars kissar och bajsar de inte och kan dö av förstoppning, min hund hjälpte mig efter några veckor, jag höll upp ungarna så slickade han, precis som deras mamma gör normalt
 
Sv: stödmata kattunge

aha, så går det när man läser slarvigt :o
 
Sv: stödmata kattunge

Men det var ju en viktig grej det du tog upp, om dom är moderlösa elle rom mamma inte tar hand om dom ordentligt.
 
Sv: stödmata kattunge

jo det är sant. Jag hade ett litet h-te med mina, de ska ju ha mat var 3dje timme och jag jobbade, så jag fick sova på en madrass på golvet i 4 veckor, med dem brevid mig, och så fort de var hungriga så började de ju pipa och jag fick gå och blanda välling, sen fick man ju mata dem en och en och då var det värsta livet på de andra...

jag hade med dem i en korg på jobbet, varje dag för att de inte kunde vara själv *S*

Jag är tacksam för hunden, stor schäfer på 50 kg, som ville tvätta dem, fast de åkte ju nästan med tungan upp i luften när han slickade, de var ju inte större än hans tunga :crazy:

Det var en tröttsam period, men tack vare jag hade med dem på jobbet så blev kollegorna där galna, de kom och hjälpte till och mata och jag blev av med alla, behöll bara en, här är hunden och den kvarvarande, frasse, de är verkligen polare! *S*


http://groups.msn.com/olikafotografier/minadjur.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1757

http://groups.msn.com/olikafotografier/minadjur.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1758
 
Sv: stödmata kattunge

Frågan är om en kattunge som inte växer normalt när den har en mamma är frisk? Mina erfarenheter säger att det ofta är något som inte stämmer när en unge (av alla djurslag) inte växer i samma takt som sina syskon. Det kan vara tex hjärtfel. Är det många ungar i kullen? Denna kanske har fått en "dålig" spene som sin? Försök att flytta om dem lite när de äter så att denna unge kommer till maten lättare. Jag hoppas att din unge är frisk och att den klara sig.

Jag handmatade två st 1,5 veckor gamla kissar där mamman hittades överkörd. Bägge klarade sig bra och blev oerhört personliga. Jag minns inte vad jag gav dem att äta, men kan tänka mig att det var vanlig mjölkersättning/välling för barn, säkert inte så bra, men jag visste inte bättre då. Vi hade också en hund som hjälpte till med magmasserandet. Hon bar också runt på dem en del (labrador) och de återfanns ofta i hennes närhet.
 
Sv: stödmata kattunge

Jo, men detta var ganska många år sedan och jag minns inte om vi försökte få tag i något lämpligt eller om vi bara pratade med vår veterinär som sa åt oss att ta vanlig barnersättning. Hur som helst blev det fina friska kissar av dem. Skulle samma sak inträffa idag så vet jag att det finns bättre ersättning att köpa.
 
Sv: stödmata kattunge

tack för alla svar och tips!
jag har också funderat på om det kan vara nått fel på den här ungen, för de är bara två i kullen så det är ju ingen jättekonkurens om spenarna...
men däremot så är mamman väldigt liten, inte ens ett år... så jag gissar att hon inte har så mycket mjölk och den största har fått den bästa spenen, eller spenarna, de har 2 spenar var... :smirk:
men suga kan den! droppade lite mjölkersättning på handen som den slurpade i sig med enorm kraft! vågar dock inte göra så längre då den lyckades doppa nosen i det också... så vi kämpar på med nappflaskan + att vi assisterar när den diar sin mamma och i morse hade den gått upp 10g sen igår!! :bump:
 
Sv: stödmata kattunge

:laugh: hej jag är ny på denna sida kan man faktiskt ge semper väling till nyfödda kattungar? har anmält mig som foster mamma , och är på väg att flytta till gbg för att komma närmare katt hemmen mvh mia
 
Sv: stödmata kattunge

:laugh: hej jag är ny på denna sida kan man faktiskt ge semper väling till nyfödda kattungar? har anmält mig som foster mamma , och är på väg att flytta till gbg för att komma närmare katt hemmen mvh mia

Gammal tråd du hittat, men nej. Det är högst olämpligt att ge människovälling till små kattungar. De ska ha mjölkersättning och ingenting annat om de behöver stödmatas.
 
Sv: stödmata kattunge

hej du kan tästa med en sådan som man får när du köpper köpper näsdroppar, och så tar du upp mjölk i den och försöker droppa in i munen lycka till
 

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 468
Senast: JohannaB
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 807
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 014
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp