Stök - utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 23

Jag stör mig på att allt strö till marsvinen dammar så jävligt. Jag har provat allt, antingen så stinker det dan efter man har bytt, eller så blir det ett tjockt lager av damm överallt, eller gärna bägge och. Nu har jag toalätt, det håller lukten och marvinens tassar är ok med det, men damm överallt. " Dammfritt strö" my ass.
Varenda hylla har ett lager av ströets damm.
Jag har provat halm, hampaströ, hampamatta (fy faen va den luktade äckligt efter 2 dagar), kutterspån, fleecemattor med uppsugningsmatta under (alla marsvinen fick svamp) inget funkar.
Tydligen så är det helt omöjligt att uppfinna nåt som inte dammar och gör sitt jobb som strö.

Det går inte att ha nåt fint i det här rummet, allt blir bara täckt med damm :( Både jag och djuren hostar till och från.
 
Det borde inte vara en skam. Men det är nog få som känner "vad fint sagt", eller "precis vad jag siktat på" om någon säger att man har det stökigt. Många känner sig nog tyvärr otillräckliga och skäms. Även om många har det likadant.
Man skulle ju vilja kunna känna ungefär lika lite kring det som om man sagt att du har en grillvante liksom..
Det är nog egentligen inte själva stöket man skäms över utan ens misslyckande att hålla städat och rent. Alltså, stök=misslyckad som person och att vara en misslyckad person vill ju ingen vara.

Hm, det här blev kanske bara en upprepning av vad du skrev.
 
Jag vill ha rent och undanplockat hela tiden men det är det första som faller när orken inte finns. Just nu känner jag mig lite krasslig och allt hamnade på golvet när jag kom hem.

Förra veckan hade jag energi och dammsög både över och under mattan och torkade speglar och sorterade prylar.

Jag städar när energin finns helt enkelt.
IMG20220928162445.jpg

Jag hyr bara rummet så jag har inte valt den gräsliga mattan :laugh:
 
Det är nog egentligen inte själva stöket man skäms över utan ens misslyckande att hålla städat och rent. Alltså, stök=misslyckad som person och att vara en misslyckad person vill ju ingen vara.

Hm, det här blev kanske bara en upprepning av vad du skrev.
Jo, så kan det nog vara till viss del. Jag lyckas ju liksom knappt ibland ens. Ibland kan jag börja plocka undan men blir aldrig klar. Och det är ju inte bara stöket som stör mig. Jag misslyckas med annat också.
 
Min lägenhet känns som om den aldrig blir "färdig" på något vis. Visst kan den vara stökig och det stör, men framför allt flyttas projekten runt och ingenting känns liksom etablerat.
Jag skäms och släpper aldrig in folk om jag inte får minst två dagars "heads up" så att jag får röja. Har jag då inte hunnit med att skrubba akvarierna eller ugnen till perfektion mår jag illa, även om det bara råkar vara gaskontrollanten eller rörmockaren. Är inte det ganska normalt? 😅
 
Min lägenhet känns som om den aldrig blir "färdig" på något vis. Visst kan den vara stökig och det stör, men framför allt flyttas projekten runt och ingenting känns liksom etablerat.
Jag skäms och släpper aldrig in folk om jag inte får minst två dagars "heads up" så att jag får röja. Har jag då inte hunnit med att skrubba akvarierna eller ugnen till perfektion mår jag illa, även om det bara råkar vara gaskontrollanten eller rörmockaren. Är inte det ganska normalt? 😅

Jag tyckte också att det var jobbigt att få besök och mådde jättedåligt om det var lite stökigt. (jag mår visserligen jättedåligt om det är stökigt och bara jag är hemma också, men gäster gjorde det mycket värre.)

Sen blev jag tillsammans med en supersocial person som bjuder hem folk titt som tätt, när jag flyttade ihop med honom så slängde/sålde/gjorde mig av med ca 80% av alla mina saker. Så min lösning blev helt enkelt att har man inga saker så finns det inte så mycket att städa. :laugh:
 
Jag tyckte också att det var jobbigt att få besök och mådde jättedåligt om det var lite stökigt. (jag mår visserligen jättedåligt om det är stökigt och bara jag är hemma också, men gäster gjorde det mycket värre.)

Sen blev jag tillsammans med en supersocial person som bjuder hem folk titt som tätt, när jag flyttade ihop med honom så slängde/sålde/gjorde mig av med ca 80% av alla mina saker. Så min lösning blev helt enkelt att har man inga saker så finns det inte så mycket att städa. :laugh:
Jag har i princip inga saker utöver husdjuren. Folk får inte komma in här ändå, inte ens om det är städat... men särskilt inte om jag inte får förvarning. :) Partner vore extra otänkbart! :D
 
För några år sen började jag känna mig väldigt störd på min oreda hemma. Av olika anledningar var orken att städa mycket lägre än önskan om ordning. Jag tycker ofta att det är svårt att hitta plats för saker. Så jag började lägga saker i ett hörn av en hall istället för att behöva använda en massa städork till att hitta på plats istället för att få bort sakerna. Jag tittar på högen kanske varannan vecka. När jag haft folk hemma har jag lyft in högen i sovrummet där folk ändå inte ska vara.
Mitt tips är att du ställer in en låda där i hallen. Får du besök lägger du bara på locket. Städat och klart..strategiska korgar och lådor är guld
 
Jag är ju pedant med ocd 😅
Men om jag skulle ha det så rent som jag vill skulle jag få dammsuga tre gånger per dag, tre katter och en hund skräpar ner.
Så jag har sänkt min standard och dammsuger varannan dag. Visst, det går att ha en robot men de hoppar inte upp i möblerna och kommer inte åt överallt så skulle ändå behöva dra fram dammsugaren.
Nu har jag en sambo som också är ordningsam så vi hjälps åt.
Mår skit i oreda så i övrigt är det välorganiserat utan onödiga saker framme.
Jag lägger dock ingen värdering i hur andra har det hemma, det är ju inte jag som ska bo där.
 
Det är nog egentligen inte själva stöket man skäms över utan ens misslyckande att hålla städat och rent. Alltså, stök=misslyckad som person och att vara en misslyckad person vill ju ingen vara.

Hm, det här blev kanske bara en upprepning av vad du skrev.

Jag ser nog stök som ett tecken på att andra delar av livet blivit överväldigande och energin till att städa inte finns kvar. Inte för alla såklart, vissa bryr sig bara inte, men för många och för mig själv.

Att tampas med annat ser jag ingen skam i, utan det känns snarare sunt att prioritera då. Lägga sin energi på det som är viktigast just då. Ingen orkar allt hela tiden, om man inte har ett väldigt behagligt liv, men det är väl få förunnat.
 
Mitt tips är att du ställer in en låda där i hallen. Får du besök lägger du bara på locket. Städat och klart..strategiska korgar och lådor är guld
Håller förstås med dig i sak, men i just detta fall har högen hamnat framför städskåpet så det blir inget bra om jag gör en ny möbel av den. Högen bor för tillfället i en Ikeakasse som gör den lättflyttad om någon får för sig att hälsa på :)
 
Jag ser nog stök som ett tecken på att andra delar av livet blivit överväldigande och energin till att städa inte finns kvar. Inte för alla såklart, vissa bryr sig bara inte, men för många och för mig själv.

Att tampas med annat ser jag ingen skam i, utan det känns snarare sunt att prioritera då. Lägga sin energi på det som är viktigast just då. Ingen orkar allt hela tiden, om man inte har ett väldigt behagligt liv, men det är väl få förunnat.
Det är ju den snälla sunda synen på det hela. Tyvärr är vi människor inte alltid så snälla mot oss själva och vid dåligt psykiskt mående är det ju vanligt att man är mycket kritisk och dömande mot sig själv. Det är ju rentav ofta en del av sjukdomsbilden. Det är synd att det kan vara så svårt att acceptera att psykisk sjukdom kan vara precis lika handikappande som tex ett brutet ben.
 
Senast ändrad:
Jag ser nog stök som ett tecken på att andra delar av livet blivit överväldigande och energin till att städa inte finns kvar. Inte för alla såklart, vissa bryr sig bara inte, men för många och för mig själv.

Att tampas med annat ser jag ingen skam i, utan det känns snarare sunt att prioritera då. Lägga sin energi på det som är viktigast just då. Ingen orkar allt hela tiden, om man inte har ett väldigt behagligt liv, men det är väl få förunnat.
Jag har haft det stökigt även när jag har mått bra och haft energi. Förmågan att hålla ordning finns helt enkelt inte.
 
Jag är naturligt stökig, alltså får jag hitta system där det blir enklare att hålla ordning än att stöka ned.
Jag har misslyckats med detta. Inte ens arbetsterapeuten kunde hjälpa mig. Av henne fick jag faktiskt bara ett råd och det var att ha mindre köksbord. Och det mindre köksbordet blir också stökigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 408
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 982
Senast: Nytant
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 514
Senast: Enya
·
Samhälle Byxstorlekar... Köpte exakt samma storlek som sist, ett par gick inte ens upp över höften och det andra saknade nästan 5cm för att kunna...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
12 393
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp