Stök - utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 23

Jag är ordningsam men det finns alltid några ställen där det alltid är mer eller mindre kaos. Oavsett hur mycket jag försöker hålla efter. En dag senare är det grejer där igen :crazy:
Som en bänk i köket och direkt till vänster när man kommer in i verkstan. Har inget bra ställe att lasta av annat än där sådant som sen ska upp till respektive hyllor mest skor är det men även annat och då ytan är så liten blir det fort helt överfullt och ju rörigare där desto mer energi krävs att ta tag i det. Så fuskar tyvärr ofta och öppnar kartonger. Tar det jag behöver för tillfället men packar sen inte upp resten och svär över hur stökigt och trångt det är. Är inte helt nöjd heller med förvaringslösningarna så tror det påverkar mycket. Varför packa upp när det ändå inte blir som jag vill ha det?
Ha lite så. Så beroende på vart man tittar. Om en gäst kollar in där just nu skulle det tycka jag var helt kaos. Kollar samma gäst i garderoben (vad nu den ska där och göra) så är det sorterat efter färg och funktion och jag vet exakt vart allt är.
Så ja sen bor på landet. Helst borde det väl dammsugas varje dag iaf hallen. Ehh det görs inte kan jag säga nån gån i veckan får räcka :p
 
Senaste månaderna har jag lagt märke till att mina sockar blir fort smutsiga undertill. Betyder det att jag behöver moppa golvet? :rolleyes:
Golvmoppen är grisig, ska nog tvätta den idag. Ska ju köra 60˚ tvätt. :idea:
 
Golvmoppen är grisig, ska nog tvätta den idag. Ska ju köra 60˚ tvätt. :idea:
Du kan ju inte köra den tillsammans med kläder.
Eller ja, om du vill att kläderna ska få griset från moppen i sig så är det klart att det går, men det är mer hygieniskt att köra moppen separat..
 
Du kan ju inte köra den tillsammans med kläder.
Eller ja, om du vill att kläderna ska få griset från moppen i sig så är det klart att det går, men det är mer hygieniskt att köra moppen separat..
Meningen är väl att tvättmaskinen ska skölja ut skiten från alla saker man lägger i den, inte bara omfördela mellan grejerna?

Ska man inte tvätta moppen med annat får man ju köpa typ 35 stycken och samla i tvättkorgen innan det blir en full maskin. :confused:
 
Senast ändrad:
Meningen är väl att tvättmaskinen ska skölja ut skiten från alla saker man lägger i den, inte bara omfördela mellan grejerna?

Ska man inte tvätta moppen med annat får man ju köpa typ 35 stycken och samla i tvättkorgen innan det blir en full maskin. :confused:

Jag brukar tycka att maskinen blir grusig/äcklig när man tvättat riktigt smutsiga saker så pass att man vill tvätta ur den innan man tvättar kläder/lakan osv.
 
Du kan ju inte köra den tillsammans med kläder.
Eller ja, om du vill att kläderna ska få griset från moppen i sig så är det klart att det går, men det är mer hygieniskt att köra moppen separat..
Tänkte köra den med frottéhanddukar. Fast kan iofs tvätta den separat med några trasor, kom jag på nu. Tvättmaskinerna är såna där moderna så de tar väl inte mer vatten än det behövs.
 
Det är aldrig enklare att hålla rent än att stöka ner. När jag har ork behöver jag ha strategier för att hantera det, absolut, men det blir aldrig enklare. Inte för mig. Det spelar ingen roll hur jag gör
Nä jag menar inte att det inte blir något stök alls, men jag upplever att mängden minskar eller / döljs mer. Tex att ha flera tvättkorgar/ lådor/ korgar även om man som jag bor i en tvåa så har jag en i sovrummet (utan lock givetvis) och en i badrummet och en för dykkläderna i vardagsrummet. De står alltså precis där kläderna hamnar när jag klär av mig.
 
Jag är tex dålig på att öppna och stänga badrumskåp, så då står det öppet och ser stökigt ut eller så blir saker stående på handfatskanten. Men jag har en korg på hjul precis vid handfatet och sånt jag använder ofta lägger jag istället i översta facket. Då blir det färre moment att tex , ta upp deo,deo och släppa ned den i korgen.Kan göras med en hand.
Istället för att "öppna badrumskåpet, ta ut deo, deo, ställa tillbaka den på hyllan, stänga badrumskåpet.
 
Nä jag menar inte att det inte blir något stök alls, men jag upplever att mängden minskar eller / döljs mer. Tex att ha flera tvättkorgar/ lådor/ korgar även om man som jag bor i en tvåa så har jag en i sovrummet (utan lock givetvis) och en i badrummet och en för dykkläderna i vardagsrummet. De står alltså precis där kläderna hamnar när jag klär av mig.
Jag är tex dålig på att öppna och stänga badrumskåp, så då står det öppet och ser stökigt ut eller så blir saker stående på handfatskanten. Men jag har en korg på hjul precis vid handfatet och sånt jag använder ofta lägger jag istället i översta facket. Då blir det färre moment att tex , ta upp deo,deo och släppa ned den i korgen.Kan göras med en hand.
Istället för att "öppna badrumskåpet, ta ut deo, deo, ställa tillbaka den på hyllan, stänga badrumskåpet.

Alltså. Detta gör det lättare att hålla i ordning, absolut. Men det gör det inte nödvändigtvis lättare att hålla ordning än att ha det stökigt. Jag har mängder av lådor och korgar osv men det blir inte bättre av att en låda står mitt på golvet med saker halvt urdragna ur den och locket bortsparkat i ett hörn.
 
Så här ser det ut på vår köksbänk i detta nu. Vi har sjukstuga hemma, med två av tre hemmavarande barn sjuka.
Jag hasar runt och ger dem honungsvatten med citron och ingefära samt fyller på med febernedsättande och nässpray.
Däremellan käkar vi tröste-sjukmat (och då är det inte ens jag som är sjuk). Menyn består av rostmackor, chokladpudding, nyponsoppa med mandelbiskvier, glass OCH vispgrädde (varför välja när man kan ta allt...). Ja, tomatsoppa också, men den har dottern lagat och inte jag.
I morgon är min lediga vecka slut. Jag ska jobba 36 timmar fredag-söndag. Får ta ett krafttag med städning i morgon. Idag är det tamefan vila som gäller!
20220929_153141.jpg

Mitt liv fungerat tack vare att jag har bytt jobb så att jag fått en livsrytm som passar mig bättre.
Det funkar inte för mig att jobba 8-17 måndag till fredag. Vanligt vårdschema med två/treskift pajade min sömn, så det gav jag upp för länge sedan.
Jag är så tacksam för att jag hann byta jobb innan sorgen drabbade oss. Annars hade jag inte mäktat med. Nu är jag redan uppe i heltid igen. Jobbar natt i två veckor och är sedan ledig en vecka.
Det är en välsignelse! Äntligen kan jag göra min familj -och mig själv rättvisa och slippa känna att all energi går åt till jobbet. Får till och med lite lust att städa... ibland...
 
Så här ser det ut på vår köksbänk i detta nu. Vi har sjukstuga hemma, med två av tre hemmavarande barn sjuka.
Jag hasar runt och ger dem honungsvatten med citron och ingefära samt fyller på med febernedsättande och nässpray.
Däremellan käkar vi tröste-sjukmat (och då är det inte ens jag som är sjuk). Menyn består av rostmackor, chokladpudding, nyponsoppa med mandelbiskvier, glass OCH vispgrädde (varför välja när man kan ta allt...). Ja, tomatsoppa också, men den har dottern lagat och inte jag.
I morgon är min lediga vecka slut. Jag ska jobba 36 timmar fredag-söndag. Får ta ett krafttag med städning i morgon. Idag är det tamefan vila som gäller!
Visa bifogad fil 101741
Mitt liv fungerat tack vare att jag har bytt jobb så att jag fått en livsrytm som passar mig bättre.
Det funkar inte för mig att jobba 8-17 måndag till fredag. Vanligt vårdschema med två/treskift pajade min sömn, så det gav jag upp för länge sedan.
Jag är så tacksam för att jag hann byta jobb innan sorgen drabbade oss. Annars hade jag inte mäktat med. Nu är jag redan uppe i heltid igen. Jobbar natt i två veckor och är sedan ledig en vecka.
Det är en välsignelse! Äntligen kan jag göra min familj -och mig själv rättvisa och slippa känna att all energi går åt till jobbet. Får till och med lite lust att städa... ibland...
Sådär ser vårt kök ut ofta. Vi har till och med samma kakel :D
 
Visst hade vi en tråd för stökiga hem för inte så länge sedan? Det känns så befriande på något vis. Jag vet givetvis att alla hem inte är showhem hela tiden (jösses, jag städar ju andra hus på halvtid av en anledning!), men mår ständigt dåligt över mitt eget ändå. :heart

Kunderna mina har en tendens att alltid be om ursäkt om de är hemma när jag kommer också, trots att det inte alls är stökigt över normen... och det är ju därför jag är där. Varför gör vi (folk) så?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 165
Senast: Squie
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 926
Senast: Nytant
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 449
Senast: Enya
·
Samhälle Byxstorlekar... Köpte exakt samma storlek som sist, ett par gick inte ens upp över höften och det andra saknade nästan 5cm för att kunna...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
12 374
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp