Stök - utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 23

Men dammsuger ni inte innan ni våtmoppar? :confused:
Eller är det torrmoppar ni menar?
Det behöver man faktiskt inte göra, så det är inte alls fel att inte dammsuga före.
/FD städerska som våtmoppade på dagis, skola och fritids där de faktiskt inte hade köpt dammsugning, så det skedde inte mer än till mattor några enstaka gånger per år. Rent och fint ändå :)
 
Jag är pedant i grunden, men har inte orken att städa hela tiden. Mår dock dåligt av stök så jag är noga med ordning ändå. Rutiner och strukturer så att säga. Ta med sig porslin till köket när man ändå går, lägga tillbaka saker osv. Det tar mer än det ger att städa numera, så det känns extra viktigt att vara noga med de små ansträngningarna i vardagen så länge jag orkar så att jag slipper stökberget istället, det orkar jag helt enkelt inte med längre, har ingen energi för det. ju sämre jag mår desto viktigare har det blivit att hålla fast vid olika rutiner som får hemmet att "överleva" liksom. Toan är viktigast att hålla ren, att hunden pälsar ner står jag numera ut med tex. Gäller att välja sina strider...
 
Det behöver man faktiskt inte göra, så det är inte alls fel att inte dammsuga före.
/FD städerska som våtmoppade på dagis, skola och fritids där de faktiskt inte hade köpt dammsugning, så det skedde inte mer än till mattor några enstaka gånger per år. Rent och fint ändå :)
Jag var bara konfunderad över hur man fick moppen full med grus men nu förstår jag.
Jag tänkte mer på en sådan mopp som man sköljer i en hink med urvridare.
De kanske inte är så vanliga längre. Känner mig lite gammaldags som fortfarande använder en sån :D
 
Jag var bara konfunderad över hur man fick moppen full med grus men nu förstår jag.
Jag tänkte mer på en sådan mopp som man sköljer i en hink med urvridare.
De kanske inte är så vanliga längre. Känner mig lite gammaldags som fortfarande använder en sån :D
Jag har en sån gammal garnmopp. Tror det är samma som jag skaffade när jag flyttade hemifrån 1997 :bag: med skaft i trä!!
Hinken med urvridare är lika gammal. Antingen så är de i väldigt bra kvalitet eller så har jag inte använt dem så mycket … :D
Har även ev levang, den använder jag till badkaret och ibland badrumsgolvet.
 
Visst hade vi en tråd för stökiga hem för inte så länge sedan? Det känns så befriande på något vis. Jag vet givetvis att alla hem inte är showhem hela tiden (jösses, jag städar ju andra hus på halvtid av en anledning!), men mår ständigt dåligt över mitt eget ändå. :heart

Kunderna mina har en tendens att alltid be om ursäkt om de är hemma när jag kommer också, trots att det inte alls är stökigt över normen... och det är ju därför jag är där. Varför gör vi (folk) så?
Jo, är väl den jag länkade till tidigare?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag var bara konfunderad över hur man fick moppen full med grus men nu förstår jag.
Jag tänkte mer på en sådan mopp som man sköljer i en hink med urvridare.
De kanske inte är så vanliga längre. Känner mig lite gammaldags som fortfarande använder en sån :D
Sån har jag bara när jag har valp och torkar kissolyckor :D Annars är det annan mopp som används flitigt, torr och fuktig, enklare än att asa dammsugare som har för kort sladd :) Och så slipper jag fylla den med all huskyglitter som produceras på golvet här :)
 
Jag var bara konfunderad över hur man fick moppen full med grus men nu förstår jag.
Jag tänkte mer på en sådan mopp som man sköljer i en hink med urvridare.
De kanske inte är så vanliga längre. Känner mig lite gammaldags som fortfarande använder en sån :D
Det enda jag har 😁
 
Jag var bara konfunderad över hur man fick moppen full med grus men nu förstår jag.
Jag tänkte mer på en sådan mopp som man sköljer i en hink med urvridare.
De kanske inte är så vanliga längre. Känner mig lite gammaldags som fortfarande använder en sån :D
Fast den blir ju också snabbt full med bös när en doppar den i smutsvattnet igen. :) Vi använder dem på jobbet. Jag föredrar en sådan där gammeldags trasa som en sköljer ur i handfatet mellan varje tork istället för att doppa den i skurhinken. :D
 
Jag tycker jag diskat oavbrutet de senaste två dagarna - och dessutom torka och sätta in disken i skåpen. Och inte lagat mat på tre dagar. Men lik förbaskat ser det ändå ut som en hazmat zone i köket.

Allting man gör i köket generar disk och ju mer det är, desto mindre ork finns att göra något åt det. Plus att mitt kök är walk-in så om det står två tallrikar och en kastrull framme så ser det stökigt ut. Dessutom hänger soppåsen på handtaget till städskåpet eftersom katten annars petar upp dörren under diskbänken och kalasar på tomma påsar med Sheba och annat små bruna katter definitivt inte ska äta.

För det mesta är det kaos hemma och jag tror jag spenderar halva min tid med att leta efter saker jag lagt på säkra ställen och sedan glömt bort - ibland på köksgolvet. Sedan får jag ett ryck, städar, svär att jag ska hålla det snyggt och rent, och sedan omedelbart bryter det lika fort som ett nyårslöfte.
 
Moralpolisen nämns i var och varannat nyhetsinslag från Iran.

Vad är det för fel på det svenska ordet är sedlighetspolisen, och det är dessutom mycket mer förklarande än det som används.
 
Jag är pedant i grunden, men har inte orken att städa hela tiden. Mår dock dåligt av stök så jag är noga med ordning ändå. Rutiner och strukturer så att säga. Ta med sig porslin till köket när man ändå går, lägga tillbaka saker osv. Det tar mer än det ger att städa numera, så det känns extra viktigt att vara noga med de små ansträngningarna i vardagen så länge jag orkar så att jag slipper stökberget istället, det orkar jag helt enkelt inte med längre, har ingen energi för det. ju sämre jag mår desto viktigare har det blivit att hålla fast vid olika rutiner som får hemmet att "överleva" liksom. Toan är viktigast att hålla ren, att hunden pälsar ner står jag numera ut med tex. Gäller att välja sina strider...
Bor man litet eller trångt med så blir det fort stökigt om man inte håller undan.
 
Det värsta med trådarna om stökiga hem är att de som lägger upp bilder där inte verkar ha någon aning om hur ett stökigt hem ser ut. Det är sjukt sänkande att någon lägger ut bilder på sitt "oerhört stökiga hus" och så står det några grejer på golvet...
 
Det värsta med trådarna om stökiga hem är att de som lägger upp bilder där inte verkar ha någon aning om hur ett stökigt hem ser ut. Det är sjukt sänkande att någon lägger ut bilder på sitt "oerhört stökiga hus" och så står det några grejer på golvet...
Jag tycker att stökigt finns i olika grader. Från "lite grejer på köksbordet" till full misär. Och det kan räcka med lite stökigt för att folk ska må dåligt över det.
 

Liknande trådar

Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 704
Senast: Nytant
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 186
Senast: Enya
·
Samhälle Byxstorlekar... Köpte exakt samma storlek som sist, ett par gick inte ens upp över höften och det andra saknade nästan 5cm för att kunna...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
12 235
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
5 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp